REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie dla właściciela parkingu za przechowanie pojazdu

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Parking Fot. Fotolia
Parking Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy starostwo powiatowe w formie decyzji administracyjnej może przyznać od właściciela pojazdu na rzecz właściciela parkingu, na którym ten samochód jest przechowywany, wynagrodzenie?

Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, kto jest zobowiązany zapłacić właścicielowi parkingu, na którym stoją pojazdy usuwane przez starostwo powiatowe na koszt właściciela. Odpowiedź jest prosta, gdyż wynika ona wprost z art. 130a ust. 5f ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późń. zm.), tj. usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.  Skoro starosta powierza właścicielowi parkingu wybranemu w drodze przetargu na zasadach ustawy Prawo o zamówieniach publicznych przechowywanie odholowywanych samochodów, zobowiązany jest mu zapłacić wynagrodzenie za tą usługę.

REKLAMA

Zobacz również: Orzeczenie w sprawie indywidualnej interpretacji podatkowej na niekorzyść podatnika

Powstaje jednak problem w jaki sposób starostwo powiatowe zobowiązane jest zapłacić właścicielowi parkingu w/w wynagrodzenie. Czy ma zapłacić je z własnych środków, czy też może zobowiązać właściciela usuniętego pojazdu, do zapłaty tego wynagrodzenia na rzecz właściciela parkingu. W tym ostatnim przypadku musiałaby wydać decyzję administracyjną.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

Kwestię ponoszenia kosztów przechowania pojazdu przez jego właściciela reguluje art. 130a ust. 10h ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 10d i 10i. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta. W przepisie brak jest wzmianki o możliwości wydania decyzji, w którym właściciel pojazdu zobowiązany byłby zapłacić te koszty innemu podmiotowi niż powiat. Brak jest innego przepisu, który regulowałby obowiązek zwrotu tych kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatecznie problem ten rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny z siedzibą w Gliwicach w wyroku z dnia 1 października 2014 r., sygn. akt: II SA/Gl 619/14 (LEX nr 1531288), w którym stwierdził, iż: „Art. 130a ust. 10h Prawa o ruchu drogowym, zgodnie ze swoim literalnym brzmieniem, jak również usytuowaniem w art. 130a ww. ustawy, reguluje zatem wyłącznie kwestię wydania przez starostę decyzji nakładającej na byłego właściciela pojazdu obowiązek zapłaty wyliczonych kosztów na rzecz powiatu. Nie pozwala natomiast w jakikolwiek sposób ukształtować za pomocą decyzji administracyjnej stosunków pomiędzy byłym właścicielem pojazdu a jednostką (osobą fizyczną lub innym podmiotem), wykonującą czynności w zakresie usuwania pojazdów oraz prowadzenia parkingu strzeżonego, ani między starostą a jednostką, a zatem nie jest to podstawa przyznawania tej jednostce kosztów (wynagrodzenia) za wykonywane czynności. Przyznanie właścicielowi parkingu stosownego, należnego od powiatu, wynagrodzenia nie jest bowiem sprawą rozstrzyganą w formie wydawanej przez starostę decyzji administracyjnej.”

Wynika z powyższego, iż tylko starostwo powiatowe jest zobowiązane zapłacić właścicielowi parkingu wynagrodzenie za przechowywanie pojazdu. Nie może jednak w drodze decyzji administracyjnej zobowiązać właściciela pojazdu do zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz właściciela pojazdu. Zatem starostwo powiatowe winno wydać decyzję, w której zobowiązałoby właściciela pojazdu do zapłaty kosztów związanych z przechowaniem jego pojazdu. Natomiast po uzyskaniu tych kosztów, przekazałoby je właścicielowi parkingu w formie wynagrodzenia z tytułu przechowania pojazdów.

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA