REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestrzeganie tajemnicy skarbowej przez urzędników gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Piętka
Przestrzeganie tajemnicy skarbowej przez urzędników gminy
Przestrzeganie tajemnicy skarbowej przez urzędników gminy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek przestrzegania tajemnicy skarbowej dotyczy nie tylko pracowników urzędów oraz izb skarbowych. Również pracownicy samorządowi, w niektórych sytuacjach, są zobowiązani do jej przestrzegania.

Przestrzeganie tajemnicy skarbowej przez urzędników gminy

REKLAMA

REKLAMA

Zakres informacji objętych tajemnicą skarbową został określony w art. 293 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Przede wszystkim tajemnicą tą objęte są indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów.

Dodatkowo tajemnicą skarbową objęte są dane zawarte w:

  1. informacjach podatkowych przekazywanych organom podatkowym przez podmioty inne niż podatnicy, płatnicy lub inkasenci,
  2. aktach dokumentujących czynności sprawdzające,
  3. aktach postępowania podatkowego, kontroli podatkowej oraz aktach postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe,
  4. dokumentacji rachunkowej organu podatkowego,
  5. informacjach uzyskanych przez organy podatkowe z banków oraz z innych źródeł,
  6. informacjach uzyskanych w toku postępowania w sprawie zawarcia porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych.

Zgodnie z art. 13 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest m.in. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa – jako organ I instancji. Oznacza to, że dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych do tych organów oraz informacje podatkowe im przekazywane są objęte tajemnicą skarbową.

REKLAMA

Polecamy serwis INFORRB: Podatki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto musi przestrzegać tajemnicy

Katalog osób zobowiązanych do przestrzegania tajemnicy skarbowej wskazuje art. 294 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, taki obowiązek mają m.in.: wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa oraz pracownicy urzędów ich obsługujących. Dodatkowo katalog osób obejmuje członków samorządowych kolegiów odwoławczych, a także pracowników biur tych kolegiów.

O ile przepis ten jest jasny w kwestii istnienia obowiązku przestrzegania tajemnicy przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, marszałka województwa oraz członków samorządowych kolegiów odwoławczych, o tyle o wiele trudniej zinterpretować go w zakresie, w jakim do przestrzegania tajemnicy zobowiązuje pracowników urzędów jednostek samorządu terytorialnego oraz biur samorządowych kolegiów odwoławczych.

Zobacz również serwis: Podatki

Problemy z ustaleniem katalogu osób

Obecne brzmienie przepisu zostało wprowadzone ustawą z 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tej nowelizacji zastąpiono wyrażenie „pracownicy samorządowych służb finansowych” zwrotem „pracownicy urzędów ich obsługujących”. Dotąd przepis zobowiązywał do przestrzegania tajemnicy skarbowej jedynie pracowników samorządowych służb finansowych, a więc osoby obsługujące wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę czy marszałka województwa w zakresie spraw prowadzonych przez nich jako organy podatkowe.

W znowelizowanym przepisie takiego zawężenia katalogu osób nie ma i do przestrzegania tajemnicy skarbowej zostali zobowiązani pracownicy urzędów obsługujących wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę czy marszałka województwa, a wśród nich znajdują się osoby, które ze sprawami podatkowymi w ogóle nie mają w swojej pracy do czynienia.

Na gruncie tego przepisu w doktrynie powstały dwie koncepcje co do katalogu osób, zdefiniowanego pojęciem pracowników urzędów JST. Zgodnie z pierwszym stanowiskiem, do przestrzegania tajemnicy zobowiązani są, bez wyjątku, wszyscy pracownicy urzędów, niezależnie od tego, czym na co dzień zajmują się w pracy (skoro, zgodnie z nowelą, zrezygnowano z określenia „pracownicy samorządowych służb finansowych”, które w znacznie węższy sposób zakreślało krąg osób zobowiązanych do przestrzegania tajemnicy, to nie ma podstaw, aby zwrot „pracownicy urzędów ich obsługujących” ograniczać jedynie do niektórych pracowników).

Zachowanie tajemnicy skarbowej obowiązuje również po ustaniu zatrudnienia, zakończeniu stażu lub praktyki.

Z kolei, zgodnie z bardziej liberalną interpretacją tego przepisu, zaliczenie do grona osób zobowiązanych do przestrzegania tajemnicy wszystkich pracowników organów podatkowych należy uznać za przesadne, gdyż wielu z nich nie ma dostępu do danych objętych tajemnicą skarbową. Tak więc zobowiązanymi do przestrzegania tajemnicy skarbowej będą jedynie ci pracownicy urzędów, którzy w swojej pracy mają lub mogą mieć dostęp do danych objętych tą tajemnicą.

Druga z przedstawionych interpretacji jest nie tylko bardziej przychylna urzędom, lecz także praktyczna i racjonalna. Z obowiązkiem przestrzegania tajemnicy skarbowej wiąże się bowiem obowiązek złożenia przyrzeczenia. Trudno wymagać od osób, które w swojej pracy w urzędzie nie mają dostępu do danych objętych tajemnicą skarbową, aby owo przyrzeczenie składały tylko dlatego, że są zatrudnione w urzędzie.

Polecamy także: Kontrola skarbowa - przewodnik po zmianach 2013/2014

Obowiązek złożenia przyrzeczenia

Osoby zobowiązane do przestrzegania tajemnicy skarbowej muszą również złożyć na piśmie przyrzeczenie. Forma pisemna jest tutaj konieczna i odebranie przyrzeczenia w formie ustnej nie będzie skuteczne. Przyrzeczenie ma następującą treść:

„Przyrzekam, że będę przestrzegał tajemnicy skarbowej. Oświadczam, że są mi znane przepisy o odpowiedzialności karnej za ujawnienie tajemnicy skarbowej”.

Oznacza to, że w urzędach JST każdy pracownik mający lub mogący mieć dostęp do danych objętych tajemnicą skarbową powinien złożyć pisemne oświadczenie takiej treści. Nieuprawnione ujawnienie informacji objętych tajemnicą skarbową przez osobę, która jest obowiązana do jej zachowania, jest zagrożone karą w postaci kary pozbawienia wolności do lat pięciu.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

REKLAMA

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

REKLAMA

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA