REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wypowiedzieć warunki pracy mianowanym pracownikom samorządowym

Anna Gadomska-Orłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kierownikowi referatu w urzędzie gminy, zatrudnionemu na podstawie mianowania, wypowiedziano, na podstawie art. 42 k.p., warunki pracy i płacy. Zaproponowano mu jednocześnie objęcie stanowiska samodzielnego specjalisty w innym wydziale urzędu. Pracownik domaga się uznania wypowiedzenia zmieniającego za bezskuteczne, z uwagi na jego dokonanie z naruszeniem prawa. Czy jego roszczenie jest zasadne?

REKLAMA

Wątpliwości co do zakazu albo możliwości wypowiedzenia warunków pracy i płacy pracownikom mianowanym wynikają z interpretacji przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Z jednej bowiem strony ustawa ta nie przewiduje możliwości zastosowania wypowiedzenia zmieniającego w stosunku do mianowanych pracowników samorządowych, z drugiej jednak - jej art. 31 ust. 1 w kwestiach nieuregulowanych odsyła do kodeksu pracy, którego art. 42 taką możliwość przewiduje. Stąd też kluczowe dla rozstrzygnięcia przedstawionej wyżej wątpliwości jest ustalenie, czy celem ustawodawcy było pozostawienie kwestii wypowiedzenia zmieniającego regulacji kodeksu pracy czy też przeciwnie, wykluczenie możliwości jego stosowania do tej grupy pracowników, poprzez szczegółowe określenie przypadków, w których możliwa jest modyfikacja treści ich stosunku pracy.

REKLAMA

W art. 7 (odsyłającym również do art. 10 ust. 1 - 1b i 5 ustawy o pracownikach urzędów państwowych) i 7a ustawy o pracownikach samorządowych wymieniono, kiedy można dokonać zmiany w dotychczasowej treści stosunku pracy mianowanego pracownika samorządowego. Pracownikowi mianowanemu można powierzyć, w zależności od sytuacji, za jego zgodą albo też bez wymogu jej uzyskania, wykonywanie innej pracy w obrębie tego samego stanowiska, można też przenieść go na inne stanowisko albo do pracy w innym urzędzie. Ponadto ustawa w sposób wyczerpujący reguluje, kiedy możliwe jest rozwiązanie stosunku pracy pracownika samorządowego mianowanego za wypowiedzeniem. Może to mieć miejsce jedynie w przypadku likwidacji lub reorganizacji urzędu gminy lub innych jednostek, połączonej ze zmniejszeniem stanu zatrudnienia, niezawinionej utraty uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku, trwałej utraty zdolności fizycznej lub psychicznej do pracy na danym stanowisku, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia pracownika na innym stanowisku, odpowiednim do jego stanu zdrowia i kwalifikacji zawodowych, albo pracownik odmawia podjęcia takiej pracy, a także w przypadku nabycia przez pracownika prawa do renty lub emerytury (art. 10 ust. 1).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że zarówno w zakresie przyczyn rozwiązania stosunku pracy mianowanych pracowników samorządowych, jak i dokonywania zmian w jego treści, regulacja ustawy o pracownikach samorządowych jest wyczerpująca. Pogląd ten znajduje poparcie w wyroku Sądu Najwyższego z 19 stycznia 1998 r., którego teza jest następująca: pracownikowi mianowanemu nie można wypowiedzieć warunków pracy lub płacy na podstawie art. 42 k.p. (I PKN 480/97, OSNP 1999/1/5). W uzasadnieniu tego orzeczenia Sąd Najwyższy stwierdził, iż ustawa o pracownikach samorządowych w sposób wyczerpujący i wyłączny reguluje kwestię zmiany treści stosunku pracy mianowanych pracowników samorządowych. Sąd Najwyższy podkreślił także, że konstrukcja wypowiedzenia zmieniającego, w odniesieniu do stosunku pracy mianowanych pracowników samorządowych, zastąpiona została instytucją przeniesienia na inne stanowisko, która spełnia tę samą rolę.

ANNA GADOMSKA-ORŁOWSKA

radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA

Art. 7, 7a, 10 i 31 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 z późn. zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA