REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralizacja VAT w samorządach - co zawiera projekt specjalnej ustawy?

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
podatki
podatki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowa centralizacja rozliczeń VAT gmin, powiatów i województw oraz ich jednostek organizacyjnych ma nastąpić do 1 stycznia 2017 r. Zasady centralizacji VAT będzie regulowała specustawa przygotowana przez Ministerstwo Finansów.

Ministerstwo Finansów zakłada, że gminy nie będą jednak korygować podatku

Resort opublikował oficjalny projekt specustawy, która ma uregulować zasady centralizacji VAT w samorządach. W zasadniczych kwestiach powiela on rozwiązania, o których informował już DGP

REKLAMA

Projekt ma związek z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. ws. gminy Wrocław (C-276/14). Ministerstwo Finansów podtrzymało kluczowe propozycje, w tym tę, aby obowiązkowa centralizacja rozliczeń VAT gmin, powiatów i województw oraz ich jednostek organizacyjnych nastąpiła od 1 stycznia 2017 r.

W uzasadnieniu projektu resort zapowiedział też kolejny projekt nowelizacji ustawy o VAT dotyczący obliczania prewspółczynnika i korekty rocznej po centralizacji.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zwrot do 1 marca

REKLAMA

Nowością w jego najnowszej wersji jest regulacja, która znacząco ogranicza możliwość wstecznego odzyskania VAT przez samorządy. Chodzi o przypadki, gdy UE sfinansowała VAT związany z projektem unijnym (było to możliwe, gdy gminie lub jej jednostce nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT), a po wyroku TSUE okazało się, że gmina miała jednak prawo do odliczenia tego podatku. W związku z tym powinna ona oddać część pieniędzy do UE. Projekt zakłada, że gmina w takiej sytuacji będzie mogła odliczyć VAT, ale pod warunkiem, że przed 1 marca 2016 r. (planowany termin wejścia w życie specustawy) zwróci środki unijne w tej części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Taka treść przepisu oznacza, że samorządy, które rozważały odzyskiwanie VAT wstecz, przede wszystkim od inwestycji finansowanych ze środków UE, będą musiały bardzo przyspieszyć swoje działania, aby zdążyć przed 1 marca 2016 r. ze zwrotem środków europejskich – wskazuje Michał Borowski, starszy menedżer w Crido Taxand. Jeśli gmina nie zdąży, to utraci prawo do odliczenia VAT. – Proponowane rozwiązanie oznacza ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, co jest niezgodne z dyrektywą VAT – uważa ekspert.

Gminy, powiaty i województwa, które zdecydują się na odzyskanie VAT za poprzednie lata, będą musiały zwrócić podatek sfinansowany przez UE wraz z odsetkami.

Tylko jednostki, które nie będą korygowały podatku za poprzednie lata i domagały się zwrotów, nie będą musiały zwracać VAT od projektów unijnych sfinansowanego przez UE. W takiej sytuacji koszty zwrotu do UE weźmie na siebie bud- żet państwa. Resort szacuje, że może to być kwota ok. 700 mln zł. Zakłada jednak, że gminy co do zasady tak właśnie postąpią.

Korekty wstecz

Korekta wsteczna związana z wyrokiem TSUE będzie się wiązać nie tylko z odsetkami, lecz także z innymi negatywnymi konsekwencjami. Trzeba będzie objąć nią rozliczenia za całe 5 lat, a więc okres nieobjęty przedawnieniem.

Na korekty będzie czas do końca 2017 r. W tym celu gminy będą musiały złożyć specjalne oświadczenie oraz wykaz wszystkich jednostek organizacyjnych, z podaniem ich nazwy i NIP. Będą musiały także uwzględnić w korektach prewspółczynnik (dotyczący działalności objętej i nieobjętej VAT) oraz współczynnik (określający proporcję działalności zwolnionej i opodatkowanej VAT). Zarówno prewspółczynnik, jak i współczynnik trzeba będzie obliczyć odrębnie dla każdej jednostki budżetowej i zakładu.

Takie rozwiązanie szczególnie mocno skomplikuje rozliczenia dużych miast. Budzi też zasadnicze wątpliwości co do zgodności z dyrektywą o VAT.

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy i partner w MDDP, dodaje, że odrębne proporcje sprzedaży (prewspółczynnik i współczynnik) dla każdej jednostki organizacyjnej trzeba będzie stosować również w przypadku, gdy gmina scentralizowała swoje rozliczenia z jednostkami budżetowymi przed 2016 r., a w 2016 r. lub 2017 r. centralizacją obejmie również zakłady budżetowe.

Projekt precyzuje również, że gminy będą mogły korygować wcześniejsze rozliczenia VAT swoich jednostek organizacyjnych na dotychczasowych zasadach, o ile nie będą one wynikały z wyroku TSUE ws. gminy Wrocław oraz złożą pisemne uzasadnienie przyczyn korekty i specjalne oświadczenie, że korekta nie jest związana z wyrokiem TSUE. Przykładowo korekty takie mogą dotyczyć błędnych obliczeń w deklaracji.

Etapy centralizacji

Zgodnie z projektem 1 marca 2016 r. samorządy wstąpią we wszystkie prawa i obowiązki jednostek budżetowych i zakładów budżetowych, przy czym w okresie do 31 grudnia 2016 r. w dalszym ciągu będą mogły utrzymywać odrębne rozliczenia. Mogą jednak również zacząć rozliczać się łącznie. ©?

Nowości w projekcie specustawy

Gmina, która zechce odliczyć VAT za minione okresy, musi przed 1 marca 2016 r. zwrócić środki unijne w tej części. To nowość w stosunku do projektu z 26 listopada 2015 r.

Nowością jest też zapisana wprost w projekcie zasada sukcesji praw i obowiązków. Zgodnie z nią 1 marca 2016 r. jednostki samorządu terytorialnego wstąpią we wszystkie prawa i obowiązki utworzonych przez nie jednostek i zakładów budżetowych. Sukcesja obejmie również okresy rozliczeniowe sprzed 1 marca.

Projekt przewiduje także uregulowanie kwestii fakturowania po centralizacji – gmina będzie mogła zamieszczać na fakturach dodatkowe informacje, np. nazwę konkretnej jednostki organizacyjnej (np. szkoły), mimo że nie będzie ona podatnikiem.

Projekt zakłada też korzystne dla gmin i ich jednostek zasady dotyczące zwolnienia podmiotowego z VAT (ze względu na wielkość sprzedaży) oraz kas fiskalnych. Jednostki nie będą musiały od razu kupować nowych urządzeń, a później będą mogły skorzystać z ulgi na ich zakup. ©?

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy w INFORRB

Czy wartość importu usług należy uwzględnić przy obliczaniu prewspółczynnika

Czy dotacja od gminy dla samorządowego zakładu budżetowego podlega VAT

Jaką stawką VAT opodatkować zakup przez DPS sprzętu komputerowego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA