REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych od 1 września 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
pracownicy samorządowi
pracownicy samorządowi
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych wejdzie w życie 1 września 2013 r. Zawiera ona istotne zmiany w procedurze powoływania sekretarza w jednostkach samorządu terytorialnego.

REKLAMA

REKLAMA

Podpisana przez Prezydenta w dniu 29 maja 2013 r. ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz niektórych innych ustaw zacznie obowiązywać od 1 września 2013 r.

Zatrudnianie sekretarza

W związku z praktyką stosowaną przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego zatrudniania poza otwartym naborem osoby pełniącej obowiązki sekretarza, nowe przepisy uniemożliwiają takie rozwiązanie. Zmieniona ustawa wprost wskazuje, iż obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia pełnienia obowiązków. Ponadto przewiduje maksymalny termin, w jakim powinien zostać zorganizowany otwarty nabór na stanowisko sekretarza. Wynosi on maksymalnie 3 miesiące od zwolnienia stanowiska.

Podyskutuj: Forum

REKLAMA

Urzędy gminy, starostwa powiatowe oraz urzędy marszałkowskie muszą obligatoryjnie tworzyć stanowisko sekretarza. Taką dyspozycję zawiera ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Sekretarz zatrudniony jest w drodze procedury naboru, który powinien być otwarty i konkurencyjny. Stanowisko sekretarza może piastować osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach wskazanych w ustawie o pracownikach samorządowych m.in. urzędzie gminy, starostwie powiatowym, urzędzie marszałkowskim, a w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach. Sekretarzem może być również osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, wskazanych wyżej oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych. Zatrudnienie sekretarza może nastąpić wyłącznie na podstawie umowy o pracę. Kierownik urzędu może sekretarzowi powierzyć istotne zadania, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o pracownikach samorządowych daje kierownikowi urzędu możliwość powierzania sekretarzowi istotnych zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu i realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

Na podstawie wyboru

Ponadto ustawa poszerzyła krąg osób zatrudnianych na podstawie wyboru o członków zarządów dzielnic miasta stołecznego Warszawy (burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, zastępcy burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostałych członków zarządu dzielnicy m.st. Warszawy).

Pracownik karany

Wymogiem niekaralności oraz posiadania średniego wykształcenia objęto grupę doradców i asystentów. W przypadku pracowników samorządowych niespełniających wymagania niekaralności nowe przepisy wprowadzają obowiązek rozwiązania stosunku pracy. Termin odwołania pracownika lub rozwiązania z nim umowy o pracę za wypowiedzeniem to maksymalnie miesiąc od dnia, w którym właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego albo podmiot wykonujący czynności z zakresu prawa pracy uzyskał informacje o fakcie prawomocnego skazania.

Awans wewnętrzny

Przeniesienie na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny) zgodnie z nowymi przepisami będzie mógł zostać przeprowadzony jedynie w ramach tej samej grupy stanowisk:
1) urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
2) doradców i asystentów;
3) pomocniczych i obsługi.

Polecamy serwis: Pracownicy

Poznajpierwszą w Polsce PlatformęRachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnegodostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA