REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych

Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych
Centralny system rozliczania VAT w gminie – propozycja rozwiązań księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Na jakich kontach w gminie należy prowadzić ewidencję podatku od towarów i usług po wprowadzeniu centralnego systemu rozliczania? Jak księgować rozliczenia z poszczególnymi jednostkami w tym zakresie?

Wprowadzenie centralnego systemu rozliczania podatku od towarów i usług (dalej: VAT) wymaga opracowania i wdrożenia:

REKLAMA

• ogólnych jednolitych zasad i procedur dotyczących rozliczeń z tytułu VAT dla czynności związanych ze sprzedażą,

• czynności związanych z zakupami dokonywanymi przez jednostki i zakłady budżetowe w ramach prowadzonej działalności.

Centralny system rozliczania VAT jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) obejmie swym zasięgiem:

• jednostkę budżetową sporządzającą rejestry i deklarację cząstkową,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zakład budżetowy sporządzający rejestry i deklarację cząstkową,

urząd JST sporządzający całościowe rozliczenie VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W takiej sytuacji wystąpi konieczność ustalenia procedur obowiązujących w zakresie zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń VAT w gminie, w tym dostosowanie planu kont o dodatkowe konta, które służyć będą ewidencji tego podatku. W związku z tym, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont) nie przewidziano odrębnych kont służących do ewidencji VAT po wprowadzeniu centralizacji, każda jednostka sama musi dostosować swoje plany kont w tym zakresie.

Przykładowe konta mogące służyć rozliczaniu podatku od towarów i usług:

2-X-1 „Rozliczenie podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

2-X-2 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

Należy przy tym pamiętać o wprowadzeniu analityki dla każdej jednostki.

Jednostki sporządzające deklarację całościową w swych zasadach polityki rachunkowości wskazują do ewidencji księgowej VAT konto 225 „Rozrachunki z budżetami”, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont, przy zastosowaniu odpowiedniej analityki wskazującej na rozliczenie VAT według jednostek organizacyjnych składających deklarację cząstkową.

Polecamy: Biuletyn VAT

ZAPAMIĘTAJ!

W jednostkach wykonujących czynności objęte podatkiem od towarów i usług konto 225 „Rozrachunki z budżetami” służy do rozrachunków z urzędem skarbowym z tytułu VAT oraz rozliczeń VAT naliczonego i należnego.

REKLAMA

W celu udokumentowania wzajemnych rozliczeń z tytułu VAT pomiędzy jednostkami składającymi deklaracje cząstkowe w ramach konta 225 „Rozrachunki z budżetami” można dokonać wyodrębnienia konta 225-X-X na ewidencje rozliczeń VAT w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych z jednostką rozliczającą podatek całościowo.

Na konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany” wyodrębnionym celowo na potrzeby rozliczenia podatku wynikającego z deklaracji cząstkowych z końcem miesiąca należy przeksięgować salda kont Zespołu 2 „Rozrachunki i rozliczenia”, w tym przykładowo:

• konto 2-X-1 „Rozliczenia podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

• konto 2-X-2 „Rozliczenia podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

Przykładowa ewidencja przeksięgowania podatku VAT na koniec miesiąca:

Przeksięgowanie zobowiązania z tytułu VAT należnego – podlegające wpłacie na konto urzędu skarbowego:

• Wn konto 2-X-1 „Rozliczenia podatku VAT należnego w danym miesiącu”,

• Ma konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany”.


Przeksięgowanie należności z tytułu odliczenia VAT naliczonego – podlegające odliczeniu od podatku należnego:

• Wn konto 225-X-X „Rozrachunki z budżetami – VAT scentralizowany”,

• Ma konto 2-X-2 „Rozliczenia podatku VAT naliczonego w danym miesiącu”.

RENATA NIEMIEC,  finansista, wieloletni pracownik wydziałów finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego, autor licznych publikacji z zakresu rachunkowości i finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

PODSTAWA PRAWNA

• rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1954)

NOWE rozporządzenie w sprawie planów kont

Na dzień oddania „Rachunkowości Budżetowej” do druku w trakcie uzgodnień międzyresortowych jest projekt nowego rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Nowelizacja dotychczasowych przepisów wynika z konieczności dostosowania zasad rachunkowości m.in. do:

• przepisów ustrojowych JST wprowadzonych ustawą z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (CUW),

• rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym (eIDAS).

Projektowane jest również nałożenie obowiązku sporządzania bilansu budżetu państwa.

Zmiany wynikające ze wspomnianej nowelizacji będziemy szczegółowo opisywać na łamach „Rachunkowości Budżetowej”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA