REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za odpady z budynku urzędu gminy też trzeba zapłacić

Paweł Górski
Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia
Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów. Czy także za odpady powstające w budynku urzędu gminy należy wnosić stosowne opłaty?

REKLAMA

Korzystając z możliwości, jakie daje znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów na frakcje: papieru, szkła, plastiku, odpadów biodegradowalnych oraz odpadów zmieszanych. Czy wobec tego także za odpady powstające w budynku urzędu gminy powinny być wnoszone stosowne opłaty?

Odpowiedź

W sytuacji gdy gmina postanowi o odbieraniu odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, odpady komunalne powinny być odbierane także z budynku urzędu gminy. Wówczas powinna być również złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami za tę nieruchomość, a następnie wnoszone opłaty – według stawki niższej, jeżeli odpady są selektywnie zbierane, lub stawki wyższej, gdy brak jest segregacji.

Zobacz również serwis: Podatki

Uzasadnienie

REKLAMA

Zgodnie z art. 6c ust.1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), gminy mają obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto rada gminy ma możliwość, by w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają niewątpliwie odpady komunalne (np. z faktu zatrudniania pracowników, sprzątania pomieszczeń), trzeba uznać nieruchomość zabudowaną budynkiem urzędu gminy. Wiążą się z tym konsekwencje wynikające z u.c.p.g.: złożenia dla tej nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6m u.c.p.g.) oraz wnoszenia tej opłaty (art. 6h u.c.p.g.). Jeżeli w urzędzie gminy odpady są segregowane, co powinno być regułą, zwłaszcza w siedzibie organów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami komunalnymi, do obliczenia opłaty należy zastosować niższą stawkę.

Polecamy także: Czy zaokrąglać opłatę śmieciową - sprzeczne interpretacje przepisów

Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami powinna podpisać osoba sprawująca pieczę nad budynkiem urzędu, według wewnętrznych uregulowań gminy w tym zakresie, względnie wójt (jako organ gminy, dokonujący czynności prawnych w ramach zwykłego zarządu mieniem gminnym).

Konstruując plan finansowy urzędu, należy więc zaplanować w odpowiedniej wielkości środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast w oszacowaniu ilości odpadów, które powstaną, najlepiej posiłkować się wielkościami, jakie wynikały z wcześniejszych umów na odbieranie odpadów komunalnych.

Podstawa prawna:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA