Za odpady z budynku urzędu gminy też trzeba zapłacić
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Korzystając z możliwości, jakie daje znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów na frakcje: papieru, szkła, plastiku, odpadów biodegradowalnych oraz odpadów zmieszanych. Czy wobec tego także za odpady powstające w budynku urzędu gminy powinny być wnoszone stosowne opłaty?
Odpowiedź
W sytuacji gdy gmina postanowi o odbieraniu odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, odpady komunalne powinny być odbierane także z budynku urzędu gminy. Wówczas powinna być również złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami za tę nieruchomość, a następnie wnoszone opłaty – według stawki niższej, jeżeli odpady są selektywnie zbierane, lub stawki wyższej, gdy brak jest segregacji.
Zobacz również serwis: Podatki
Uzasadnienie
REKLAMA
Zgodnie z art. 6c ust.1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), gminy mają obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto rada gminy ma możliwość, by w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.).
Za nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają niewątpliwie odpady komunalne (np. z faktu zatrudniania pracowników, sprzątania pomieszczeń), trzeba uznać nieruchomość zabudowaną budynkiem urzędu gminy. Wiążą się z tym konsekwencje wynikające z u.c.p.g.: złożenia dla tej nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6m u.c.p.g.) oraz wnoszenia tej opłaty (art. 6h u.c.p.g.). Jeżeli w urzędzie gminy odpady są segregowane, co powinno być regułą, zwłaszcza w siedzibie organów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami komunalnymi, do obliczenia opłaty należy zastosować niższą stawkę.
Polecamy także: Czy zaokrąglać opłatę śmieciową - sprzeczne interpretacje przepisów
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami powinna podpisać osoba sprawująca pieczę nad budynkiem urzędu, według wewnętrznych uregulowań gminy w tym zakresie, względnie wójt (jako organ gminy, dokonujący czynności prawnych w ramach zwykłego zarządu mieniem gminnym).
Konstruując plan finansowy urzędu, należy więc zaplanować w odpowiedniej wielkości środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast w oszacowaniu ilości odpadów, które powstaną, najlepiej posiłkować się wielkościami, jakie wynikały z wcześniejszych umów na odbieranie odpadów komunalnych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 391; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 888)
REKLAMA
REKLAMA