REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady poboru opłaty targowej

Marcin Binaś
Zasady poboru opłaty targowej. /Fot. Fotolia
Zasady poboru opłaty targowej. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Czy w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie następował wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty?

REKLAMA

REKLAMA

Czy w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie następował wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty? Czy można wpisać do uchwały, że pobór nie będzie prowadzony na zasadzie inkasa?

Odpowiedź

Tak, w uchwale rady gminy można zdecydować, że pobór opłaty targowej będzie prowadzony wyłącznie za pośrednictwem banku lub poczty, z wyłączeniem inkasa. Moim zdaniem, nie ma jednak takiej potrzeby.

Uzasadnienie

Artykuł 19 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że „rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso”. Wykładnia literalna tego przepisu jednoznacznie wskazuje, że forma poboru opłaty w postaci inkasa to możliwość, a nie obowiązek dla organu stanowiącego gminy (dobitnie świadczy o tym użycie słowa może zamiast np. zarządza czy wprowadza, które to oznaczałyby obowiązek zastosowania tej formy poboru).

REKLAMA

Zobacz również serwis:  Podatki i opłaty lokalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W moim przekonaniu, organ stanowiący gminy w uchwale dotyczącej opłaty targowej może nie wpisywać formy jej poboru, wówczas znajdą zastosowanie tzw. zasady ogólne w tym zakresie. Będą się one przejawiać w tym, że każdy handlujący przed rozpoczęciem dokonywania sprzedaży będzie zobowiązany do uiszczenia dziennej stawki opłaty targowej, wynikającej z aktualnie obowiązującej uchwały i metrażu lub rodzaju stoiska w:

  • kasie urzędu,
  • placówce bankowej lub pocztowej.

Dopiero mając dowód uiszczenia tej opłaty będzie uprawniony do rozpoczęcia działalności w danym dniu. Dlatego chybionym pomysłem wydaje się określanie w treści uchwały inkasenta jako placówki banku lub poczty, gdyż te instytucje będą przyjmowały wpłaty od handlujących z terenu danej gminy, gdy ta nie określi innych zasad poboru.

Pozostaje jeszcze kwestia opłat przy placówkach bankowych. Te, które prowadzą rachunki bankowe gminy, z reguły nie pobierają opłat za dokonywane na rzecz gminy wpłaty. A w przypadku wyznaczenia w uchwale jako inkasenta placówki bankowej pojawiłaby się konieczność określenia wynagrodzenia za dokonywane inkaso (a bank w celu zapewnienia sobie dochodów byłby zmuszony do przekazania obowiązków poboru opłaty określonemu pracownikowi). To z kolei potwierdzałoby tezę, że w przypadku opłaty targowej najbardziej efektywnym i skutecznym sposobem poboru jest spersonalizowanie inkasentów.

Podstawa prawna:

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA