REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych od 1 września 2013 r.

pracownicy samorządowi
pracownicy samorządowi
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych wejdzie w życie 1 września 2013 r. Zawiera ona istotne zmiany w procedurze powoływania sekretarza w jednostkach samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Podpisana przez Prezydenta w dniu 29 maja 2013 r. ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz niektórych innych ustaw zacznie obowiązywać od 1 września 2013 r.

Zatrudnianie sekretarza

W związku z praktyką stosowaną przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego zatrudniania poza otwartym naborem osoby pełniącej obowiązki sekretarza, nowe przepisy uniemożliwiają takie rozwiązanie. Zmieniona ustawa wprost wskazuje, iż obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia pełnienia obowiązków. Ponadto przewiduje maksymalny termin, w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza. Wynosi on maksymalnie 3 miesiące od zwolnienia stanowiska.

Podyskutuj: Forum

REKLAMA

Urzędy gminy, starostwa powiatowe oraz urzędy marszałkowskie muszą obligatoryjnie tworzyć stanowisko sekretarza. Taką dyspozycję zawiera ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Sekretarz zatrudniony jest w drodze procedury naboru, który powinien być otwarty i konkurencyjny. Stanowisko sekretarza może piastować osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach wskazanych w ustawie o pracownikach samorządowych m.in. urzędzie gminy, starostwie powiatowym, urzędzie marszałkowskim, a w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach. Sekretarzem może być również osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, wskazanych wyżej oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych. Zatrudnienie sekretarza może nastąpić wyłącznie na podstawie umowy o pracę. Kierownik urzędu może sekretarzowi powierzyć istotne zadania, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o pracownikach samorządowych daje kierownikowi urzędu możliwość powierzania sekretarzowi istotnych zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

Na podstawie wyboru

Ponadto ustawa poszerzyła krąg osób zatrudnianych na podstawie wyboru o członków zarządów dzielnic miasta stołecznego Warszawy (burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, zastępcy burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostałych członków zarządu dzielnicy m.st. Warszawy).

Pracownik karany

Wymogiem niekaralności oraz posiadania średniego wykształcenia objęto grupę doradców i asystentów. W przypadku pracowników samorządowych niespełniających wymagania niekaralności nowe przepisy wprowadzają obowiązek rozwiązania stosunku pracy. Termin odwołania pracownika lub rozwiązania z nim umowy o pracę za wypowiedzeniem to maksymalnie miesiąc od dnia, w którym właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego albo podmiot wykonujący czynności z zakresu prawa pracy uzyskał informacje o fakcie prawomocnego skazania.

Awans wewnętrzny

Przeniesienie na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny) zgodnie z nowymi przepisami będzie mógł zostać przeprowadzony jedynie w ramach tej samej grupy stanowisk:
1) urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
2) doradców i asystentów;
3) pomocniczych i obsługi.

Polecamy serwis: Pracownicy

Poznajpierwszą w Polsce PlatformęRachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnegodostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA