REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną
Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Zasady finansowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej

KRRIO nie dopatrzyła się przesłanek do wszczęcia procedury, o której mowa w art. 25aa ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (wytyczne w celu zapewnienia jednolitości udzielanych wyjaśnień).

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Rada w swoim piśmie przypomniała, iż zasady finansowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na poziomie jednostek samorządu terytorialnego zostały określone w art. 154 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej („u.o.l.o.c.”). Stanowi on, że finansowanie zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na poziomie gminy, powiatu i samorządu województwa planuje się w ramach budżetów odpowiednio gmin, powiatów i samorządów województw (ust. 1). Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być finansowane w ramach rezerwy celowej, o której mowa w art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (ust. 2).

"Powołana regulacja oznacza, że środki na finansowanie zadań gminy w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej powinny zostać zaplanowane w budżetach gmin. Możliwe jest jednak także ich finansowanie w ramach rezerwy celowej, o której mowa w art. 26 ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Na mocy art. 154 ust. 2 u.o.l.o.c. zadania własne gminy z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej zostały zatem zrównane z zadaniami, na jakie może zostać rozdysponowana rezerwa, o której mowa w art. 26 ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym" - podkreśla Damian Grzelka, Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.

"Z powyższego wynika, że finansowanie zadań własnych gminy w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej co do zasady odbywa się w ramach środków zaplanowanych na ten cel w budżecie. Wydatki, które mają charakter nieplanowany, lub takie które nie mogły zostać zaplanowane, a są następstwem określonych zagrożeń, niekoniecznie w okolicznościach wystąpienia sytuacji kryzysowej mogą być finansowane w ramach rezerwy na zarządzanie kryzysowe" - czytamy w piśmie.

REKLAMA

Ważna rola samorządów

Jak podkreśla KRRIO, ocena czy doszło do wystąpienia stanu zagrożenia i czy konieczne jest poniesienie związanych z jego wystąpieniem wydatków, należy do jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Niezależnie od powyższego podkreślam, iż jakkolwiek rolą Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych jest w myśl art. 25a i 25aa ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2025 poz. 7) upowszechnianie dorobku i doświadczeń Izb, a także zapewnienie jednolitości udzielanych przez izby wyjaśnień, to nie posiada ona uprawnień władczych wobec poszczególnych Izb, które sprawują swoje ustrojowe funkcje niezależnie. Podkreślić należy, że funkcje nadzorcze i opiniodawcze sprawowane są w Izbach bezpośrednio przez członków kolegiów, którzy w ramach realizacji swoich zadań są niezawiśli i podlegają jedynie ustawom. Należy także zaznaczyć, że działalność nadzorcza Izb nie ma charakteru arbitralnego, opiera się na przepisach prawa, a ich zastosowanie w konkretnych sytuacjach faktycznych podlega kontroli sądów administracyjnych." - podkreśla Przewodniczący KRRIO.

Cały dokument dostępny jest na stronie https://rio.gov.pl/178/finansowanie-zadan-wlasnych-gminy-w-zakresie-ochrony-ludnosci-i-obrony-cywilnej.html

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencję przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA