REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości – zbieg zwolnień dla szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Lis
Krzysztof Lis

REKLAMA

Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?

REKLAMA

W przypadku zbiegu zwolnień z podatku od nieruchomości liczy się rzeczywiste, faktyczne wykorzystywanie nieruchomości na działalność objętą zwolnieniem. Część nieruchomości wynajęta przez szkołę organizacji pożytku publicznego na prowadzenie przez nią nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego będzie nadal zwolniona z podatku od nieruchomości.

REKLAMA

Zwolnione z podatku od nieruchomości są m.in. publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową (art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: ustawa). Zwolnienie to nie dotyczy zatem nieruchomości zajętych na działalność inną niż działalność oświatowa. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy, podstawę opodatkowania dla budynków lub ich części stanowi powierzchnia użytkowa. Natomiast na podstawie art. 1a ust. 2 ustawy, za działalność gospodarczą nie uważa się:

1) działalności rolniczej lub leśnej,

2) wynajmu turystom pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych znajdujących się na obszarach wiejskich przez osoby ze stałym miejscem pobytu w gminie położonej na tym terenie, jeżeli liczba pokoi przeznaczonych do wynajęcia nie przekracza 5.

Każdy inny rodzaj wynajmu traktowany jest zatem jako działalność gospodarcza. W związku z tym wynajęcie przez szkołę zajmowanych pomieszczeń spowoduje, że nie będą one już zajęte na działalność oświatową, lecz na działalność gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy, z podatku od nieruchomości zwolnione są nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Ponieważ szkoła – wynajmując pomieszczenie – utraciła zwolnienie podmiotowe z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy (w związku z zajęciem pomieszczenia na działalność gospodarczą – wynikającą z najmu), to można by sądzić, że nie przysługuje jej zwolnienie także na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Innymi słowy, dla szkoły jako podatnika sala zajęta jest na działalność gospodarczą, a nie na cele, które przewiduje art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Przez „zajęcie nieruchomości” należy jednak rozumieć rzeczywiste, faktyczne wykorzystywanie nieruchomości na przedmiotową działalność. Przyjmując zatem, że pomieszczenie zostanie wynajęte przez szkołę organizacji pożytku publicznego i będzie ono wykorzystywane przez tę organizację na prowadzenie „nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego”, to szkoła jako podatnik nadal będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od nieruchomości – z tym że już nie na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2, lecz na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Będzie to zwolnienie przedmiotowe dotyczące wynajętej części nieruchomości objętej tym zwolnieniem.

Czytaj także: Podatek od nieruchomości>>

INTERPETACJE

Artykuł 7 ust. 1 pkt 14 zwalnia z podatku nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. (...) zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym, bowiem ustawodawca zwolnił pewien przedmiot opodatkowania (nieruchomości lub ich części), ale zajęte na określony cel (prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego) przez określony podmiot (organizacje pożytku publicznego). Oznacza to, że zwolnieniu podlegają nie tylko nieruchomości, których podatnikiem jest organizacja pożytku publicznego (czyli których organizacja ta jest właścicielem lub np. użytkownikiem wieczystym), ale także nieruchomości, które nie stanowią własności organizacji, a zajęte przez nią na podstawie np. umowy najmu czy dzierżawy. Organ podatkowy wyraża także pogląd, że nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli są zajęte na prowadzenie takiej działalności z wyłączeniem innych funkcji, co zdaniem organu podatkowego wyklucza możliwość korzystania z powyższego zwolnienia w sytuacji, gdy nieruchomość lub jej część jest jednocześnie zajęta na prowadzenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej (z wyjątkiem sytuacji gdy zostaną wyodrębnione pomieszczenia zajmowane na poszczególne rodzaje działalności).

Postanowienie Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego z 18 kwietnia 2005 r., sygn. FBII3110/1/32/2005.

Czytaj także: Uchwalane przez gminy wadliwe zwolnienia z podatku od nieruchomości>>

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1475)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klasyfikacja budżetowa. Sporo zmian w 2025 i 2026 r. [PROJEKT]

Do uzgodnień i opiniowania został przekazany projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejących podziałek do ostatnich zmian prawnych.

Czy świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom administracji i obsługi szkoły?

Świadczenie urlopowe przysługuje pracownikom zatrudnionym w szkole jako nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole publicznej. Co z pracownikami, niebędącymi pracownikami szkoły?

Nowe limity temperatur w pracy od 2027 roku. Co zmieni projekt rozporządzenia MRPiPS?

Od 1 stycznia 2027 r. pracodawców czekają nowe obowiązki w związku z temperaturą w miejscu pracy. Projekt rozporządzenia MRPiPS przewiduje wprowadzenie maksymalnych limitów temperatur zarówno w pomieszczeniach, jak i przy pracach na otwartej przestrzeni.

Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

REKLAMA

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

REKLAMA

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA