REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa na okres próbny a pracownicy samorządowi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kos

REKLAMA

Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych regulują w art. 16 rodzaje umów o pracę, jakie zawiera się z pracownikami samorządowymi. Czy w związku z tym, w przypadku takich pracowników można zastosować formułę umowy o pracę na okres próbny?

Nie – pracownika samorządowego nie można zatrudnić na podstawie umowy o pracę zawartej na okres próbny.

REKLAMA

REKLAMA

W przepisach ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych zostały wprowadzone szczegółowe regulacje dotyczące zasad nawiązywania stosunku pracy z pracownikami samorządowymi zatrudnianymi na podstawie umowy o pracę. W art. 16 ust. 1 tej ustawy zapisano, że stosunek pracy z pracownikiem samorządowym nawiązuje się na czas nieokreślony lub na czas określony.

Przyjmuje się zatem, że ustawodawca stworzył w ten sposób zamknięty katalog rodzajów umowy o pracę – szczególny wobec przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.). Tym samym wyeliminowano tu możliwość zatrudniania pracowników samorządowych np. na podstawie umowy zawartej na okres próbny, określonej w art. 25 § 2 k.p.

Przy zatrudnianiu pracownika samorządowego na czas określony wskazano trzy przypadki obligatoryjnego zatrudnienia na podstawie umowy terminowej:

● na zastępstwo (na czas nieobecności zastępowanego),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● na czas pełnienia funkcji przez kierownika urzędu (na stanowisku doradcy lub asystenta),

● na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy – w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym.

ZAPAMIĘTAJ!

U pracowników samorządowych odpowiednikiem zatrudnienia na okres próbny jest zatrudnienie na czas określony z równoległym odbywaniem służby przygotowawczej.

W przypadku zatrudnienia osoby w jednostce samorządu terytorialnego pierwszy raz, ustawodawca przewidział obowiązek zawarcia z nią umowy o pracę na czas określony. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym) umowę o pracę zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy. Umowę tę można rozwiązać wcześniej za dwutygodniowym wypowiedzeniem (art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych). Przepis ten stanowi szczególną regulację dotyczącą wypowiadania umowy terminowej trwającej nie dłużej niż 6 miesięcy. Według zasad ogólnych (określonych w art. 33 k.p.) wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony jest dopuszczalne w sytuacji łącznego spełnienia dwóch przesłanek – zawarcia umowy na okres dłuższy niż 6 miesięcy i zamieszczenia przy zawieraniu umowy w jej treści klauzuli przewidującej możliwość dwutygodniowego wypowiedzenia. Regulacje zawarte w ustawie o pracownikach samorządowych przewidują natomiast możliwość rozwiązania umowy o pracę trwającej nie dłużej niż 6 miesięcy za dwutygodniowym wypowiedzeniem – i to bez konieczności wpisywania do umowy odpowiedniej klauzuli.

Za osobę podejmującą po raz pierwszy pracę uznaje się osobę, która nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach samorządowych na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, i nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym (art. 16 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Z przepisu tego wynika, że w celu oceny, czy praca podejmowana jest po raz pierwszy, istotne jest wyłącznie wcześniejsze zatrudnienie u pracodawcy samorządowego na warunkach określonych w tym przepisie. Oznacza to zatem, że np. urzędnik służby cywilnej może być zatrudniony na stanowisku urzędniczym w jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego wyłącznie na czas określony, jako „podejmujący pracę po raz pierwszy” – podobnie zresztą jak wieloletni urzędnik samorządowy, który nie zdał lub nie zdawał egzaminu. Definicja ta nie określa minimalnego okresu zatrudnienia, którego upływ wyklucza traktowanie kandydata do stanowiska urzędniczego jako podejmującego pracę po raz pierwszy. Wspomina jedynie, że wcześniejsze zatrudnienie powinno nastąpić na czas nieokreślony lub określony dłuższy niż 6 miesięcy. Tym większego znaczenia nabiera zatem drugi z wymogów określonych w tym przepisie – czyli konieczność odbycia służby przygotowawczej.

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 229, poz. 1494)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA