REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważnienie do pełnienia zastępstwa za głównego księgowego w jednostce

Zastępstwo głównego księgowego w jednostce/ Fot. Fotolia
Zastępstwo głównego księgowego w jednostce/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia wystawienia upoważnienia dla osoby zastępującej głównego księgowego podczas jego nieobecności w jednostce często przysparza wielu problemów w praktyce. Artykuł szczegółowo, na przykładach, omawia zagadnienia z tego zakresu.

REKLAMA

REKLAMA

Szeroki zakres obowiązków głównego księgowego sprawia, że w razie jego nieobecności w pracy jednostka praktycznie nie może prawidłowo funkcjonować ze względu na brak możliwości wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi oraz prawidłowego rejestrowania w księgach rachunkowych wykonywanych operacji gospodarczych. Aby temu zapobiec, kierownik jednostki w ramach tworzenia w niej systemu kontroli zarządczej, mającego zapewnić właściwe prowadzenie gospodarki finansowej jednostki oraz jej rachunkowości (art. 68 i 69 ust. 1 pkt 3 uofp), powinien zadbać o ustalenie procedur obowiązujących w razie nieobecności głównego księgowego, i to zarówno takich, które można z góry przewidzieć (np. urlopy wypoczynkowe, oddelegowanie na kilkudniowe szkolenia poza miejscowość, w której znajduje się siedziba jednostki), jak i nagłych o różnym okresie trwania (choroba, wypadek, nieusprawiedliwione niestawienie się w pracy).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zapewnienie zastępstwa za głównego księgowego

REKLAMA

W zależności od wielkości jednostki, jej struktury organizacyjnej i możliwości kadrowych – w celu zapewnienia zastępstwa w czasie nieobecności głównego księgowego kierownik jednostki może stosować różne rozwiązania, np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) stworzyć stanowisko zastępcy głównego księgowego, do którego obowiązków zalicza się między innymi wykonywanie zadań należących do głównego księgowego w razie jego nieobecności,

2) powierzyć pełnienie zastępstwa za głównego księgowego innym pracownikom komórki księgowości:

  • na podstawie ogólnego upoważnienia, udzielonego na czas nieokreślony,
  • okresowo, na podstawie jednorazowego upoważnienia udzielonego na czas konkretnej nieobecności.

Stosując rozwiązanie wskazane w punkcie drugim, należy wziąć pod uwagę, że pełnienie zastępstwa za głównego księgowego można powierzyć zarówno jednemu, jak i kilku różnym pracownikom księgowości, rozdzielając pomiędzy nich obowiązki głównego księgowego stosownie do ich wiedzy i umiejętności oraz fizycznych możliwości ich wykonywania w ustalonym czasie pracy.

Przykład

Kierownik jednostki oddelegował głównego księgowego na tygodniowe szkolenie poza miejscowość, w której znajdowała się siedziba jednostki. Na czas jego nieobecności księgowy otrzymał jednorazowe upoważnienie do wykonywania kontroli wstępnej zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych oraz do wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi. Upoważnienie nie obejmowało innych obowiązków należących do głównego księgowego, np. takich jak: przygotowanie projektów zmian planu finansowego jednostki, prowadzenie ewidencji dochodów oraz wydatków jednostki i ich zaangażowania, sporządzanie sprawozdań budżetowych, zatwierdzania raportów kasowych.

W opisanej w przykładzie 1 niewielkiej jednostce organizacyjnej udzielone przez kierownika jednostki jednorazowe upoważnienie o ograniczonym zakresie wystarczyło do zapewnienia bieżącego funkcjonowania jednostki w czasie nieobecności głównego księgowego. Ponieważ była ona zaplanowana ze znacznym wyprzedzeniem, główny księgowy przygotował wszystkie niezbędne dokumenty i ewidencje przed swoim wyjazdem (między innymi sprawdził i zatwierdził wszystkie dowody wymagające zapłaty w czasie jego nieobecności i zlecił ich wykonanie). W ten sposób w czasie nieobecności głównego księgowego w zasadzie jednostka nie musiała realizować żadnych wypłat, a gdyby wystąpiły nagłe i nieprzewidziane okoliczności wymagające dokonania wydatków – do sprawdzenia i zatwierdzenia odpowiednich dowodów księgowych upoważniony był księgowy. Księgowemu nie powierzono wykonywania innych obowiązków należących do głównego księgowego, ponieważ czynności z nimi związane główny księgowy mógł na bieżąco wykonać po powrocie ze szkolenia, bez naruszania terminów w zakresie kontroli raportów kasowych (które w jednostce ze względu na małą liczbę operacji gotówkowych były sporządzane za okresy miesięczne), bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdawczości.

Więcej czytaj na INFORRB w artykule: Zasady wystawiania upoważnienia do pełnienia zastępstwa za głównego księgowego w jednostce organizacyjnej sektora publicznego >>

Artykuł zawiera odpowiedzi na następujące pytania:

  • w jakiej formie należy wystawić upoważnienie dla innego pracownika do zastępowania głównego księgowego w razie jego nieobecności (np. choroba, urlop),
  • czy takie upoważnienie powinien wystawić kierownik jednostki czy główny księgowy,
  • czy upoważnienie trzeba wystawiać każdorazowo w razie zaistnienia konieczności zastępstwa, czy może być wystawione jednorazowo, bez ograniczeń czasowych dla danego pracownika, jedynie z adnotacją, że obowiązuje „w razie nieobecności głównego księgowego w pracy”,
  • jakie podstawy prawne należy podać w upoważnieniu,
  • czy upoważnienie musi zawierać szczegółowy zakres czynności, czy może tylko ogólnie wskazywać np. prowadzenie rachunkowości, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywanie wstępnej kontroli dokumentów,
  • czy upoważniony pracownik, wykonując czynności w zastępstwie za głównego księgowego, powinien podpisywać się swoim imieniem i nazwiskiem na własnej pieczątce imiennej z adnotacją „z upoważnienia”, czy też wystarczy jedynie jego podpis i pieczątka imienna bez żadnych dopisków?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA