REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprzedaż komputerów dla szkoły - stawka VAT
Sprzedaż komputerów dla szkoły - stawka VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż sprzętu komputerowego dla szkół może być opodatkowana stawką 0% VAT. Konieczne jest jednak spełnienie ściśle określonych warunków. W praktyce najwięcej wątpliwości wzbudza sprzedaż laptopów oraz monitorów interaktywnych.

Przepisy ustawy o VAT przewidują zastosowanie stawki 0% do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu poniższych warunków.

REKLAMA

Po pierwsze, zakres przedmiotowy sprzętu komputerowego, którego dostawy objęte są stawką 0% określono w załączniku nr 8 do ustawy. Są to:

1) jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2) drukarki

3) skanery

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) urządzenia komputerowe do pisma Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5) urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Po drugie, dokonujący dostawy ww. sprzętu komputerowego może zastosować stawkę 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówką oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Po trzecie, dostawca obowiązany jest przekazać kopię tego zamówienia do właściwego urzędu skarbowego.

Po czwarte do placówek oświatowych, o których tutaj mowa zalicza się: szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

REKLAMA

Należy podkreślić, że wskazany powyżej katalog towarów ma charakter zamknięty. Zatem nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany stawką 0%, lecz tylko i wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego są opodatkowane stawką podstawową tj. 23%. Potwierdza to Ministerstwo Finansów wskazując jednocześnie, że w katalogu tym nie zostały wymienione komputery przenośne (np. laptopy, notebooki, palmtopy, tablety). Zatem komputery przenośne nie mogą być objęte preferencyjną - 0% stawką VAT.

W doktrynie podnosi się, że ograniczenie możliwości stosowania stawki 0% jedynie do komputerów stacjonarnych, z wyłączeniem komputerów przenośnych, wydaje się niczym nieuzasadnione i sprzeczne z rozwojem rynku tego sprzętu nastawionego na rozwój urządzeń mobilnych oraz rozwojem edukacyjnym dzieci i młodzieży, które powinny kształcić się na sprzęcie, z którego będą korzystać w praktyce.

Zobacz: Procedury podatkowe

Dodatkowo wydawane interpretacje podatkowe potwierdzają, że inny nowoczesny sprzęt komputerowy również nie będzie objęty stawką 0%.

Dla przykładu wskazać można na interpretację DKIS z 21.09.2018 r. (0115-KDIT1-2.4012.600.2018.2.AP), która dotyczyła podłóg interaktywnych. Mimo, ze takie podłogi składają się z jednostki centralnej komputera oraz projektora krótkoogniskowego i kamery, które są zamontowane wewnątrz jednej obudowy, ściśle ze sobąwspółpracują i stanowią stacjonarny zestaw komputerowy montowany na stałe w jednym miejscu to zdaniem organu nie mogą być opodatkowane stawką 0%, gdyż nie zostały wymienione w załączniku. Choć w innej interpretacji z 12.04.2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.145.2018.1.MGO uznano, że podłogi interaktywne stanowiące komputerowy zestaw stacjonarny można uznać za towar wymieniony w załączniku nr 8.

Brak możliwości zastosowania stawki 0% dotyczy także różnego rodzaju sprzętu multimedialnego, np.: projektorów multimedialnych, laserowych urządzeń wielofunkcyjnych, zestawów nagłośnienia itp. (zob. interpretacja DKIS z 2.08.2018 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.368.2018.1.IT).

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku monitorów interaktywnych (tablic interaktywnych). Tutaj organy podatkowe potwierdzają, że są one zaliczane do monitorów wymienionych w załączniku nr 8 i mogą być objęte stawką 0% (zob. interpretacja DKIS z 15.01.2018 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.138.2017.1.JS oraz 0111-KDIB3- 3.4012.137.2017.1.JS, interpretacja DIS w Bydgoszczy z 7.06.2016 r. sygn. ITPP3/4512-179/16/AP).

Również problemu nie stwarzają różnego rodzaju zestawy komputerowe łącznie z akcesoriami np. myszkami i klawiaturami (zob. interpretacja DKIS z 20.02.2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.851.2017.3.RG), w tym zestawy komputerowe do nauki języków (zob. interpretacja DKIS z 07.08.2018 r. sygn. 0115-KDIT1-2.4012.465.2018.1.KK).

Mając na uwadze powyższe, jednostki samorządu terytorialnego planując zakup sprzętu komputerowego (w tym rozpisując przetargi lub przygotowując dokumentację do projektów z dofinansowaniem) dla swoich szkół i innych placówek oświatowych powinny szczegółowo przeanalizować przedmiot zamówienia w kontekście planowanych wydatków. Cena określonego sprzętu może się bowiem różnić o 23% podatku VAT. Dodatkowo przy zakupie notebooków i tabletów należy pamiętać, że mogą być one objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Jednocześnie wskazanym byłoby, aby ustawodawca rozszerzył listę towarów objętych stawką 0% przede wszystkim o komputery przenośne, które coraz częściej zastępują komputery stacjonarne.

Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

konsultant, specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych oraz podatków i opłat lokalnych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA