Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie wydatków niewygasających do końca czerwca

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia
W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca

Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustali, w drodze uchwały, wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem danego roku (art. 263 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Wykaz ten może obejmować wyłącznie wydatki związane z realizacją umów:

a) w sprawie zamówienia publicznego,

b) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.

Zobacz również: Zapisy księgowe dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne

Razem z tym wykazem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala plan finansowy tych wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych. Termin rozliczenia wydatków ustanowionych w powyższy sposób upływa 30 czerwca roku następnego, przy czym jest to termin ostateczny. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotna jest znajomość kont, na których ewidencjonowane są operacje związane z realizacją wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego, do ewidencji operacji związanych z realizacją wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego, znajdą zastosowanie niżej wymienione konta:

1) na etapie ustanawiania wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 903, 904, 961,

2) na etapie realizacji wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 225, 904, 901.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia, w księgach jednostki budżetowej realizującej plan wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, do ewidencji operacji znajdą w szczególności zastosowanie konta: 981, 130, 201 lub 240, 223, a także różne konta Zespołu 4, 0, 3, 7 oraz konta 800 i 810. ©?

SCHEMAT 1

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich uchwalenia

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. PK – zaksięgowanie kwot wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, wynikających z ustalonego wykazu: strona Wn konta 903 Niewykonane wydatki, strona Ma konta 904 Niewygasające wydatki;

2. WB – przekazanie z rachunku budżetu środków stanowiących wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, na rachunek środków na niewygasające wydatki: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 133 Rachunek budżetu;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze;

4. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta niewykonania wydatków na wynik budżetu: strona Wn konta 961 Wynik wykonania budżetu, strona Ma konta 903 Niewykonane wydatki.

SCHEMAT 2

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich realizacji

infoRgrafika

1. WB – przekazanie środków z rachunku środków na niewygasające wydatki, na rachunek jednostki, która jest realizatorem tych wydatków: strona Wn konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

2. PK – zaksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS jednostki zrealizowanych wydatków, w ciężar ustalonego planu niewygasających wydatków: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków niewykorzystanych przez jednostkę realizującą plan wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

4. PK – przeksięgowanie niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające, po upływie terminu ustalonego na ich wykorzystanie: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 901 Dochody budżetu;

5. WB – przekazanie na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

6. WB – wpływ na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 133 Rachunek budżetu, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

SCHEMAT 3

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych jednostki budżetowej.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. WB – wpływ środków na rachunek bieżący jednostki na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem – wydatki niewygasające), strona Ma konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające);

2. F-k – obciążenie kosztów wynikających z otrzymanej faktury za zakup realizowany z wydatków bieżących w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, np. za wykonanie robót remontowych: strona Wn konta 402 Usługi obce (analityka: par. 427), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

3. F-k – obciążenie kosztów „środków trwałych w budowie (inwestycji) wynikających z otrzymanej faktury za wykonanie robót budowlanych realizowanych z wydatków majątkowych w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje) (analityka: par. 6050), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

4. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 2: strona Wn konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 427);

5. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 3: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 6050);

oraz księgowanie równoległe (5a): strona Wn konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

6. PK – przeksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS zrealizowanych wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

7. WB – przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych środków na wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające);

8. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta 810 na fundusz jednostki: strona Wn konta 800 Fundusz jednostki, strona Ma konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje.

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w IINFORRB

Czy zapłata za udział w szkoleniu „Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych” stanowi wydatek strukturalny, który ująć należy w kodzie 81

Czy zakupy sprzętu sportowego dokonywane przez OSiR stanowią wydatki strukturalne

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownicy samorządowi: Nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna [rozporządzenie od 1 lipca 2023 r.]

    Zmiany dla pracowników samorządowych: nowe tabele zaszeregowania, likwidacja stanowisk, pensja minimalna. Wprowadzi je zmienione rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany wejdą w życie od 1 lipca 2023 r.

    Rząd daje 3300 zł brutto wynagrodzenia dla pracowników samorządowych. Jest to mniej od minimalnego wynagrodzenia. Dopłacić mają samorządy

    Od 1 lipca 2023 r. rząd proponuje kwotę minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania w wysokości 3300 zł, aby wysokość tej kwoty była zbliżona do kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W pozostałych kategoriach zaszeregowania, kwoty zostały ustalone tak, aby wzrastały proporcjonalnie między kategoriami.

    Będzie nowy wzór świadectwa pracy [nowelizacja kodeksu pracy]

    Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy. W dokumencie trzeba będzie uwzględniać informacje o wykorzystaniu nowych rodzajów urlopów i zwolnień wprowadzonych nowelizacją Kodeksu pracy.

    Uzgodnienia i opinie do projektu planu miejscowego

    Ważnym elementem prowadzącym do przyjęcia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest wyrażenie stanowiska wobec projektu planu przez organy wyspecjalizowane w określonych dziedzinach, które powinny zostać uwzględnione przy realizacji polityki przestrzennej gminy. Takie stanowisko przybiera postać uzgodnień lub opinii.

    Jak zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody

    Jedną z form ochrony samodzielności samorządu terytorialnego jest możliwość zakwestionowania (przez uprawniony organ) rozstrzygnięcia nadzorczego wydanego przez wojewodę lub przez regionalną izbę obrachunkową. 

    Czy dotacja oświatowa dla placówek niesamorządowych to świadczenie jednorazowe?

    W praktyce pokutuje pogląd, że dotacja oświatowa - wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego dla placówki niepublicznej działającej na jej terenie - ma charakter świadczenia jednorazowego. 

    MI: wartość wniosków o dofinansowanie przewozów autobusowych to 773 mln zł

    Samorządy złożyły wnioski o uruchomienie w tym roku, w całym kraju 6347 nowych linii autobusowych z dofinansowaniem z rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA); wartość wniosków to 773 mln zł - przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

    Darmowe laptopy dla czwartoklasistów będą miały zabezpieczenie przed odsprzedażą w postaci .... wygrawerowanego orła w koronie

    Jesienią 370 tys. uczniów czwartych klas szkół podstawowych otrzyma na własność komputery. W przestrzeni medialnej podnoszono, że niektórzy rodzice mogą próbować je nielegalnie odsprzedać.

    Zapisy w umowie o łącznej wysokości kar umownych

    W trakcie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła jednostce, że w kilku umowach zawartych z wykonawcami nie ujęto łącznej maksymalnej wysokości kar umownych, których może dochodzić powiat lub wykonawca. Umowy te zostały już wykonane i nie było problemów z umowami czy też terminowością. Czy taki zarzut jest słuszny?

    Korekta dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2022 r. w jednostkach pomocy społecznej

    Dnia 31 marca 2023 r. mija termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko ustalenie, kto powinien otrzymać to świadczenie, ale także prawidłowe obliczenie jego wysokości, a w przypadku błędnego naliczenia - dokonanie poprawnej korekty.

    Przepracowanie części dnia a zwolnienie lekarskie

    Zdarza się, że w trakcie swojej dniówki pracownik zwalnia się z pracy z powodu złego samopoczucia i udaje się do lekarza. Następnie wpływa do pracodawcy zwolnienie lekarskie na okres, którego pierwszym dniem jest ten w części przepracowany. 

    Mieszkańcy małych gmin i dużych miast powinni mieć te same możliwości

    Mamy aspiracje, aby mieszkańcy zarówno mniejszych miejscowości, jak i dużych miast mieli te same możliwości, aby mogli korzystać w równym stopniu z środków rządowych, samorządowych i europejskich – powiedział w piątek minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

    RIO o klasyfikacji dochodów gmin za zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy

    Dochody uzyskiwane przez gminy z tytułu opłat za zakwaterowanie, które od niedawna dokonują uchodźcy z Ukrainy należy klasyfikować w dziale 853 - wskazała w stanowisku RIO w Szczecinie. Izba zwróciła uwagę, że w rozporządzeniu MF brakuje dedykowanej klasyfikacji budżetowej

    Od 21 marca 2023 r. nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych

    W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Dotyczy dokumentów na temat przeprowadzania kontroli trzeźwości pracowników oraz wprowadzenia informacji o pracy zdalnej.

    Czy klauzula waloryzacyjna ma zastosowanie do umów o zamówienia publiczne poniżej 130 000 zł zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy?

    Czy waloryzacja w umowach z terminem przekraczającym 6 miesięcy wprowadzona od 10 listopada 2022 r. ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców dotyczy również postępowań poniżej 130 000 zł, jeżeli umowy zawierane są na okres przekraczający 6 miesięcy?

    Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianie pracodawcy?

    Od 01.03.2023 r. będziemy zatrudniać osobę na stanowisku woźnego w wymiarze 3/4 etatu ze stażem 23 lat pracy. Osoba ta dotychczas pracowała w Służbie Więziennej (do dnia 20.01.2023 r.).

    Czy należy się dodatek stażowy w dodatkowym miejscu zatrudnieniu nauczyciela

    Jesteśmy szkołą podstawową państwową (organ prowadzący Urząd Miasta). Zatrudniliśmy nauczyciela z dwudziestoletnim stażem pracy na 1/2 etatu. Ten sam nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole podstawowej w naszym mieście na pełny etat. Nauczyciel przedstawił nam świadectwa pracy. Na podstawie tych samych świadectw pracy otrzymuje dodatek w szkole podstawowej, w której jest zatrudniony na cały etat. Czy należy mu się dodatek za staż pracy?

    Kiedy płatnika nie wiążą wnioski złożone przez podatnika

    Proszę o informację dot. interpretacji z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

    Czy w przypadku sprzedaży węgla przez gminę trzeba prowadzić ewidencję z wykorzystaniem konta 330

    Gmina zleciła na podstawie umów sprzedaż "preferencyjnego" węgla przedsiębiorstwom i spółkom działającym na terenie Gminy. Czy w ww. przypadku gmina powinna prowadzić ewidencję magazynową (konto 330 "Towary") i ewidencję sprzedaży węgla?

    Poszerzenie przez wójta katalogu przesłanek przyznania dodatku specjalnego do wynagrodzeń pracowników

    Wójt gminy w drodze zarządzenia wewnętrznego postanowił, że pracownikom urzędu gminy, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, mogą być przyznawane dodatki specjalne do wynagrodzeń "w innych uzasadnionych sytuacjach, niż wskazane w ustawie o pracownikach samorządowych". Na podstawie tego zarządzenia dodatki specjalne były przyznawane pracownikom m.in. z tytułu "pracy w uciążliwych warunkach, w tym z narażeniem na ciągły stres", "szczególne osiągnięcia w pracy" lub bez żadnego dodatkowego uzasadnienia.

    Świadczenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli. Jak ustalić?

    Rada gminy nie określiła rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i trybu ich przyznawania. Przy braku tej uchwały nie zaplanowała w budżecie gminy wydatków na ten cel.

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim?

    Jak rozliczyć godziny ponadwymiarowe nauczyciela, który przebywa na zwolnieniu lekarskim? Jakie przepisy mają zastosowanie w przypadku, w którym nauczyciel zatrudniony jest w szkole prowadzonej przez gminę?

    Nieruchomości szkolne a podatek od nieruchomości

    Ustawodawca podatkowy przyznaje placówkom oświatowym preferencje w podatku od nieruchomości. 

    Odliczenie VAT od wydatków gminy na zakup autobusów

    Czy gmina ma prawo do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia autobusów niskoemisyjnych w przypadku, gdy te na podstawie umowy najmu będą później wykorzystywane przez spółkę gminną powołaną do realizacji zadań z zakresu transportu publicznego?

    Zmiany: urlopy, szkolenia, elastyczny czas pracy [Ostateczna wersja nowelizacji kodeksu pracy]

    Nowelizacja wdraża dwie unijne dyrektywy. Nowe przepisy regulują m.in. urlopy i czas pracy, w tym urlop rodzicielski, do którego pracownicy będą mieli indywidualne prawo.