REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wypowiedzieć warunki pracy mianowanym pracownikom samorządowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Gadomska-Orłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kierownikowi referatu w urzędzie gminy, zatrudnionemu na podstawie mianowania, wypowiedziano, na podstawie art. 42 k.p., warunki pracy i płacy. Zaproponowano mu jednocześnie objęcie stanowiska samodzielnego specjalisty w innym wydziale urzędu. Pracownik domaga się uznania wypowiedzenia zmieniającego za bezskuteczne, z uwagi na jego dokonanie z naruszeniem prawa. Czy jego roszczenie jest zasadne?

REKLAMA

Wątpliwości co do zakazu albo możliwości wypowiedzenia warunków pracy i płacy pracownikom mianowanym wynikają z interpretacji przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Z jednej bowiem strony ustawa ta nie przewiduje możliwości zastosowania wypowiedzenia zmieniającego w stosunku do mianowanych pracowników samorządowych, z drugiej jednak - jej art. 31 ust. 1 w kwestiach nieuregulowanych odsyła do kodeksu pracy, którego art. 42 taką możliwość przewiduje. Stąd też kluczowe dla rozstrzygnięcia przedstawionej wyżej wątpliwości jest ustalenie, czy celem ustawodawcy było pozostawienie kwestii wypowiedzenia zmieniającego regulacji kodeksu pracy czy też przeciwnie, wykluczenie możliwości jego stosowania do tej grupy pracowników, poprzez szczegółowe określenie przypadków, w których możliwa jest modyfikacja treści ich stosunku pracy.

REKLAMA

W art. 7 (odsyłającym również do art. 10 ust. 1 - 1b i 5 ustawy o pracownikach urzędów państwowych) i 7a ustawy o pracownikach samorządowych wymieniono, kiedy można dokonać zmiany w dotychczasowej treści stosunku pracy mianowanego pracownika samorządowego. Pracownikowi mianowanemu można powierzyć, w zależności od sytuacji, za jego zgodą albo też bez wymogu jej uzyskania, wykonywanie innej pracy w obrębie tego samego stanowiska, można też przenieść go na inne stanowisko albo do pracy w innym urzędzie. Ponadto ustawa w sposób wyczerpujący reguluje, kiedy możliwe jest rozwiązanie stosunku pracy pracownika samorządowego mianowanego za wypowiedzeniem. Może to mieć miejsce jedynie w przypadku likwidacji lub reorganizacji urzędu gminy lub innych jednostek, połączonej ze zmniejszeniem stanu zatrudnienia, niezawinionej utraty uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, trwałej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na danym stanowisku, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia pracownika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych, albo pracownik odmawia podjęcia takiej pracy, a także w przypadku nabycia przez pracownika prawa do renty lub emerytury (art. 10 ust. 1).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że zarówno w zakresie przyczyn rozwiązania stosunku pracy mianowanych pracowników samorządowych, jak i dokonywania zmian w jego treści, regulacja ustawy o pracownikach samorządowych jest wyczerpująca. Pogląd ten znajduje poparcie w wyroku Sądu Najwyższego z 19 stycznia 1998 r., którego teza jest następująca: pracownikowi mianowanemu nie można wypowiedzieć warunków pracy lub płacy na podstawie art. 42 k.p. (I PKN 480/97, OSNP 1999/1/5). W uzasadnieniu tego orzeczenia Sąd Najwyższy stwierdził, iż ustawa o pracownikach samorządowych w sposób wyczerpujący i wyłączny reguluje kwestię zmiany treści stosunku pracy mianowanych pracowników samorządowych. Sąd Najwyższy podkreślił także, że konstrukcja wypowiedzenia zmieniającego, w odniesieniu do stosunku pracy mianowanych pracowników samorządowych, zastąpiona została instytucją przeniesienia na inne stanowisko, która spełnia tę samą rolę.

ANNA GADOMSKA-ORŁOWSKA

radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA

Art. 7, 7a, 10 i 31 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA

Ponowne zatrudnienie pracownika urzędu zwolnionego w czasie długiej choroby [Przykład]

Czy przy ponownym zatrudnianiu pracownika trzeba powierzyć mu dokładnie to samo stanowisko, które zajmował przed zwolnieniem? Jakie są wymagania Kodeksu pracy w tym zakresie?

Interpretacje dotyczące podatków lokalnych publikowane przez KIS [Projekt]

Indywidualne interpretacje podatkowe, dotyczące podatków lokalnych i wydawane przez organy samorządów, będą publikowane przez Krajową Informację Skarbową. Tak wynika z opublikowanej w środę na stronach kancelarii premiera informacji o planowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej.

Certyfikacja wykonawców ma zwiększyć przejrzystość zamówień publicznych

Prezydent podpisał ustawę o certyfikacji zamówień publicznych. Ustawa nie przewiduje obowiązku certyfikacji. Wykonawca będzie mógł ubiegać się o certyfikację i posługiwać się nią w postępowaniu na zasadzie dobrowolności.

Jak uchwala się ustawę budżetową w Polsce?

Uchwalenie budżetu państwa w Polsce odbywa się według szczegółowej procedury zapisanej w Konstytucji i regulaminach parlamentu. Dokument przechodzi drogę od Rady Ministrów, przez Sejm i Senat, aż po podpis prezydenta, a każdy etap ma określone terminy i zasady.

REKLAMA

Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

REKLAMA