REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa na okres próbny a pracownicy samorządowi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kos

REKLAMA

Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych regulują w art. 16 rodzaje umów o pracę, jakie zawiera się z pracownikami samorządowymi. Czy w związku z tym, w przypadku takich pracowników można zastosować formułę umowy o pracę na okres próbny?

Nie – pracownika samorządowego nie można zatrudnić na podstawie umowy o pracę zawartej na okres próbny.

REKLAMA

W przepisach ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych zostały wprowadzone szczegółowe regulacje dotyczące zasad nawiązywania stosunku pracy z pracownikami samorządowymi zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę. W art. 16 ust. 1 tej ustawy zapisano, że stosunek pracy z pracownikiem samorządowym nawiązuje się na czas nieokreślony lub na czas określony.

Przyjmuje się zatem, że ustawodawca stworzył w ten sposób zamknięty katalog rodzajów umowy o pracę – szczególny wobec przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Tym samym wyeliminowano tu możliwość zatrudniania pracowników samorządowych np. na podstawie umowy zawartej na okres próbny, określonej w art. 25 § 2 k.p.

Przy zatrudnianiu pracownika samorządowego na czas określony wskazano trzy przypadki obligatoryjnego zatrudnienia na podstawie umowy terminowej:

● na zastępstwo (na czas nieobecności zastępowanego),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● na czas pełnienia funkcji przez kierownika urzędu (na stanowisku doradcy lub asystenta),

● na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy – w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym.

ZAPAMIĘTAJ!

U pracowników samorządowych odpowiednikiem zatrudnienia na okres próbny jest zatrudnienie na czas określony z równoległym odbywaniem służby przygotowawczej.

REKLAMA

W przypadku zatrudnienia osoby w jednostce samorządu terytorialnego pierwszy raz, ustawodawca przewidział obowiązek zawarcia z nią umowy o pracę na czas określony. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym) umowę o pracę zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy. Umowę tę można rozwiązać wcześniej za dwutygodniowym wypowiedzeniem (art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych). Przepis ten stanowi szczególną regulację dotyczącą wypowiadania umowy terminowej trwającej nie dłużej niż 6 miesięcy. Według zasad ogólnych (określonych w art. 33 k.p.) wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony jest dopuszczalne w sytuacji łącznego spełnienia dwóch przesłanek – zawarcia umowy na okres dłuższy niż 6 miesięcy i zamieszczenia przy zawieraniu umowy w jej treści klauzuli przewidującej możliwość dwutygodniowego wypowiedzenia. Regulacje zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych przewidują natomiast możliwość rozwiązania umowy o pracę trwającej nie dłużej niż 6 miesięcy za dwutygodniowym wypowiedzeniem – i to bez konieczności wpisywania do umowy odpowiedniej klauzuli.

Za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę uznaje się osobę, która nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach samorządowych na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, i nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym (art. 16 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Z przepisu tego wynika, że w celu oceny, czy praca podejmowana jest po raz pierwszy, istotne jest wyłącznie wcześniejsze zatrudnienie u pracodawcy samorządowego na warunkach określonych w tym przepisie. Oznacza to zatem, że np. urzędnik służby cywilnej może być zatrudniony na stanowisku urzędniczym w jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego wyłącznie na czas określony, jako „podejmujący pracę po raz pierwszy” – podobnie zresztą jak wieloletni urzędnik samorządowy, który nie zdał lub nie zdawał egzaminu. Definicja ta nie określa minimalnego okresu zatrudnienia, którego upływ wyklucza traktowanie kandydata do stanowiska urzędniczego jako podejmującego pracę po raz pierwszy. Wspomina jedynie, że wcześniejsze zatrudnienie powinno nastąpić na czas nieokreślony lub określony dłuższy niż 6 miesięcy. Tym większego znaczenia nabiera zatem drugi z wymogów określonych w tym przepisie – czyli konieczność odbycia służby przygotowawczej.

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 229, poz. 1494)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA