REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestrzeganie tajemnicy skarbowej przez urzędników gminy

Katarzyna Piętka
Przestrzeganie tajemnicy skarbowej przez urzędników gminy. /Fot. Fotolia
Przestrzeganie tajemnicy skarbowej przez urzędników gminy. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek przestrzegania tajemnicy skarbowej dotyczy nie tylko pracowników urzędów oraz izb skarbowych. Również pracownicy samorządowi, w niektórych sytuacjach, są zobowiązani do jej przestrzegania.

REKLAMA

Zakres informacji objętych tajemnicą skarbową został określony w art. 293 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Przede wszystkim tajemnicą tą objęte są indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów.

Dodatkowo tajemnicą skarbową objęte są dane zawarte w:

  1. informacjach podatkowych przekazywanych organom podatkowym przez podmioty inne niż podatnicy, płatnicy lub inkasenci,
  2. aktach dokumentujących czynności sprawdzające,
  3. aktach postępowania podatkowego, kontroli podatkowej oraz aktach postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe,
  4. dokumentacji rachunkowej organu podatkowego,
  5. informacjach uzyskanych przez organy podatkowe z banków oraz z innych źródeł,
  6. informacjach uzyskanych w toku postępowania w sprawie zawarcia porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych.

Zgodnie z art. 13 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest m.in. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa – jako organ I instancji. Oznacza to, że dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych do tych organów oraz informacje podatkowe im przekazywane są objęte tajemnicą skarbową.

Polecamy serwis INFORRB: Podatki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi przestrzegać tajemnicy

REKLAMA

Katalog osób zobowiązanych do przestrzegania tajemnicy skarbowej wskazuje art. 294 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, taki obowiązek mają m.in.: wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa oraz pracownicy urzędów ich obsługujących. Dodatkowo katalog osób obejmuje członków samorządowych kolegiów odwoławczych, a także pracowników biur tych kolegiów.

O ile przepis ten jest jasny w kwestii istnienia obowiązku przestrzegania tajemnicy przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa oraz członków samorządowych kolegiów odwoławczych, o tyle o wiele trudniej zinterpretować go w zakresie, w jakim do przestrzegania tajemnicy zobowiązuje pracowników urzędów jednostek samorządu terytorialnego oraz biur samorządowych kolegiów odwoławczych.

Zobacz również serwis: Podatki

Problemy z ustaleniem katalogu osób

Obecne brzmienie przepisu zostało wprowadzone ustawą z 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tej nowelizacji zastąpiono wyrażenie „pracownicy samorządowych służb finansowych” zwrotem „pracownicy urzędów ich obsługujących”. Dotąd przepis zobowiązywał do przestrzegania tajemnicy skarbowej jedynie pracowników samorządowych służb finansowych, a więc osoby obsługujące wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę czy marszałka województwa w zakresie spraw prowadzonych przez nich jako organy podatkowe.

W znowelizowanym przepisie takiego zawężenia katalogu osób nie ma i do przestrzegania tajemnicy skarbowej zostali zobowiązani pracownicy urzędów obsługujących wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę czy marszałka województwa, a wśród nich znajdują się osoby, które ze sprawami podatkowymi w ogóle nie mają w swojej pracy do czynienia.

Na gruncie tego przepisu w doktrynie powstały dwie koncepcje co do katalogu osób, zdefiniowanego pojęciem pracowników urzędów JST. Zgodnie z pierwszym stanowiskiem, do przestrzegania tajemnicy zobowiązani są, bez wyjątku, wszyscy pracownicy urzędów, niezależnie od tego, czym na co dzień zajmują się w pracy (skoro, zgodnie z nowelą, zrezygnowano z określenia „pracownicy samorządowych służb finansowych”, które w znacznie węższy sposób zakreślało krąg osób zobowiązanych do przestrzegania tajemnicy, to nie ma podstaw, aby zwrot „pracownicy urzędów ich obsługujących” ograniczać jedynie do niektórych pracowników).

Zachowanie tajemnicy skarbowej obowiązuje również po ustaniu zatrudnienia, zakończeniu stażu lub praktyki.

Z kolei, zgodnie z bardziej liberalną interpretacją tego przepisu, zaliczenie do grona osób zobowiązanych do przestrzegania tajemnicy wszystkich pracowników organów podatkowych należy uznać za przesadne, gdyż wielu z nich nie ma dostępu do danych objętych tajemnicą skarbową. Tak więc zobowiązanymi do przestrzegania tajemnicy skarbowej będą jedynie ci pracownicy urzędów, którzy w swojej pracy mają lub mogą mieć dostęp do danych objętych tą tajemnicą.

Druga z przedstawionych interpretacji jest nie tylko bardziej przychylna urzędom, lecz także praktyczna i racjonalna. Z obowiązkiem przestrzegania tajemnicy skarbowej wiąże się bowiem obowiązek złożenia przyrzeczenia. Trudno wymagać od osób, które w swojej pracy w urzędzie nie mają dostępu do danych objętych tajemnicą skarbową, aby owo przyrzeczenie składały tylko dlatego, że są zatrudnione w urzędzie.

Polecamy także: Kontrola skarbowa - przewodnik po zmianach 2013/2014

Obowiązek złożenia przyrzeczenia

Osoby zobowiązane do przestrzegania tajemnicy skarbowej muszą również złożyć na piśmie przyrzeczenie. Forma pisemna jest tutaj konieczna i odebranie przyrzeczenia w formie ustnej nie będzie skuteczne. Przyrzeczenie ma następującą treść:

„Przyrzekam, że będę przestrzegał tajemnicy skarbowej. Oświadczam, że są mi znane przepisy o odpowiedzialności karnej za ujawnienie tajemnicy skarbowej”.

Oznacza to, że w urzędach JST każdy pracownik mający lub mogący mieć dostęp do danych objętych tajemnicą skarbową powinien złożyć pisemne oświadczenie takiej treści. Nieuprawnione ujawnienie informacji objętych tajemnicą skarbową przez osobę, która jest obowiązana do jej zachowania, jest zagrożone karą w postaci kary pozbawienia wolności do lat pięciu.

Podstawa prawna:

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

Czy wynagrodzenie minimalne jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu?

Czy wynagrodzenie minimalne za pracę jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu? Czym jest minimalne wynagrodzenie za pracę i ile wynosi od 1 stycznia 2025 r.? Co składa się na minimalne wynagrodzenie za pracę?

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop? RIO wyjaśnia

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego należy ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym - tak wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Komu przysługuje?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Ile wynosi? Komu przysługuje? Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać dodatkowe roczne wynagrodzenie w pełnej wysokości?

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. : diety, potrącenia, nocleg

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. Jaka jest wysokość diety za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w poszczególnych państwach? Co można potrącić z diety w trakcie podróży służbowej zagranicznej? Jak rozliczyć nocleg?

REKLAMA