REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UWAGA! Za pół roku kilkadziesiąt tysięcy interpretacji indywidualnych straci ważność [nowelizacja Ordynacji podatkowej]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Za pół roku kilkadziesiąt tysięcy interpretacji indywidualnych straci ważność [nowelizacja Ordynacji podatkowej]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2024 r. kilkadziesiąt tysięcy interpretacji podatkowych straci ważność.

Interpretacje indywidualne wydane przed  1 stycznia 2019 r. utracą ważność z dniem 1 stycznia 2024 r. 

REKLAMA

Ministerstwo Finansów jako powód takiej sytuacji wskazuje konieczność usunięcia nieaktualnych interpretacji. Zmiany zostaną wprowadzone dużą nowelizacją Ordynacji podatkowe. Obecnie projekt nowelizacji jest konsultowany.

Kiedy wygaśnie moc ochronna interpretacji?

W Ordynacji podatkowej mają się pojawić przepisy przejściowe z regułami określającymi do kiedy tracąca ważność interpretacja sprzed 2019 r. chroni podatnika. 

Reguły są takie:

Reguła 1) Zastosowanie się do interpretacji, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która utraciła ważność oraz 

2) skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po utracie ważności interpretacji.

Reguła 2. Ww. zwolnienie obejmuje: 

1) w przypadku rocznego rozliczenia podatków - okres do końca roku podatkowego, 

2) w przypadku kwartalnego rozliczenia podatków - okres do końca kwartału, 

3) w przypadku miesięcznego rozliczenia podatków - okres do końca miesiąca, 

- w którym interpretacja utraciła ważność. 

Reguła 3. Zwolnienia  nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej: 

1) z zastosowaniem art. 119a Ordynacji podatkowej (przepis reguluje konsekwencje unikania opodatkowania); 

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa; 

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Ministerstwo Finansów przekonuje, że ww. reguły wprowadzają rozsądny kompromis między konieczność wyczyszczenia systemu interpretacji z nieaktualnych stanowisk fiskusa a interesami adresatów interpretacji. I w celu lepszego zrozumienia swojej propozycji podaje przykłady ich zastosowania.

Przykład 

Zainteresowany posiada interpretację indywidualną wydaną w dniu 16 maja 2017 r. Jego interpretacja utraci ważność z dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, tj. z dniem 1 stycznia 2024 r. Jednakże z uwagi na to, że zainteresowany rozlicza podatki co kwartał, korzystać będzie z ochrony do 31 marca 2024 r. 

W uzasadnieniu projektu nowelizacji czytamy:

„Zróżnicowanie terminu utraty ważności interpretacji indywidualnych uzasadnione jest okresem posiadania interpretacji. Należy bowiem zauważyć, że podatnicy, których interpretacje były wydane przed 1 stycznia 2019 r. często posiadali je znacznie dłużej niż 5 lat, zatem zasadnym jest, by ich sytuacja była możliwie jak najbardziej zrównana z sytuacją podatników, których interpretacje wydano po tym terminie.

Czy podatnicy zablokują fiskusa?

Ta zmiana dotknie kilkadziesiąt tysięcy podatników i płatników.  W wielu sytuacjach złożą nowy wniosek o wydanie interpretacji, co może spowodować zablokowanie systemu wydawania interpretacji z uwagi na kumulację wniosków o wydanie interpretacji.

 

Polecamy: „VAT 2023. Komentarz”. Książka z aktualizowanym serwisem online

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA