REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poboru opłaty targowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Binaś
Zasady poboru opłaty targowej. /Fot. Fotolia
Zasady poboru opłaty targowej. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Czy w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie następował wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty?

REKLAMA

REKLAMA

Czy w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie następował wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty? Czy można wpisać do uchwały, że pobór nie będzie prowadzony na zasadzie inkasa?

Odpowiedź

Tak, w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie prowadzony wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty, z wyłączeniem inkasa. Moim zdaniem, nie ma jednak takiej potrzeby.

Uzasadnienie

Artykuł 19 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że „rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso”. Wykładnia literalna tego przepisu jednoznacznie wskazuje, że forma poboru opłaty w postaci inkasa to możliwość, a nie obowiązek dla organu stanowiącego gminy (dobitnie świadczy o tym użycie słowa może zamiast np. zarządza czy wprowadza, które to oznaczałyby obowiązek zastosowania tej formy poboru).

REKLAMA

Zobacz również serwis:  Podatki i opłaty lokalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W moim przekonaniu, organ stanowiący gminy w uchwale dotyczącej opłaty targowej może nie wpisywać formy jej poboru, wówczas znajdą zastosowanie tzw. zasady ogólne w tym zakresie. Będą się one przejawiać w tym, że każdy handlujący przed rozpoczęciem dokonywania sprzedaży będzie zobowiązany do uiszczenia dziennej stawki opłaty targowej, wynikającej z aktualnie obowiązującej uchwały i metrażu lub rodzaju stoiska w:

  • kasie urzędu,
  • placówce bankowej lub pocztowej.

Dopiero mając dowód uiszczenia tej opłaty będzie uprawniony do rozpoczęcia działalności w danym dniu. Dlatego chybionym pomysłem wydaje się określanie w treści uchwały inkasenta jako placówki banku lub poczty, gdyż te instytucje będą przyjmowały wpłaty od handlujących z terenu danej gminy, gdy ta nie określi innych zasad poboru.

Pozostaje jeszcze kwestia opłat przy placówkach bankowych. Te, które prowadzą rachunki bankowe gminy, z reguły nie pobierają opłat za dokonywane na rzecz gminy wpłaty. A w przypadku wyznaczenia w uchwale jako inkasenta placówki bankowej pojawiłaby się konieczność określenia wynagrodzenia za dokonywane inkaso (a bank w celu zapewnienia sobie dochodów byłby zmuszony do przekazania obowiązków poboru opłaty określonemu pracownikowi). To z kolei potwierdzałoby tezę, że w przypadku opłaty targowej najbardziej efektywnym i skutecznym sposobem poboru jest spersonalizowanie inkasentów.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA