REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku dochodowego gospodarstw pomocniczych w 2010 r.

REKLAMA

Czy gospodarstwo pomocnicze działające przy ośrodku pomocy społecznej korzysta w 2010 r. ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i nie wpłaca zaliczek na podatek w trakcie roku?

Gospodarstwo pomocnicze działające przy ośrodku pomocy społecznej może korzystać w 2010 r. ze zwolnienia z podatku dochodowego tylko pod warunkiem, że spełnia warunki uprawniające je do tego zwolnienia.

REKLAMA

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (dalej: ustawa wprowadzająca), z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja:

1) państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych,

2) gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

3) gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z art. 108 ust. 1 w zw. z art. 123 pkt 1 ustawy wprowadzającej, do podatników tych stosuje się – w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2010 r.przepisy art. 6 ust. 2, art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 17 ust. 1c pkt 3 oraz art. 25 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop).

I tak, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 updop zwalnia się z podatku jednostki budżetowe. Zgodnie zaś z art. 6 ust. 2 updop, zwolnienie to nie dotyczy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na:

• zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,

• finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Gospodarstwo pomocnicze utworzone przy zakładzie opieki społecznej może zatem również w 2010 r. korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego – pod warunkiem że środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na: zwiększenie środków obrotowych tego gospodarstwa bądź na finansowanie inwestycji jednostki budżetowej (zakładu opieki społecznej) w zakresie inwestycji dla tego gospodarstwa.

Na podstawie art. 25 ust. 3 updop (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2010 r.) w zw. z art. 108 ust. 1 i art. 123 pkt 1 w ustawy wprowadzającej – gospodarstwo to również w 2010 r. nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego, jeżeli jego dochody są w całości zwolnione z podatku.

Należy zauważyć, że ustawodawca – do celów zwolnienia z podatku dochodowego – posługuje się pojęciem „zakład opieki społecznej”. Otóż obecnie obowiązujące przepisy nie znają takiego pojęcia. Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (dalej: ups) w art. 6 pkt 5 definiuje jedynie pojęcie jednostki organizacji pomocy społecznej. Zalicza się do nich: regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa (w tym rodzinnego), placówkę opiekuńczo-wychowawczą, ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej. Skoro jednak ustawodawca do celów podatku dochodowego posługuje się nieistniejącym pojęciem „zakład opieki społecznej”, a przepisy ups pojęciem „ośrodek pomocy społecznej”, to należy rozumieć, że do celów zwolnienia z podatku właśnie to pojęcie ma zastosowanie.

Czytaj także: Zbliża się termin likwidacji gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych>>

INTERPRETACJE

Wprawdzie Ośrodek Pomocy Społecznej, przy którym utworzono Gospodarstwo Pomocnicze, nie posiada w nazwie „zakład”, jest jednak jednostką organizacyjną pomocy społecznej, co wynika z art. 6 pkt 5 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 ze zm.). W związku z tym Gospodarstwo Pomocnicze utworzone przy tym Ośrodku może skorzystać ze zwolnienia wymienionego w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu wymienionych w tej ustawie warunków.

Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 8 stycznia 2008 r., sygn. IBPB3/423-203/07/AK

Pomimo zwolnienia z podatku dochodowego i braku konieczności wpłacania zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego (po spełnieniu ww. warunków), gospodarstwo pomocnicze działające przy ośrodku pomocy społecznej będzie miało obowiązek złożenia zeznania rocznego. Na podstawie art. 25 ust. 1a updop gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, korzystające ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 i art. 6 ust. 2 updop, są bowiem zobowiązane składać zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym w terminie do końca trzeciego miesiąca następnego roku. Przepis ten będzie obowiązywał do 31 grudnia 2011 r. na mocy art. 123 pkt 4 w zw. z art. 17 pkt 6 ustawy wprowadzającej.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 108, poz. 685)

• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 81, poz. 527)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA