Klasyfikacja budżetowa VAT naliczonego jednostek budżetowych objętych centralizacją
REKLAMA
REKLAMA
Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług (dalej: VAT) powoduje konieczność zmiany zadań i czynności wykonywanych przez te jednostki, które do tej pory były uznawane za oddzielnych podatników VAT, a także zasad odpowiedzialności za takie rozliczenia i dostosowanie tych zadań do sytuacji, gdy podatnikiem jest tylko jednostka samorządu terytorialnego. W sytuacji gdy mamy do czynienia ze scentralizowaniem rozliczeń VAT, faktycznie dochodzi do przeniesienia praw i obowiązków prawnych w zakresie tego podatku, a więc także statusu podatnika i związanych z tym aspektów formalnoprawnych.
REKLAMA
W gminie dokonano tego z datą 1 stycznia 2016 r.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
ZAPAMIĘTAJ!
Od momentu wprowadzenia centralizacji VAT przy dokumentowaniu transakcji kierownicy jednostek budżetowych gminy powinni posługiwać się numerem NIP gminy.
Rejestry i ewidencje prowadzone na szczeblu jednostek budżetowych powiązanych z gminą powinny być prowadzone w sposób umożliwiający prawidłowe sporządzenie zestawień czy deklaracji fragmentarycznych służących później właściwemu podatnikowi do sporządzenia właściwych rejestrów i deklaracji na potrzeby VAT.
Jednym ze sposobów scentralizowania rozliczenia bezpośrednio w gminie jest stosowanie tzw. deklaracji cząstkowych.
„Deklaracje cząstkowe” VAT należy sporządzać na podstawie danych wynikających ze sporządzonych przez jednostkę rejestrów VAT.
Na podstawie ustalonych w rejestrach i deklaracji danych jednostka „podległa” przekazuje VAT bezpośrednio do gminy jako podatnika VAT.
Zgodnie z przepisami, w przypadku jednostek budżetowych, które stosują zasady polityki finansowej wynikające z art. 11 ust. 1 z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych: Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Podatek od towarów i usług dla takich jednostek podległych jest wydatkiem, który przekazują do jednostki samorządu terytorialnego.
REKLAMA
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, do klasyfikowania rozliczeń VAT służy § 453 „Podatek od towarów i usług (VAT)”. Ponieważ centralizacja VAT dopiero „raczkuje” i pojawiają się coraz to nowe wątpliwości z tym związane, jednostki powinny do czasu uregulowania tych kwestii właściwym aktem prawnym przez Ministerstwo Finansów same ustalać zasady rozliczeń w tym zakresie.
W mojej ocenie, nie ulega jednak wątpliwości, że do rozliczeń VAT powinien służyć § 453 „Podatek od towarów i usług (VAT)”, właściwy klasyfikowaniu zdarzeń związanych z rozliczeniem tego podatku, a nie właściwy do dochodu, który zrodził obowiązek naliczania tego podatku.
ADAM BŁASZKO
radca prawny, członek kolegium regionalnej izby obrachunkowej, wcześniej członek samorządowego kolegium odwoławczego, były pracownik izby i urzędu skarbowego
PODSTAWY PRAWNE
● art. 11 ust. 1 z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 195)
● załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 524)
Polecamy serwis: Podatki
REKLAMA
REKLAMA