REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie wydatków niewygasających do końca czerwca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca

Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustali, w drodze uchwały, wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem danego roku (art. 263 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Wykaz ten może obejmować wyłącznie wydatki związane z realizacją umów:

REKLAMA

REKLAMA

a) w sprawie zamówienia publicznego,

b) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.

Zobacz również: Zapisy księgowe dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne

REKLAMA

Razem z tym wykazem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala plan finansowy tych wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych. Termin rozliczenia wydatków ustanowionych w powyższy sposób upływa 30 czerwca roku następnego, przy czym jest to termin ostateczny. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotna jest znajomość kont, na których ewidencjonowane są operacje związane z realizacją wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego, do ewidencji operacji związanych z realizacją wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego, znajdą zastosowanie niżej wymienione konta:

1) na etapie ustanawiania wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 903, 904, 961,

2) na etapie realizacji wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 225, 904, 901.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia, w księgach jednostki budżetowej realizującej plan wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, do ewidencji operacji znajdą w szczególności zastosowanie konta: 981, 130, 201 lub 240, 223, a także różne konta Zespołu 4, 0, 3, 7 oraz konta 800 i 810. ©?

SCHEMAT 1

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich uchwalenia

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. PK – zaksięgowanie kwot wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, wynikających z ustalonego wykazu: strona Wn konta 903 Niewykonane wydatki, strona Ma konta 904 Niewygasające wydatki;

2. WB – przekazanie z rachunku budżetu środków stanowiących wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, na rachunek środków na niewygasające wydatki: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 133 Rachunek budżetu;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze;

4. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta niewykonania wydatków na wynik budżetu: strona Wn konta 961 Wynik wykonania budżetu, strona Ma konta 903 Niewykonane wydatki.

SCHEMAT 2

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich realizacji

infoRgrafika

1. WB – przekazanie środków z rachunku środków na niewygasające wydatki, na rachunek jednostki, która jest realizatorem tych wydatków: strona Wn konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

2. PK – zaksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS jednostki zrealizowanych wydatków, w ciężar ustalonego planu niewygasających wydatków: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków niewykorzystanych przez jednostkę realizującą plan wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

4. PK – przeksięgowanie niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające, po upływie terminu ustalonego na ich wykorzystanie: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 901 Dochody budżetu;

5. WB – przekazanie na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

6. WB – wpływ na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 133 Rachunek budżetu, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

SCHEMAT 3

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych jednostki budżetowej.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. WB – wpływ środków na rachunek bieżący jednostki na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem – wydatki niewygasające), strona Ma konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające);

2. F-k – obciążenie kosztów wynikających z otrzymanej faktury za zakup realizowany z wydatków bieżących w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, np. za wykonanie robót remontowych: strona Wn konta 402 Usługi obce (analityka: par. 427), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

3. F-k – obciążenie kosztów „środków trwałych w budowie (inwestycji) wynikających z otrzymanej faktury za wykonanie robót budowlanych realizowanych z wydatków majątkowych w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje) (analityka: par. 6050), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

4. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 2: strona Wn konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 427);

5. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 3: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 6050);

oraz księgowanie równoległe (5a): strona Wn konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

6. PK – przeksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS zrealizowanych wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

7. WB – przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych środków na wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające);

8. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta 810 na fundusz jednostki: strona Wn konta 800 Fundusz jednostki, strona Ma konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje.

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w IINFORRB

Czy zapłata za udział w szkoleniu „Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych” stanowi wydatek strukturalny, który ująć należy w kodzie 81

Czy zakupy sprzętu sportowego dokonywane przez OSiR stanowią wydatki strukturalne

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA