REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile zapłacimy za przejazd autostradami budowanymi przez Państwo

Wojciech Bugajski

REKLAMA

Projekt rozporządzenia w sprawie opłat za przejazd autostradami budowanymi przez Państwo stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 37e ust. 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Zgodnie z powyższym przepisem Minister Infrastruktury określi w drodze rozporządzenia, stawki opłat za przejazd autostradą, mając na uwadze potrzeby utrzymania i ochrony dróg istotnych dla rozwoju sieci drogowej.

Podstawa prawna

Spójrzmy, zgodnie z art. 37a ust. 3 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym („ustawa”), Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ma prawo do  pobierania opłat za przejazd autostradą w okresie nieobjętym umową o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady pod warunkiem przystosowania autostrady do poboru tych opłat.

REKLAMA

Stawki opłat za przejazd kilometra autostrady, niezależnie od kategorii pojazdu, nie mogą być wyższe niż 2 zł oraz nie mogą przekroczyć stawek opłat za przejazd, obliczonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13ha ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych .

Ważne jest, iż minister Infrastruktury może, w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 37e ust. 2 ustawy, zróżnicować stawki opłat za przejazd autostradą ze względu na:

- liczbę osi,

- emisję spalin pojazdu samochodowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- porę dnia,

- kategorię dnia,

- porę roku. 

Czytaj także: Opłaty za przejazd po drogach krajowych – projekt zmian>>

Jakie są kategorie pojazdów?

Art. 37a ust. 6 ustawy ustala następujące kategorie pojazdów w celu określenia stawek opłat za przejazd autostradą:

1) motocykle (kategoria 1);

2) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategoria 2);

3) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton (kategoria 3);

4) pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton (kategoria 4);

5) autobusy (kategoria 5).

Czego dotyczy rozporządzenie?

REKLAMA

W niniejszym rozporządzeniu Minister Infrastruktury zaproponował wysokość stawek opłat za przejazd po autostradach budowanych przez Państwo. Innymi słowy, na odcinkach autostrad na których opłaty pobierane będą na podstawie przepisów ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad lub drogową spółkę specjalnego przeznaczenia i dotyczą wszystkich kategorii pojazdów określonych w art. 37a ust. 6 ustawy.

W odniesieniu do pojazdów kategorii 3, 4 i 5 (czyli co najmniej o masie DMC 3,5 tony i więcej) przepisy niniejszego projektu mają mieć zastosowanie wyłącznie do tych odcinków autostrad, które nie zostały objęte elektronicznym systemem poboru opłat wprowadzonym przez ustawę z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 218, poz. 1391).

Ile trzeba będzie zapłacić?

Wysokość opłaty za przejazd dla pojazdów kategorii 2 (czyli dla pojazdów osobowych) została ustalona w wysokości 0,20 zł/km. Jest to stawka, którą Minister Infrastruktury proponował w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o drogach publicznych i niektórych innych ustaw . Jak przyznaje MI jest to także średnia stawka, która posłużyła do oceny skutków finansowych obowiązywania ww. ustawy oraz postępowaniach przetargowych na budowę i eksploatację autostrady A1 na odcinku Stryków – Pyrzowice oraz autostrady A2 na odcinku Stryków – Konotopa.

Przy analizie Minister Infrastruktury wykazał się dużą dozą wrażliwości. Wziął pod uwagę utrzymanie odpowiedniego poziomu ruchu oraz wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Przypomnijmy, iż w dniu 22 grudnia 2007 roku otwarto do ruchu dwie sekcje autostrady A1 na odcinku Rusocin – Stanisławie – Swarożyn i do 20 lutego 2008 r. nie pobierano opłat, co było przyjęte przez użytkowników dróg z radością. Tym niemniej, od 20 lutego 2008 r. do 1 maja 2008 r. wprowadzono stawkę 0,27 zł/km wynikającą z umowy koncesyjnej. Rezultaty? Zauważono znaczny wzrost natężenia ruchu oraz wpływów do KFD.

W dniu 1 maja 2008 r. wprowadzono stawkę w wysokości 0,14 zł/km, która miała charakter preferencyjny a jej zastosowanie pokrywało się w czasie z okresem modernizacji drogi krajowej nr 1. Czasowe zastosowanie niższej stawki miało na celu zmniejszenie obciążenia ruchem drogi krajowej nr 1.

Od 1 lipca 2009 r. wprowadzono opłatę w wysokości 0,20 zł/km, która obowiązuje do dziś. Nie zauważono znaczącego spadku ruchu pojazdów z uwagi na wprowadzenie opłat w ww. wysokości. Odnotowywane są wprawdzie sezonowe wahania ruchu, co jest jednak zjawiskiem normalnym i typowym dla drogi prowadzącej nad morze. W okresie letnim, gdy wzrasta znacząco natężenie ruchu, obserwowane jest tworzenie się kolejek na bramkach.

Wysokość stawek dla pojazdów kategorii 3, 4 i 5 (pojazdów ciężarowych) Minister Infrastruktury ujednolicił z poziomem stawek określonym przepisami projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej, przygotowanego na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy o drogach publicznych.

I tak, analogicznie do przepisów ww. rozporządzenia stawki opłat dla pojazdów kategorii 3, 4 i 5, czyli „ciężarówek” zostały zróżnicowane ze względu na dopuszczalną masę całkowitą pojazdów oraz ze względu na klasę pojazdów w EURO.

Czytaj także: Elektroniczny System Poboru Opłat>>

Jakie będą wpływy do budżetu?

Minister Infrastruktury prognozuje, iż po dostosowaniu wszystkich autostrad do poboru opłat, do Krajowego Funduszu Drogowego będzie wpływało z systemu 1,2 mld zł rocznie. Wpływy te stanowić będą stałe źródło zasilania KFD, który finansuje realizację zadań w zakresie budowy i przebudowy sieci dróg krajowych.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Stan prac:

Projekt ww. rozporządzenia został przesłany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych w dniu  3 lutego 2011 r.

Wojciech Bugajski

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA