REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatni rok obowiązywania podatku od posiadania psów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Mrozek

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2008 r. dotychczasowy podatek od posiadania psów zostanie zastąpiony opłatą od posiadania psów. Obecnie stawka podatku od jednego psa nie może przekraczać w 2007 roku - 53,69 zł rocznie. Natomiast przyszła opłata od posiadania jednego psa nie może przekroczyć w 2008 roku 100 zł rocznie.

Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ustawa z dnia 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 249, poz. 1828). Niektóre z przepisów tej ustawy będą obowiązywały od początku 2008 r. Wśród nich znajdują się między innymi przepisy dotyczące podatku od posiadania psów.

REKLAMA

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym podatek od posiadania psów jest świadczeniem obligatoryjnym, uregulowanym w powołanej ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. Obligatoryjny charakter tego świadczenia determinuje fakt, iż rada gminy nie może uchylić ustawowego obowiązku płacenia tego podatku. Natomiast rada gminy jest ustawowo zobowiązana do podjęcia uchwały, w której określa wysokość stawek podatku od posiadania psów, zasady ustalania, poboru oraz terminy płatności tego podatku.

Fakultatywny charakter opłaty

W pierwszej kolejności przyszłe zmiany będą polegać na zastąpieniu określenia podatek od posiadania psów sformułowaniem - opłata od posiadania psów. Tym samym opłata ta dołączy do katalogu opłat lokalnych (opłaty targowej, miejscowej, administracyjnej). Zmiana terminologii była konieczna, bowiem zachowanie podatku od posiadania psów, mimo zmiany jego charakteru na fakultatywny, naruszałoby przepisy Konstytucji RP formułujące zasadę ustanawiania podatków wyłącznie w drodze ustawowej.

REKLAMA

Opłaty obligatoryjne - targowa i miejscowa - mają cechy właściwe podatkom. Z kolei opłata administracyjna, a w przyszłości także opłata od posiadania psów, będą jedynymi świadczeniami z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych o fakultatywnym charakterze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastąpienie przedmiotowego podatku fakultatywną opłatą od posiadania psów uzasadniane było po pierwsze tym, że jest duże zróżnicowanie uchwalanej przez rady gmin stawki podatku od posiadania psów (w 2007 roku stawka wynosi: np. w Warszawie - 1 zł, we Wrocławiu - 40 zł, w Poznaniu - 53 zł), po drugie, ze względu na związane z tym zróżnicowanie wysokości wpływów do budżetów poszczególnych gmin.

Fakultatywny charakter tej opłaty oznacza, że o jej wprowadzeniu na terenie danej gminy zdecyduje rada gminy - podejmując uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów. Wprowadzając opłatę, rada gminy jednocześnie określi zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek tej opłaty. Będzie mogła również wprowadzić dodatkowe, obok ustawowych, zwolnienia z opłaty.

Z kolei brak odpowiedniej uchwały będzie oznaczać rezygnację z wprowadzenia na obszarze danej gminy opłaty, a tym samym brak podstaw prawnych do jej pobierania od mieszkańców gminy posiadających psa.

Niezależnie od podjętej decyzji, rady gmin powinny uchylić dotychczasowe uchwały określające wysokość stawki, zasady ustalania i poboru oraz terminy i sposób płatności podatku, albowiem będą one (od 1 stycznia 2008 r.) niezgodne z nowymi przepisami.

Górna granica stawki opłaty

W kwestii wysokości górnej granicy stawki opłaty zwrócić należy uwagę, iż obecnie rada gminy, ustalając wysokość stawki podatku od posiadania psów, związana jest ustawowym ograniczeniem kwotowym, zgodnie z którym stawka podatku od jednego psa nie może przekraczać w 2007 roku 53,69 zł rocznie. Natomiast stawka przyszłej opłaty od posiadania psów, w przypadku jej wprowadzenia, nie może przekroczyć w 2008 roku - 100 zł rocznie od jednego psa. W gminach, w których wprowadzona zostanie opłata, a które skorzystają z określenia wysokości opłaty w jej górnych granicach, posiadanie psa może okazać się naprawdę luksusem. Znaczące podwyższenie górnej granicy stawki opłaty od posiadania psów uzasadniano wysokimi kosztami poboru tej opłaty oraz koniecznością zapewnienia gminom środków finansowych na prowadzenie działalności w zakresie utrzymania czystości na ich terenie.

Wprowadzić czy nie wprowadzić

Niedaleka przyszłość pokaże, jak wiele spośród gmin, w związku z oczekującymi na wejście w życie zmianami przepisów, zrezygnuje z możliwości wprowadzenia na swoim terytorium opłaty od posiadania psów. Pierwszych decyzji w tym zakresie należy się spodziewać w ostatnich miesiącach bieżącego roku. Nie budzi wątpliwości, iż obecny podatek od posiadania psów ma marginalne znaczenie dla budżetu gmin (stanowiąc niewielki procentowy udział w dochodach ogółem). Wydaje się, iż podjęcie przez gminę decyzji o wprowadzeniu opłaty powinno być poprzedzone przede wszystkim oceną kosztów jego poboru w stosunku do wpływów z tego tytułu do budżetu gminy.


WOJCIECH MROZEK

gp@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z dnia 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. nr 249, poz. 1828).

 
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA