REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacje indywidualne prawa podatkowego - organy uprawnione

Rafał Frankiewicz

REKLAMA

Rozporządzeniem z dnia 1 marca 2011 r. Minister Finansów upoważnił Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi do wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Zmiana ta obejmuje wnioskodawców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie lubelskim, łódzkim, opolskim oraz świętokrzyskim. W związku z powyższą zmianą warto przypomnieć zasady ustalania właściwości organów w zakresie wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Regulacja dotycząca wydawania interpretacji zawarta została w Rozdziale 1a Działu II Ordynacji podatkowej.

REKLAMA

Organy upoważnione do wydawania interpretacji

Organem, który uzyskał uprawnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Minister właściwy do spraw finansów publicznych, który zgodnie z art. 14 sprawuje nadzór w sprawach podatkowych.

REKLAMA

Biorąc jednakże pod uwagę liczbę składanych wniosków o wydanie interpretacji oraz czas na ich wydanie, uzasadnione wydaje się ustawowe uprawnienie Ministra do upoważnienia podległych mu organów do dokonywania wykładni przepisów w sprawach indywidualnych.

Upoważnienie takie, wydane na podstawie art. 14b §6 ustawy, zostało określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. (Dz. U. z 2007, Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), gdzie wskazano Dyrektorów Izb Skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu, Warszawie, a teraz także i Łodzi, jako uprawnionych do wydawania interpretacji na określonym terenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwość Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy rozciąga się na województwa:

- kujawsko-pomorskie,

- podlaskie,

- pomorskie,

- warmińsko-mazurskie,

- zachodniopomorskie.

Czytaj także: Interpretacja Ministra Finansów musi zawierać uzasadnienie>>

Właściwość Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach obejmuje województwa:

- małopolskie,

- podkarpackie,

- śląskie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyda interpretacje dla województw:

- dolnośląskiego,

- lubuskiego,

- wielkopolskiego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie obejmuje właściwością województwo mazowieckie.

Właściwość Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi obejmuje województwa:

- lubelskie,

- łódzkie,

- opolskie,

- świętokrzyskie.

Czytaj także: Wójt też wydaje interpretacje>>

O właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji decyduje:

- miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych),

- adres siedziby (w odniesieniu do osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej) oraz adres siedziby spółki reprezentującej grupę kapitałową (w przypadku takich grup).

W sytuacji, gdy wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium RP, wówczas właściwym miejscowo będzie Dyrektor I.S. w Warszawie. Podobnie, w przypadku, gdy nie można ustalić, który z organów jest uprawnionym do dokonania wykładni w odniesieniu do danego wnioskodawcy.

Warto również pamiętać, iż Dyrektor I.S., do której został złożony wniosek, pozostanie właściwy do wydania interpretacji, nawet jeśli doszło do zmiany adresu zamieszkania lub siedziby, powodującej zmianę właściwości.

Powyżej wskazano, iż podmiotami uprawnionymi przez Ministra Finansów do wydawania interpretacji prawa podatkowego są enumeratywnie wskazani Dyrektorzy Izb Skarbowych.

Nie są to jednak jedyne organy, posiadający kompetencje do dokonywania wykładni. Zgodnie bowiem, z treścią art. 14j także wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta i marszałek województwa może stosownie do swojej właściwości wydawać interpretacje w sprawach indywidualnych.

W praktyce interpretacje te ograniczają się do podatku od nieruchomości, od środków transportowych, rolnego, leśnego oraz opłaty od posiadania psów, targowej, miejscowej i administracyjnej. W obecnym stanie prawnym, co do zasady martwym pozostaje natomiast upoważnienie starostów i marszałków województwa, bowiem nie są oni organami uprawnionymi w sprawach podatkowych.

Czytaj także: Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego>>

Indywidualne interpretacje prawa podatkowego - procedura wydania i obowiązywanie>>

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 marca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dziennik Ustaw z 16 marca 2011 Nr 58 poz. 298)

Rafał Frankiewicz

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA