REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nauczyciel akademicki ma prawo do kosztów autorskich?

Kiedy nauczyciel akademicki ma prawo do kosztów autorskich?/ fot. Fotolia
Kiedy nauczyciel akademicki ma prawo do kosztów autorskich?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciel akademicki ma prawo do 50% kosztów uzyskania przychodu od tej części wynagrodzenia, która dotyczy korzystania przez twórcę z praw autorskich bądź rozporządzania prawami do stworzonego utworu. Fiskus nie kwalifikuje tak jednak prac związanych z administracją czy wykonywaniem zadań organizacyjnych przez nauczyciela akademickiego.

Warunkiem zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia związanego z prawami autorskimi jest spełnienie trzech przesłanek:

REKLAMA

REKLAMA

  1. praca wykonywana przez pracownika jest przedmiotem prawa autorskiego - spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  2. pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez niego jest efektem korzystania przez twórcę z tych praw lub rozporządzania nimi,
  3. przychody muszą być uzyskiwane z tych rodzajów działalności, o których mowa w katalogu zawartym w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog rodzajów działalności, określony w art. 22 ust. 9b ustawy z 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), jest katalogiem zamkniętym. Mieszczą się w nim m.in. przychody z tytułu działalności:

  • badawczo-rozwojowej,
  • naukowej,
  • naukowo-dydaktycznej,
  • badawczej, badawczo-dydaktycznej,
  • dydaktycznej prowadzonej na uczelni.

Do podwyższonych kosztów uzyskania przychodów kwalifikują się również przychody z prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

REKLAMA

Co do zasady z pewnością istnieje więc podstawa prawna dla korzystania przez nauczycieli akademickich z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe również to przyznają - ale wprowadzają istotne ograniczenie. Nie zgadzają się mianowicie na to, aby całość przychodów nauczycieli akademickich była traktowana jako twórcza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem takiej sytuacji może być stanowisko wyrażone w najnowszej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 2 stycznia 2019 r. (zn. 0112-KDIL3-3.4011.342.2018.2.DS).

Pismo to otrzymała akademia, która poprzez swoich nauczycieli akademickich (pracownicy cywilni i żołnierze pełniący zawodową służbę wojskową w akademii) prowadzi (w ramach własnej działalności statutowej) działalność dydaktyczną, szkoleniową, naukową, badawczą, badawczo-rozwojową, naukowo-dydaktyczną. Jej przedstawiciele uważali, że akademia, jako płatnik, powinna określać koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu od całości wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli akademickich - i to bez konieczności prowadzenia ewidencji utworów ani określania, jaka część wynagrodzenia zasadniczego jest wypłacana za korzystanie z praw autorskich.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

W sprawie tej powołano się na:

    1. art. 116 ust. 7 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - stanowiący, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
    1. komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 8 czerwca 2018 r., ogłoszony w serwisie internetowym MNiSW.

INTERPRETACJE

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że w uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów zostało wypracowane rozwiązanie prawne, usuwające wszelkie wątpliwości co do możliwości stosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów w zakresie wynagradzania pracowników uczelni zatrudnionych na stanowiskach nauczycieli akademickich. Powyższe rozwiązanie polega na doprecyzowaniu w przepisach procedowanej ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze w rozumieniu przepisów ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Stosowny przepis zostanie zgłoszony w trakcie drugiego czytania projektu ustawy.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 8 czerwca 2018 r. (https://www.gov.pl/web/nauka)

Dyrektor KIS nie zgodził się ze stanowiskiem akademii - i to pomimo potwierdzenia prawidłowości poglądu jej przedstawicieli, że wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Organ podatkowy podkreślił w omawianej interpretacji, że art. 116 ust. 7 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie jest podstawą prawną do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia nauczyciela akademickiego. Przesłanki w tym zakresie określają wyłącznie przepisy updof. Z art. 22 ust. 9 pkt 3 updof wynika, że dla zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów jest przede wszystkim niezbędne:

  • powstanie utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim,
  • uzyskanie przychodu z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami.

Wynika z tego, że 50% koszty podatkowe ściśle wiążą się ze stworzeniem utworu i statusem twórcy. W przypadku nauczycieli akademickich nie cała ich aktywność zawodowa wiąże się z działalnością twórczą. Fiskus nie kwalifikuje tak prac związanych z administracją czy zadań organizacyjnych.

INTERPRETACJE

Istotne jest, aby faktycznie powstał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz aby nauczyciel akademicki uzyskał przychód z tytułu korzystania z przysługującego mu prawa autorskiego lub rozporządzania nim. W związku z powyższym Wnioskodawca mógłby określić 50% koszty uzyskania przychodów nauczycieli akademickich od tej części wynagrodzenia, która dotyczy korzystania przez twórcę z praw autorskich bądź rozporządzania prawami do stworzonego utworu. Ponieważ z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nauczyciele akademiccy wykonują poza działalnością twórczą, również inne zadania (np. zadania organizacyjne, zarządcze, administracyjne) - uznano stanowisko Zainteresowanego za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 2 stycznia 2019 r., zn. 0112-KDIL3-3.4011.342.2018.2.DS

Tomasz Król

Podstawy prawne

art. 117 ustawy z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668; ost. zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2245)

art. 22 ust. 9b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509; ost. zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 29)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA