REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upoważnienie do pełnienia zastępstwa za głównego księgowego w jednostce

Subskrybuj nas na Youtube
Zastępstwo głównego księgowego w jednostce/ Fot. Fotolia
Zastępstwo głównego księgowego w jednostce/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia wystawienia upoważnienia dla osoby zastępującej głównego księgowego podczas jego nieobecności w jednostce często przysparza wielu problemów w praktyce. Artykuł szczegółowo, na przykładach, omawia zagadnienia z tego zakresu.

REKLAMA

REKLAMA

Szeroki zakres obowiązków głównego księgowego sprawia, że w razie jego nieobecności w pracy jednostka praktycznie nie może prawidłowo funkcjonować ze względu na brak możliwości wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi oraz prawidłowego rejestrowania w księgach rachunkowych wykonywanych operacji gospodarczych. Aby temu zapobiec, kierownik jednostki w ramach tworzenia w niej systemu kontroli zarządczej, mającego zapewnić właściwe prowadzenie gospodarki finansowej jednostki oraz jej rachunkowości (art. 68 i 69 ust. 1 pkt 3 uofp), powinien zadbać o ustalenie procedur obowiązujących w razie nieobecności głównego księgowego, i to zarówno takich, które można z góry przewidzieć (np. urlopy wypoczynkowe, oddelegowanie na kilkudniowe szkolenia poza miejscowość, w której znajduje się siedziba jednostki), jak i nagłych o różnym okresie trwania (choroba, wypadek, nieusprawiedliwione niestawienie się w pracy).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zapewnienie zastępstwa za głównego księgowego

REKLAMA

W zależności od wielkości jednostki, jej struktury organizacyjnej i możliwości kadrowych – w celu zapewnienia zastępstwa w czasie nieobecności głównego księgowego kierownik jednostki może stosować różne rozwiązania, np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) stworzyć stanowisko zastępcy głównego księgowego, do którego obowiązków zalicza się między innymi wykonywanie zadań należących do głównego księgowego w razie jego nieobecności,

2) powierzyć pełnienie zastępstwa za głównego księgowego innym pracownikom komórki księgowości:

  • na podstawie ogólnego upoważnienia, udzielonego na czas nieokreślony,
  • okresowo, na podstawie jednorazowego upoważnienia udzielonego na czas konkretnej nieobecności.

Stosując rozwiązanie wskazane w punkcie drugim, należy wziąć pod uwagę, że pełnienie zastępstwa za głównego księgowego można powierzyć zarówno jednemu, jak i kilku różnym pracownikom księgowości, rozdzielając pomiędzy nich obowiązki głównego księgowego stosownie do ich wiedzy i umiejętności oraz fizycznych możliwości ich wykonywania w ustalonym czasie pracy.

Przykład

Kierownik jednostki oddelegował głównego księgowego na tygodniowe szkolenie poza miejscowość, w której znajdowała się siedziba jednostki. Na czas jego nieobecności księgowy otrzymał jednorazowe upoważnienie do wykonywania kontroli wstępnej zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych oraz do wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi. Upoważnienie nie obejmowało innych obowiązków należących do głównego księgowego, np. takich jak: przygotowanie projektów zmian planu finansowego jednostki, prowadzenie ewidencji dochodów oraz wydatków jednostki i ich zaangażowania, sporządzanie sprawozdań budżetowych, zatwierdzania raportów kasowych.

W opisanej w przykładzie 1 niewielkiej jednostce organizacyjnej udzielone przez kierownika jednostki jednorazowe upoważnienie o ograniczonym zakresie wystarczyło do zapewnienia bieżącego funkcjonowania jednostki w czasie nieobecności głównego księgowego. Ponieważ była ona zaplanowana ze znacznym wyprzedzeniem, główny księgowy przygotował wszystkie niezbędne dokumenty i ewidencje przed swoim wyjazdem (między innymi sprawdził i zatwierdził wszystkie dowody wymagające zapłaty w czasie jego nieobecności i zlecił ich wykonanie). W ten sposób w czasie nieobecności głównego księgowego w zasadzie jednostka nie musiała realizować żadnych wypłat, a gdyby wystąpiły nagłe i nieprzewidziane okoliczności wymagające dokonania wydatków – do sprawdzenia i zatwierdzenia odpowiednich dowodów księgowych upoważniony był księgowy. Księgowemu nie powierzono wykonywania innych obowiązków należących do głównego księgowego, ponieważ czynności z nimi związane główny księgowy mógł na bieżąco wykonać po powrocie ze szkolenia, bez naruszania terminów w zakresie kontroli raportów kasowych (które w jednostce ze względu na małą liczbę operacji gotówkowych były sporządzane za okresy miesięczne), bieżącego prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdawczości.

Więcej czytaj na INFORRB w artykule: Zasady wystawiania upoważnienia do pełnienia zastępstwa za głównego księgowego w jednostce organizacyjnej sektora publicznego >>

Artykuł zawiera odpowiedzi na następujące pytania:

  • w jakiej formie należy wystawić upoważnienie dla innego pracownika do zastępowania głównego księgowego w razie jego nieobecności (np. choroba, urlop),
  • czy takie upoważnienie powinien wystawić kierownik jednostki czy główny księgowy,
  • czy upoważnienie trzeba wystawiać każdorazowo w razie zaistnienia konieczności zastępstwa, czy może być wystawione jednorazowo, bez ograniczeń czasowych dla danego pracownika, jedynie z adnotacją, że obowiązuje „w razie nieobecności głównego księgowego w pracy”,
  • jakie podstawy prawne należy podać w upoważnieniu,
  • czy upoważnienie musi zawierać szczegółowy zakres czynności, czy może tylko ogólnie wskazywać np. prowadzenie rachunkowości, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, dokonywanie wstępnej kontroli dokumentów,
  • czy upoważniony pracownik, wykonując czynności w zastępstwie za głównego księgowego, powinien podpisywać się swoim imieniem i nazwiskiem na własnej pieczątce imiennej z adnotacją „z upoważnienia”, czy też wystarczy jedynie jego podpis i pieczątka imienna bez żadnych dopisków?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA