REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości – zbieg zwolnień dla szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Lis
Krzysztof Lis

REKLAMA

Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?

REKLAMA

W przypadku zbiegu zwolnień z podatku od nieruchomości liczy się rzeczywiste, faktyczne wykorzystywanie nieruchomości na działalność objętą zwolnieniem. Część nieruchomości wynajęta przez szkołę organizacji pożytku publicznego na prowadzenie przez nią nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego będzie nadal zwolniona z podatku od nieruchomości.

REKLAMA

Zwolnione z podatku od nieruchomości są m.in. publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową (art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; dalej: ustawa). Zwolnienie to nie dotyczy zatem nieruchomości zajętych na działalność inną niż działalność oświatowa. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy, podstawę opodatkowania dla budynków lub ich części stanowi powierzchnia użytkowa. Natomiast na podstawie art. 1a ust. 2 ustawy, za działalność gospodarczą nie uważa się:

1) działalności rolniczej lub leśnej,

2) wynajmu turystom pokoi gościnnych w budynkach mieszkalnych znajdujących się na obszarach wiejskich przez osoby ze stałym miejscem pobytu w gminie położonej na tym terenie, jeżeli liczba pokoi przeznaczonych do wynajęcia nie przekracza 5.

Każdy inny rodzaj wynajmu traktowany jest zatem jako działalność gospodarcza. W związku z tym wynajęcie przez szkołę zajmowanych pomieszczeń spowoduje, że nie będą one już zajęte na działalność oświatową, lecz na działalność gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy, z podatku od nieruchomości zwolnione są nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Ponieważ szkoła – wynajmując pomieszczenie – utraciła zwolnienie podmiotowe z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy (w związku z zajęciem pomieszczenia na działalność gospodarczą – wynikającą z najmu), to można by sądzić, że nie przysługuje jej zwolnienie także na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Innymi słowy, dla szkoły jako podatnika sala zajęta jest na działalność gospodarczą, a nie na cele, które przewiduje art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Przez „zajęcie nieruchomości” należy jednak rozumieć rzeczywiste, faktyczne wykorzystywanie nieruchomości na przedmiotową działalność. Przyjmując zatem, że pomieszczenie zostanie wynajęte przez szkołę organizacji pożytku publicznego i będzie ono wykorzystywane przez tę organizację na prowadzenie „nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego”, to szkoła jako podatnik nadal będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od nieruchomości – z tym że już nie na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2, lecz na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy. Będzie to zwolnienie przedmiotowe dotyczące wynajętej części nieruchomości objętej tym zwolnieniem.

Czytaj także: Podatek od nieruchomości>>

INTERPETACJE

Artykuł 7 ust. 1 pkt 14 zwalnia z podatku nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. (...) zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym, bowiem ustawodawca zwolnił pewien przedmiot opodatkowania (nieruchomości lub ich części), ale zajęte na określony cel (prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego) przez określony podmiot (organizacje pożytku publicznego). Oznacza to, że zwolnieniu podlegają nie tylko nieruchomości, których podatnikiem jest organizacja pożytku publicznego (czyli których organizacja ta jest właścicielem lub np. użytkownikiem wieczystym), ale także nieruchomości, które nie stanowią własności organizacji, a zajęte przez nią na podstawie np. umowy najmu czy dzierżawy. Organ podatkowy wyraża także pogląd, że nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jeżeli są zajęte na prowadzenie takiej działalności z wyłączeniem innych funkcji, co zdaniem organu podatkowego wyklucza możliwość korzystania z powyższego zwolnienia w sytuacji, gdy nieruchomość lub jej część jest jednocześnie zajęta na prowadzenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej (z wyjątkiem sytuacji gdy zostaną wyodrębnione pomieszczenia zajmowane na poszczególne rodzaje działalności).

Postanowienie Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego z 18 kwietnia 2005 r., sygn. FBII3110/1/32/2005.

Czytaj także: Uchwalane przez gminy wadliwe zwolnienia z podatku od nieruchomości>>

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1475)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA