REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za odpady z budynku urzędu gminy też trzeba zapłacić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Górski
Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia
Za odpady z urzędu gminy trzeba zapłacić. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów. Czy także za odpady powstające w budynku urzędu gminy należy wnosić stosowne opłaty?

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z możliwości, jakie daje znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów z nieruchomości innych niż zamieszkane. Zorganizowany w gminie system gospodarowania odpadami przewiduje konieczność segregowania odpadów na frakcje: papieru, szkła, plastiku, odpadów biodegradowalnych oraz odpadów zmieszanych. Czy wobec tego także za odpady powstające w budynku urzędu gminy powinny być wnoszone stosowne opłaty?

Odpowiedź

W sytuacji gdy gmina postanowi o odbieraniu odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, odpady komunalne powinny być odbierane także z budynku urzędu gminy. Wówczas powinna być również złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami za tę nieruchomość, a następnie wnoszone opłaty – według stawki niższej, jeżeli odpady są selektywnie zbierane, lub stawki wyższej, gdy brak jest segregacji.

Zobacz również serwis: Podatki

REKLAMA

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 6c ust.1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.), gminy mają obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Ponadto rada gminy ma możliwość, by w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (art. 6c ust. 2 u.c.p.g.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają niewątpliwie odpady komunalne (np. z faktu zatrudniania pracowników, sprzątania pomieszczeń), trzeba uznać nieruchomość zabudowaną budynkiem urzędu gminy. Wiążą się z tym konsekwencje wynikające z u.c.p.g.: złożenia dla tej nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6m u.c.p.g.) oraz wnoszenia tej opłaty (art. 6h u.c.p.g.). Jeżeli w urzędzie gminy odpady są segregowane, co powinno być regułą, zwłaszcza w siedzibie organów odpowiedzialnych za gospodarkę odpadami komunalnymi, do obliczenia opłaty należy zastosować niższą stawkę.

Polecamy także: Czy zaokrąglać opłatę śmieciową - sprzeczne interpretacje przepisów

Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami powinna podpisać osoba sprawująca pieczę nad budynkiem urzędu, według wewnętrznych uregulowań gminy w tym zakresie, względnie wójt (jako organ gminy, dokonujący czynności prawnych w ramach zwykłego zarządu mieniem gminnym).

Konstruując plan finansowy urzędu, należy więc zaplanować w odpowiedniej wielkości środki finansowe na pokrycie wydatków związanych z opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Natomiast w oszacowaniu ilości odpadów, które powstaną, najlepiej posiłkować się wielkościami, jakie wynikały z wcześniejszych umów na odbieranie odpadów komunalnych.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA