INFORRB poleca: Jak przygotować księgi do zamknięcia
REKLAMA
REKLAMA
I. Kontrola kompletności i poprawności zapisów w księgach rachunkowych
KROK 1. Sprawdzamy, czy do komórki księgowości spłynęły dokumenty źródłowe podlegające ujęciu w księgach rachunkowych danego roku obrotowego (więcej w "Rachunkowości Budżetowej" >>).
REKLAMA
KROK 2. Wprowadzamy do ksiąg wszystkie operacje, które nastąpiły w tym roku zgodnie z zasadą memoriału, według której w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty (art. 6 ust. 1 uor).
KROK 3. Ponownie kontrolujemy prawidłowość sporządzenia oraz zadekretowania dowodów źródłowych ujętych w księgach rachunkowych roku obrotowego, w tym poprawność ich dekretacji, a także faktycznego ich zaksięgowania.
Polecamy: INFORRB Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy
Ponieważ przeprowadzenie pełnej szczegółowej kontroli w tym zakresie w dużych jednostkach organizacyjnych w praktyce nie jest możliwe, kontrolę tę można ograniczyć np. do dowodów:
opiewających na znaczne kwoty (w tym zwłaszcza należy zwrócić uwagę na poprawność sporządzenia dokumentów zbiorczych),
opisanych w księgach rachunkowych w sposób niedostateczny (niepozwalający na sprawdzenie poprawności księgowania),
budzących wątpliwości co do poprawności ujęcia na danym koncie,
dotyczących nabytych, zbytych i zlikwidowanych składników majątku rzeczowego – trwałego i obrotowego, które mogą być inwentaryzowane rzadziej niż na koniec każdego roku obrotowego, w latach, w których nie są inwentaryzowane w drodze spisu z natury.
REKLAMA
REKLAMA