REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaokrąglanie opłaty śmieciowej i kwoty do zapłaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Kotowski
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ramach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należy zaokrąglać stawki opłaty "śmieciowej" czy kwoty do zapłaty?  Zaokrągleniu powinna podlegać w ocenie Izby kwota płaconej przez właścicieli nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z dyspozycją art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 63 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków, nie stosuje się do opłat o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych. W myśl dyspozycji tego przepisu zaokrągleniu nie powinna w ogóle podlegać ustalona w uchwale organu stanowiącego gminy czy związku międzygminnego stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalona na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

REKLAMA

Natomiast zaokrągleniu powinna podlegać w ocenie Izby kwota płaconej przez właścicieli nieruchomości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z dyspozycją art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. 

Zobacz również: Deklaracja śmieciowa: oświadczenie o odpowiedzialności karnej

REKLAMA

Natomiast jak podkreślają to przedstawiciele doktryny w tym prof. L. Etel (Komentarz do Ordynacji podatkowej – LEX 2013) wyłączenie zastosowania prawa do zaokrąglania podstawy opodatkowania i kwoty podatków określone w art. 63 § 2 Ordynacji podatkowej – ograniczone zostaje jedynie do opat uregulowanych wprost w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, a wiec opłaty od posiadania psów, targowej, miejscowej i uzdrowiskowej. Przepis ten jednak nie może być interpretowany rozszerzająco i tym samym kwota opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi należna do zapłaty może być zaokrąglana zgodnie z art. 63§ 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Nie pozostaje to w sprzeczności z art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z którego wywodzi się podnoszoną w komentarzach zasadę adekwatności wielkości swiadczeń do ponoszonej faktycznie opłaty i zasadę ekwiwalentności systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, bowiem o uprawnieniu do zaokrąglania należnych kwot opłaty przesądza art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , zaś momentem zaokrąglenia opłaty jest moment wpłaty dokonywanej samodzielnie przez podatnika na zasadzie art. 6p ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zatem to nie organ stanowiący w swojej uchwale przesądza o zasadach zaokrąglenia opłaty, lecz czyni to ustawodawca poprzez bezpośrednie odesłanie w art. 6q ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do przepisów rangi ustawowej – Ordynacji podatkowej. Natomiast organ stanowiący podejmując uchwałę o stawkach opłaty nie ma kompetencji do regulowania w uchwale zasad zaokrąglania tej opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA