REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poboru opłaty targowej

Marcin Binaś
Zasady poboru opłaty targowej. /Fot. Fotolia
Zasady poboru opłaty targowej. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Czy w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie następował wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty?

REKLAMA

Czy w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie następował wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty? Czy można wpisać do uchwały, że pobór nie będzie prowadzony na zasadzie inkasa?

Odpowiedź

Tak, w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie prowadzony wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty, z wyłączeniem inkasa. Moim zdaniem, nie ma jednak takiej potrzeby.

Uzasadnienie

Artykuł 19 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że „rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso”. Wykładnia literalna tego przepisu jednoznacznie wskazuje, że forma poboru opłaty w postaci inkasa to możliwość, a nie obowiązek dla organu stanowiącego gminy (dobitnie świadczy o tym użycie słowa może zamiast np. zarządza czy wprowadza, które to oznaczałyby obowiązek zastosowania tej formy poboru).

Zobacz również serwis:  Podatki i opłaty lokalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W moim przekonaniu, organ stanowiący gminy w uchwale dotyczącej opłaty targowej może nie wpisywać formy jej poboru, wówczas znajdą zastosowanie tzw. zasady ogólne w tym zakresie. Będą się one przejawiać w tym, że każdy handlujący przed rozpoczęciem dokonywania sprzedaży będzie zobowiązany do uiszczenia dziennej stawki opłaty targowej, wynikającej z aktualnie obowiązującej uchwały i metrażu lub rodzaju stoiska w:

  • kasie urzędu,
  • placówce bankowej lub pocztowej.

REKLAMA

Dopiero mając dowód uiszczenia tej opłaty będzie uprawniony do rozpoczęcia działalności w danym dniu. Dlatego chybionym pomysłem wydaje się określanie w treści uchwały inkasenta jako placówki banku lub poczty, gdyż te instytucje będą przyjmowały wpłaty od handlujących z terenu danej gminy, gdy ta nie określi innych zasad poboru.

Pozostaje jeszcze kwestia opłat przy placówkach bankowych. Te, które prowadzą rachunki bankowe gminy, z reguły nie pobierają opłat za dokonywane na rzecz gminy wpłaty. A w przypadku wyznaczenia w uchwale jako inkasenta placówki bankowej pojawiłaby się konieczność określenia wynagrodzenia za dokonywane inkaso (a bank w celu zapewnienia sobie dochodów byłby zmuszony do przekazania obowiązków poboru opłaty określonemu pracownikowi). To z kolei potwierdzałoby tezę, że w przypadku opłaty targowej najbardziej efektywnym i skutecznym sposobem poboru jest spersonalizowanie inkasentów.

Podstawa prawna:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA