REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych
Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Na jakich kontach w gminie należy prowadzić ewidencję podatku od towarów i usług po wprowadzeniu centralnego systemu rozliczania? Jak księgować rozliczenia z poszczególnymi jednostkami w tym zakresie?

Wprowadzenie centralnego systemu rozliczania podatku od towarów i usług (dalej: VAT) wymaga opracowania i wdrożenia:

REKLAMA

• ogólnych jednolitych zasad i procedur dotyczących rozliczeń z tytułu VAT dla czynności związanych ze sprzedażą,

• czynności związanych z zakupami dokonywanymi przez jednostki i zakłady budżetowe w ramach prowadzonej działalności.

Centralny system rozliczania VAT jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) obejmie swym zasięgiem:

• jednostkę budżetową sporządzającą rejestry i deklarację cząstkową,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zakład budżetowy sporządzający rejestry i deklarację cząstkową,

• urząd JST sporządzający całościowe rozliczenie VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W takiej sytuacji wystąpi konieczność ustalenia procedur obowiązujących w zakresie zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń VAT w gminie, w tym dostosowanie planu kont o dodatkowe konta, które służyć będą ewidencji tego podatku. W związku z tym, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont) nie przewidziano odrębnych kont służących do ewidencji VAT po wprowadzeniu centralizacji, każda jednostka sama musi dostosować swoje plany kont w tym zakresie.

Przykładowe konta mogące służyć rozliczaniu podatku od towarów i usług:

2-X-1 „Rozliczenie podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

2-X-2 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

Należy przy tym pamiętać o wprowadzeniu analityki dla każdej jednostki.

Jednostki sporządzające deklarację całościową w swych zasadach polityki rachunkowości wskazują do ewidencji księgowej VAT konto 225 „Rozrachunki z budżetami”, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont, przy zastosowaniu odpowiedniej analityki wskazującej na rozliczenie VAT według jednostek organizacyjnych składających deklarację cząstkową.

Polecamy: Biuletyn VAT

ZAPAMIĘTAJ!

W jednostkach wykonujących czynności objęte podatkiem od towarów i usług konto 225 „Rozrachunki z budżetami” służy do rozrachunków z urzędem skarbowym z tytułu VAT oraz rozliczeń VAT naliczonego i należnego.

REKLAMA

W celu udokumentowania wzajemnych rozliczeń z tytułu VAT pomiędzy jednostkami składającymi deklaracje cząstkowe w ramach konta 225 „Rozrachunki z budżetami” można dokonać wyodrębnienia konta 225-X-X na ewidencje rozliczeń VAT w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych z jednostką rozliczającą podatek całościowo.

Na konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany” wyodrębnionym celowo na potrzeby rozliczenia podatku wynikającego z deklaracji cząstkowych z końcem miesiąca należy przeksięgować salda kont Zespołu 2 „Rozrachunki i rozliczenia”, w tym przykładowo:

• konto 2-X-1 „Rozliczenia podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

• konto 2-X-2 „Rozliczenia podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

Przykładowa ewidencja przeksięgowania podatku VAT na koniec miesiąca:

Przeksięgowanie zobowiązania z tytułu VAT należnego – podlegające wpłacie na konto urzędu skarbowego:

• Wn konto 2-X-1 „Rozliczenia podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

• Ma konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany”.


Przeksięgowanie należności z tytułu odliczenia VAT naliczonego – podlegające odliczeniu od podatku należnego:

• Wn konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany”,

• Ma konto 2-X-2 „Rozliczenia podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

RENATA NIEMIEC,  finansista, wieloletni pracownik wydziałów finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego, autor licznych publikacji z zakresu rachunkowości i finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

PODSTAWA PRAWNA

• rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1954)

NOWE rozporządzenie w sprawie planów kont

Na dzień oddania „Rachunkowości Budżetowej” do druku w trakcie uzgodnień międzyresortowych jest projekt nowego rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Nowelizacja dotychczasowych przepisów wynika z konieczności dostosowania zasad rachunkowości m.in. do:

• przepisów ustrojowych JST wprowadzonych ustawą z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (CUW),

• rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS).

Projektowane jest również nałożenie obowiązku sporządzania bilansu budżetu państwa.

Zmiany wynikające ze wspomnianej nowelizacji będziemy szczegółowo opisywać na łamach „Rachunkowości Budżetowej”.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA