Kategorie

VAT 2017

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2017 r. zachowanie neutralności opodatkowania podatkiem VAT importu usług, uzależnione zostało między innymi od terminowego rozliczenia VAT należnego. Opóźnienie w zadeklarowaniu rozliczenia podatku przy nabyciu usługi, od której VAT rozlicza nabywca, może zatem skutkować w określonych przypadkach powstaniem zaległości podatkowej.
Od 1 maja 2004 r. oddawanie gruntów w użytkowanie wieczyste stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów NSA z 8 stycznia 2007 r. (sygn.akt I FPS 1/06) opłaty roczne pobierane po 30 kwietnia 2004 r. dotyczące praw użytkowania wieczystego ustanowionych przed 1 maja 2004 r. nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Split payment to model podzielonej płatności. Jest to metoda zmniejszenia luki podatkowej w podatku od towarów i usług. Zdaniem eksperta Konfederacji Lewiatan split payment nie pozwoli rzetelnym podatnikom uniknąć kwestionowania przez kontrolujących prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli na wcześniejszym etapie obrotu doszło do nieprawidłowości.
Za wyłudzenie VAT będzie grozić kara nawet 25 lat więzienia. Zmienią się przepisy Kodeksu karnego, ustawy o policji, CBA, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej oraz kontroli skarbowej.
Centralizacja rozliczeń VAT JST w 2017 r. - kompendium jest opracowaniem Ministerstwa Finansów. Zawiera ono szczegółowe omówienie rozliczeń w podatku VAT JST m.in. sukcesje praw i obowiązków, szczegółowe zasady centralizacji rozliczeń w VAT, rozliczanie środków europejskich.
Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko dotyczące centralizacji rozliczeń, uznając, że Powiatowy Urząd Pracy, jako jednostka budżetowa stanowiąca administrację zespoloną, nie podlega centralizacji rozliczeń w powiecie w zakresie podatku VAT. Wobec czego w procesie centralizacji rozliczeń, wdrażanym w powiecie od 1 stycznia 2017 r., nie należy uwzględniać Powiatowego Urzędu Pracy.
Na jakich kontach w gminie należy prowadzić ewidencję podatku od towarów i usług po wprowadzeniu centralnego systemu rozliczania? Jak księgować rozliczenia z poszczególnymi jednostkami w tym zakresie?
Czy po centralizacji VAT jednostka budżetowa w swoim planie finansowym powinna zabezpieczyć środki w § 453 „Podatek od towarów i usług VAT”? Czy w związku z centralizacją VAT jednostka budżetowa powinna sporządzać sprawozdanie Rb-Z i Rb-N z tytułu VAT?
Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.
Od nowego roku ośrodek pomocy społecznej czeka centralizacja VAT. Co do zasady, OPS nie prowadzi sprzedaży. „Sprzedaje” tylko usługi opiekuńcze. Są to świadczenia z pomocy społecznej, a więc zwolnione z VAT. Mamy kilka pytań związanych ze zmianą sposobu rozliczeń VAT.
Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?
Od 1 stycznia 2017 r. z jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych nieposiadających osobowości prawnej podatnikami VAT pozostają jedynie państwowe jednostki budżetowe. Urzędy jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałe samorządowe jednostki i zakłady budżetowe stają się jednostkami organizacyjnymi, które wykonują czynności opodatkowane VAT, ale nie rozliczają się z VAT z urzędem skarbowym, lecz z jednostką samorządu terytorialnego prowadzącą rozliczenia tego podatku z urzędem skarbowym wraz z wymienionymi jednostkami organizacyjnymi.
Zespół szkół (powiatowa jednostka budżetowa) jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej stacji kontroli pojazdów. Ewidencja dokonywana jest na kasie fiskalnej. Jak będzie wyglądała od 1 stycznia 2017 r. ewidencja fiskalna oraz faktury? Czy kasa fiskalna będzie mogła w dalszym ciągu figurować na zespół szkół, czy też ma nastąpić „przepisanie” na powiat? Kto będzie mógł być sprzedawcą w wystawianych fakturach (zespół szkół czy powiat)?
Jeżeli centralizacja następuje od 1 stycznia 2017 r., to kto składa deklarację VAT za grudzień 2016 r. – gmina czy poszczególne jednostki i zakłady?