Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne umowy o pracę w służbie cywilnej

Czy po upływie umowy o pracę zawartej na okres 12 miesięcy z nowo przyjętym pracownikiem służby cywilnej (który wcześniej nie pracował w służbie cywilnej) można zawrzeć kolejną umowę na 12 miesięcy czy na dłuższy okres?

Ile kolejnych umów na czas określony można zawrzeć z takim pracownikiem? Czy, zatrudniając pracownika, który wcześniej pracował w służbie cywilnej, można zawrzeć umowę na czas określony (np. 5 lat), czy trzeba na czas nieokreślony?

Z pracownikiem służby cywilnej, który wcześniej nie pracował w tej służbie, po upływie umowy o pracę na okres 12 miesięcy można zawrzeć kolejną umowę na czas określony. Przy zatrudnianiu pracownika, który wcześniej pracował w służbie cywilnej, również dopuszczalne jest podpisanie z nim drugiej umowy o pracę na czas określony.

Z tym samym pracownikiem z reguły można zawrzeć dwie następujące po sobie umowy na czas określony. Chociaż przepisy nie określają okresu, na jaki można podpisać umowę o pracę na czas określony z osobami pracującymi już wcześniej w służbie cywilnej, to jednak zawarcie takiej umowy na długi okres może zostać uznane za obejście przepisów dotyczących ochrony trwałości stosunku pracy.

Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej, umowę o pracę zawiera się na czas określony 12 miesięcy – z możliwością wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy za dwutygodniowym wypowiedzeniem. O tym, jakiego pracownika można uznać za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej, stanowi art. 35 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: usc).

Za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej należy uznać osobę, która:

● nie była wcześniej zatrudniona w służbie cywilnej na czas nieokreślony,

● nie była zatrudniona w służbie cywilnej na czas określony 12 miesięcy i nie otrzymała pozytywnej pierwszej oceny w służbie cywilnej (tj. pierwszej oceny swojej pracy, dokonanej przez przełożonych),

● nie jest zatrudniana w służbie cywilnej po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej (wskutek wypowiedzenia stosunku służbowego), pełnionej na stanowisku służbowym w Ministerstwie Obrony Narodowej lub podległym mu terenowym organie administracji rządowej, w tej samej instytucji na stanowisku utworzonym w miejsce zlikwidowanego stanowiska służbowego lub równorzędnym.

Czytaj także: Rodzaje umów o pracę>>

Umowa na czas nieokreślony nieobligatoryjna

Sąd Najwyższy (dalej: SN) w uchwale z 18 listopada 2004 r. (sygn. akt II PZP 10/04) uznał, że w przypadku osób, które podejmują pracę w służbie cywilnej nie po raz pierwszy, zatrudnienie następuje na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony bądź na podstawie umowy na czas określony. Ustawodawca nie określił żadnych przesłanek, na podstawie których miałby zostać dokonany wybór określonego sposobu zatrudnienia. Należy zatem przyjąć, że zależy to od okoliczności konkretnego przypadku i decyzja w tym zakresie należy do dyrektora generalnego urzędu.

Wspomniana uchwała SN została wydana co prawda w odniesieniu do nieobowiązującej już obecnie ustawy z 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej. Jednak również przepisy tamtej ustawy przewidywały, że:

● stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony,

● z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej zawiera się umowę o pracę na czas określony.

Ponadto w obowiązującej obecnie usc wymieniono, w jakich sytuacjach dopuszczalne jest zawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Umowa o pracę na czas nieokreślony w służbie cywilnej może zostać zawarta z osobą, która:

● była zatrudniona na podstawie umowy pracę na czas określony 12 miesięcy, z uwagi na podjęcie po raz pierwszy pracy w służbie cywilnej, i uzyskała w tym czasie pozytywną pierwszą ocenę w służbie cywilnej,

● była zatrudniona w służbie cywilnej na podstawie umowy na czas nieokreślony lub na podstawie mianowania, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych,

● jest zatrudniana w służbie cywilnej po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej (wskutek wypowiedzenia stosunku służbowego), pełnionej na stanowisku służbowym w Ministerstwie Obrony Narodowej lub podległym mu terenowym organie administracji rządowej, w tej samej instytucji na stanowisku utworzonym w miejsce zlikwidowanego stanowiska służbowego lub równorzędnym.

Należy podkreślić, że art. 35 ust. 2 usc stanowi, że w wymienionych sytuacjach umowa o pracę na czas nieokreślony może być zawarta (a nie że taką umowę zawiera się obligatoryjnie).

Trzecia umowa bezterminowa

We wspomnianej uchwale z 18 listopada 2004 r. SN uznał też, że do zawierania kolejnych umów o pracę na czas określony w służbie cywilnej ma zastosowanie art. 251 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Zgodnie z tym przepisem, zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeżeli:

● poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę na czas określony na następujące po sobie okresy,

● przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła miesiąca.

Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania przy umowach o pracę na czas określony zawartych w celu:

● zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, albo

● wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym bądź zadań realizowanych cyklicznie.

Czytaj także: Uprawnienia pracownicze członka służby cywilnej>>

Okres obowiązywania umowy na czas określony

Ani przepisy usc, ani k.p. nie określają, na jak długi okres można zawrzeć umowę o pracę na czas określony (poza pierwszą umową z osobą podejmującą po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej). Jednak w wyroku z 7 września 2005 r. (sygn. akt II PK 294/04) SN uznał, że zawarcie długoterminowej umowy o pracę na czas określony (9 lat) z dopuszczalnością jej wcześniejszego rozwiązania za dwutygodniowym wypowiedzeniem może być kwalifikowane jako obejście przepisów prawa pracy, ich społeczno-gospodarczego przeznaczenia lub zasad współżycia społecznego.

Taka sytuacja ma miejsce, gdy powodem zawarcia umowy o pracę na czas określony na długi okres jest dążenie pracodawcy do łatwiejszej możliwości zwolnienia pracownika poprzez niezachowanie rygorów wymaganych przy rozwiązywaniu umów o pracę na czas nieokreślony czy też niewypłacanie odpraw.

ZAPAMIĘTAJ!

Zawarcie długoterminowej umowy o pracę można uznać za uzasadnione – poza przypadkami gdy przewidują to szczególne przepisy ustawowe – jeżeli pracownik i pracodawca jednoznacznie oraz zgodnie zmierzali do zawarcia takiej umowy i istniały uzasadnione lub racjonalne przesłanki dla jej zawarcia, inne niż dążenie pracodawcy do ułatwienia sobie zwolnienia pracownika.

PODSTAWY PRAWNE

Ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 227, poz. 1505; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1706)

• Ustawa z 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 79, poz. 549) – nieobowiązująca

Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505)

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 105, poz. 655)

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe a VAT
    Spór co do zakresu stosowania zwolnienia od VAT w odniesieniu do usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym sprawiał, że VAT zawarty w czynszu najmu płaconym przez gminę na rzecz wynajmującego, jako związany z wykonaniem usługi zwolnionej nie podlegał odliczeniu i był cenotwórczy dla finalnego korzystającego.
    Po podwyżkach kierowca miejskiego autobusu zarabia 4400 zł na rękę. Chciałby 6500 zł netto + premia
    W Krakowie kierowcy miejskich autobusów zarabiają na rękę 4–4,3 tys. zł, a po pół roku pracy mogą liczyć na więcej o ok. 400 zł netto.
    Odliczenie VAT przy organizacji niebiletowanych imprez kulturalnych
    Lato to ten okres roku, który sprzyja organizacji imprez plenerowych i promowaniu działalności kulturalnej. Jest to szczególnie istotne w 2022 r., w którym po dwóch latach ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 działalność ta ma szansę powrócić w szerszym zakresie. Niestety, wiąże się to także z powrotem problemów, które istniały już przed pandemią, a wśród nich odliczeniem przez instytucje kultury VAT związanego z organizacją imprez niebiletowanych.
    Klasyfikacja budżetowa: część rozwojowa subwencji dla samorządów [rozporządzenie z 15 lipca 2022 r.]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych - poz. 1571
    Artur Soboń sugeruje: podwyżki w sferze budżetowej w 2023 r. będą wyższe niż 7,8 proc.
    Będziemy rozmawiać ze stroną społeczną o podwyżce dla urzędników w 2023 r. Na dziś nie powiedziałbym, że ta podwyżka skończy się na 7,8 proc. – powiedział w czwartek wiceminister finansów Artur Soboń, pytany podwyżki w sferze budżetowej.
    Soboń: dodatki do pelletu, oleju opałowego i gazu nie będą wynosiły 3000 zł. Każdy dodatek będzie miał inną wartość.
    Jeśli mamy różne paliwa, to oczywiście musi być zróżnicowanie - mówił wiceminister finansów Artur Soboń, pytany, czy dodatki dla gospodarstw ogrzewających się innym paliwem niż węgiel będą zróżnicowane. Jak dodał, nie ma żadnych przesłanek, by mówić, że czeka Polskę recesja.
    Jak uniknąć kary za niezłożenie deklaracji do CEEB do 30 czerwca 2022 r.?
    Ustawowy termin złożenia deklaracji dotyczących źródeł ciepła i spalania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) minął 30 czerwca 2022 r. Ale zapominalscy właściciele lub zarządcy budynków mogą uniknąć kary.
    W 2023 r. chcemy 1000 zł podwyżki dla urzędnika, a nie 300 zł. Dlaczego tylko dyrektor ma mieć więcej o 1,5 tys. zł [Wywiad]
    Dla każdego urzędnika po 1 tys. zł od stycznia. Inaczej dojdzie do paraliżu państwa, bo ludzie lawinowo odchodzą, a w urzędach mamy po kilkadziesiąt wakatów. Niemal połowa ogłoszeń o naborach nie jest rozstrzygana, bo albo nikt się nie zgłasza, albo pojawia się osoba bez kwalifikacji.
    Kiedy mieszkańcy miast mogą otrzymać zwrot opłaty za śmieci?
    Opłaty śmieciowe do zwrotu; prokuratura zaleca samorządom stosowanie ordynacji podatkowej.
    Czy można przenieść decyzję o legalizacji samowoli budowlanej?
    Powszechna jest praktyka przenoszenia decyzji o legalizacji samowoli budowlanej na wniosek inwestora.
    Jakich błędów unikać w uchwałach o ułatwieniu handlu rolnikom?
    Od 1 stycznia 2022 r. samorządy zostały obciążone nowymi obowiązkami związanymi z ułatwieniami prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników. Wiązało się to m.in. z podjęciem stosownych uchwał - w tym określających zasady prowadzenia takiego handlu.
    Czy gmina może pozyskać dane osobowe na temat ilości zużytej wody przez mieszkańca?
    Czy przedsiębiorstwo wodociągowe może udostępnić gminie dane osobowe na temat ilości zużytej wody przez mieszkańca?
    Ustawa o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia - na czym polega nowelizacja przepisów?
    Ostatnia nowelizacja ustawy o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia m.in. istotnie podwyższyła wskaźniki służące ustalaniu tych minimalnych wynagrodzeń.
    Morawiecki: 4 mld zł dla 1300 gmin w ramach programu dla terenów popegeerowskich
    Ponad 1300 gmin skorzysta na Programie Inwestycji Strategicznych dla terenów popegeerowskich. 4 mld złotych zostaną przeznaczone na wsparcie 1871 inwestycji na tych terenach.
    Pensja brutto 5500 zł, to netto 5078,81 zł z dopłatą 1000 zł do urlopu z ZFŚS
    Pytanie: Pensja brutto 5500 zł. Pracownik dostał dopłatę 1000 zł z ZFŚS do wypoczynku. Ile otrzyma pensji netto?
    Zakwaterowanie uchodźców a zwolnienie z podatku od nieruchomości
    Czasem, w którym wzrasta w gminach zainteresowanie tematyką podatków i opłat lokalnych, jest zazwyczaj przełom trzeciego i czwartego kwartału roku. Wówczas muszą one zdecydować, czy kierując się wzrostem stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych, podejmą nowe uchwały podatkowe na kolejny rok, a także, czy zdecydują się na wprowadzenie na swoim terenie fakultatywnych opłat albo nowych zwolnień przedmiotowych.
    Ewidencja księgowa gruntów w użytkowaniu wieczystym
    Jakie zastosować konto bilansowe lub pozabilansowe dla gruntów w użytkowaniu wieczystym, od których jednostka samorządu terytorialnego płaci do starostwa opłaty roczne?
    Wzory na obliczenie pensji netto z wynagrodzenia brutto [5 kroków. Przykład]
    Artykuł przedstawia ogólny wzór obliczania pensji netto z wynagrodzenia brutto wraz z przykładem zastosowania algorytmu obliczeń. Obliczeń dokonujemy w 5 krokach.
    Czy gmina może ustalić opłatę za eksploatację cmentarza?
    Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) w zarządzeniu w sprawie wysokości opłat za usługi cmentarne pobierane na terenie gminy (miasta) może ustalić opłaty "za eksploatację cmentarza" - m.in. przy pochówku, ekshumacji zwłok oraz przy pracach kamieniarskich dotyczących nagrobka?
    3800 brutto i nagroda jubileuszowa, to 5428,91 netto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Lista płac, gdy pracownik otrzymał nagrodę jubileuszową - to przykład nr 32 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy
    Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.
    Zwrot opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w przypadku likwidacji sklepu
    Pytanie: Czy przedsiębiorcy, który uiścił w styczniu I ratę za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w sklepie, przysługuje zwrot części środków, jeśli w marcu złożył rezygnację z korzystania z zezwolenia? Powodem rezygnacji była likwidacja sklepu.
    Jak obliczyć podatek od deszczu [przykład obliczeń, wzór]
    Sposób obliczania tzw. podatku od deszczu reguluje art. 272 ust. 8 Prawa wodnego. Wysokość tej opłaty gmina ustala jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty wyrażonej w m2 x wielkość utraconej powierzchni biologicznie czynnej wyrażonej w m2 oraz czasu wyrażonego w latach.
    Wyliczenia MF wysokości PIT za 2022 r. i 2021 r. dla 100 pensji brutto według zasad od 1 lipca 2022 r.
    Wyliczenia MF: Pracownik z pensją brutto 3200 zł zapłaci mniejszy PIT za 2022 r. o 2014 zł. Dla pensji 12 000 zł brutto zmniejszenie PIT wyniesie 5068 zł. Dla pensji 50 000 zł brutto miesięcznie podwyżka rocznego PIT za 2022 r. to 29 039 zł.
    Od pensji 3700 - 3800 zł brutto podatnik zł zapłaci niższy PIT o 1871 zł - 1843 zł [obliczenia MF od 1 lipca 2022 r.]
    Pracownik z pensją 3700 zł brutto zapłaci w 2022 r. mniejszy podatek PIT o 1871 zł. Pracownik z pensją 3800 zł brutto zapłaci mniejszy podatek o 1843 zł.