REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja podjęcia gotówki i wypłat z kasy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Wycisk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy dokonując wydatku za pośrednictwem kasy (co skutkuje ewidencją wydatku na koncie 101), postępuję niezgodnie z przepisami? Czy wszystkie wydatki powinny być realizowane „bankowo” i wykazywane na koncie 130?

Wszystkie zrealizowane wydatki budżetowe, w tym także środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych, powinny być zaewidencjonowane na koncie 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”, zarówno w księdze głównej (ewidencji syntetycznej), jak i księdze pomocniczej (ewidencji analitycznej), w korespondencji z kontem 101 „Kasa”. Ewidencję analityczną do konta 130 w zakresie wydatków prowadzi się według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, czyli w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady prowadzenia ewidencji księgowej państwowych i samorządowych jednostek budżetowych powinny być określone w zakładowym planie kont, który stanowi część dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości. Kompetencja do ustalenia dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, w tym zakładowego planu kont, przypisana została w art. 10 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) kierownikowi jednostki budżetowej.

Podstawą do opracowania zakładowego planu kont dla jednostek budżetowych jest wzorcowy plan kont, który został ustalony przez Ministra Finansów w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie planów kont). We wzorcowym planie kont ustalony został wykaz kont, na których jednostki budżetowe ujmują zdarzenia gospodarcze, w tym operacje gospodarcze. Konta wskazane w planie kont stanowią standardową liczbę kont, która może być jedynie ograniczana o konta niewystępujące w jednostce. Ponadto w przywołanym rozporządzeniu przewidziany został obowiązek prowadzenia ksiąg pomocniczych do poszczególnych kont syntetycznych.

Tak więc, ustalając w zakładowym planie kont zasady ewidencjonowania dokonanych wydatków, w tym także środków pobranych do kasy na realizację wydatków budżetowych, kierownik jednostki powinien wziąć pod uwagę wymogi, które w tym zakresie określone zostały w rozporządzeniu w sprawie planów kont. W rozporządzeniu tym jednoznacznie określono, że zrealizowane wydatki budżetowe, w tym także środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych, podlegają ewidencjonowaniu na koncie 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (po stronie Ma), w korespondencji z kontem 101 „Kasa”.

REKLAMA

Już na etapie opracowywania zakładowego planu kont należy więc określić, że środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych podlegają ujęciu w ewidencji analitycznej prowadzonej do konta 130.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencjonowanie wszystkich zrealizowanych wydatków budżetowych, w tym pobranej gotówki na koncie 130, jest konieczne także ze względu na fakt, że na podstawie ewidencji analitycznej do tego konta jednostki budżetowe sporządzają sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych (państwowe jednostki budżetowe – sprawozdanie Rb-28, natomiast samorządowe jednostki budżetowe sprawozdanie Rb-28S).

W sytuacji gdy przeznaczenie pobranej gotówki jest znane, należy sporządzić specyfikację do czeku na dokumencie księgowym PK i ująć wypłatę w ewidencji analitycznej do konta 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” we właściwej dla danego wydatku klasyfikacji budżetowej, w korespondencji z kontem 101 „Kasa”.

PRZYKŁAD

1. W urzędzie gminy pobrano czekiem gotówkę w wysokości 7000,00 zł, z przeznaczeniem na wypłatę diet dla radnych w wysokości 5000,00 zł i wypłatę umowy zlecenia w wysokości 2000,00 zł:

• Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne” (7000,00 zł),

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych” (7000,00 zł), w ewidencji analitycznej: w dziale 750, rozdziale 75022, § 3030 – 5000,00 zł, w dziale 750, rozdziale 75023, § 4170 – 2000,00 zł.

2. Przyjęcie gotówki do kasy w wysokości 7000,00 zł:

• Wn 101 „Kasa”,

• Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne).

3. Wypłata z kasy:

• Wn 400 „Koszty według rodzajów”, w ewidencji analitycznej w dziale 750, rozdziale 75022, § 3030 – 5000,00 zł, w dziale 750, rozdziale 75023 § 4170 – 2000,00 zł,

• Ma 101 „Kasa” (7000,00 zł).

Nieco odmiennie wygląda sytuacja w przypadku pogotowia kasowego. Pogotowie kasowe stanowi niezbędny zapas gotówki, który znajduje się w kasie, a przeznaczany jest na drobne, codzienne płatności.

Wysokość pogotowia kasowego ustalana jest przez kierownika jednostki w przepisach wewnętrznych (instrukcji kasowej czy też w drodze stosownego zarządzenia).

W momencie pobrania z banku gotówki na potrzeby pogotowia kasowego jej przeznaczenie nie jest znane i powstaje problem przypisania klasyfikacji budżetowej i ujęcia jej w ewidencji analitycznej do konta 130.

Przyjmuje się, że wpłatę z banku gotówki na potrzeby pogotowia kasowego ewidencjonuje się w dziale i rozdziale podstawowej działalności jednostki budżetowej (np. dla urzędu gminy w dziale 750, rozdziale 75023) oraz w paragrafie, w którym najczęściej dokonywane są płatności ze środków pogotowia kasowego (zazwyczaj jest to § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia”).

W sytuacji gdy z pogotowia kasowego dokonuje się wydatków, które podlegają klasyfikowaniu w innych podziałkach klasyfikacji budżetowej niż § 4210, należy dokonać dokumentem księgowym PK korekty księgowań w ewidencji analitycznej, tj. przeksięgowania dokonanych wydatków do właściwych podziałek klasyfikacji budżetowej.

Czytaj także:  Inwentaryzacja aktywów i pasywów w sektorze publicznym>>

PRZYKŁAD

Ujmowanie w księgach rachunkowych pogotowia kasowego:

1. Pobranie gotówki z banku w wysokości 5000,00 zł na potrzeby pogotowia kasowego:

• Wn 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”,

• Ma 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”, w ewidencji analitycznej w dziale 750, rozdziale 75023, § 4210.

2. Przyjęcie gotówki do kasy w wysokości 5000,00 zł:

• Wn 101 „Kasa”,

• Ma 140 „Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne”.

3. Wypłata z kasy ze środków z pogotowia kasowego faktury za badania lekarskie okresowe pracowników urzędu gminy w wysokości 850,00 zł:

• Wn 400 „Koszty według rodzajów”, w ewidencji analitycznej w dziale 750, rozdziale 75023, § 4280,

• Ma 101„Kasa”.

Ponadto należy dokonać korekty wykonanego wydatku w ewidencji analitycznej konta 130

(–850,00 zł w dziale 750, rozdziale 75023, § 4210 +850,00 zł w dziale 750, rozdziale 75023, § 4280).

3. Wypłata z kasy faktury za zakup oleju opałowego w wysokości 2500,00 zł:

• Wn 400 „Koszty według rodzajów”, w ewidencji analitycznej w dziale 750, rozdziale 75023, § 4210,

• Ma 101 „Kasa”.

Przy ewidencjonowaniu obrotu gotówkowego należy także pamiętać o art. 24 ust. 5 pkt 3 uor, który nakłada obowiązek ewidencjonowania wpłat i wypłat gotówki w tym samym dniu, w którym zostały dokonane.

Czytaj także: Ewidencja dotacji rozwojowej>> 

URSZULA WYCISK

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 91, poz. 742)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

REKLAMA