REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie wydatków niewygasających do końca czerwca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia
Kalendarz, 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

W jednostkach samorządu terytorialnego wydatki niewygasające trzeba rozliczyć do końca czerwca

Niezrealizowane kwoty wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wygasają z upływem roku budżetowego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustali, w drodze uchwały, wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem danego roku (art. 263 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). Wykaz ten może obejmować wyłącznie wydatki związane z realizacją umów:

REKLAMA

REKLAMA

a) w sprawie zamówienia publicznego,

b) które zostaną zawarte w wyniku zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym dokonano wyboru wykonawcy.

Zobacz również: Zapisy księgowe dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne

Razem z tym wykazem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala plan finansowy tych wydatków w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych. Termin rozliczenia wydatków ustanowionych w powyższy sposób upływa 30 czerwca roku następnego, przy czym jest to termin ostateczny. Dlatego w związku ze zbliżającym się terminem rozliczenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2014 r., poniżej przypominamy zasady ich ewidencji w księgach budżetu JST, jak i jednostki realizującej te wydatki, począwszy od momentu ich ustanowienia aż do momentu ich rozliczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotna jest znajomość kont, na których ewidencjonowane są operacje związane z realizacją wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego, do ewidencji operacji związanych z realizacją wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego, znajdą zastosowanie niżej wymienione konta:

1) na etapie ustanawiania wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 903, 904, 961,

2) na etapie realizacji wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, konta: 133, 135, 225, 904, 901.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia, w księgach jednostki budżetowej realizującej plan wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, do ewidencji operacji znajdą w szczególności zastosowanie konta: 981, 130, 201 lub 240, 223, a także różne konta Zespołu 4, 0, 3, 7 oraz konta 800 i 810. ©?

SCHEMAT 1

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich uchwalenia

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. PK – zaksięgowanie kwot wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, wynikających z ustalonego wykazu: strona Wn konta 903 Niewykonane wydatki, strona Ma konta 904 Niewygasające wydatki;

2. WB – przekazanie z rachunku budżetu środków stanowiących wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, na rachunek środków na niewygasające wydatki: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 133 Rachunek budżetu;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze;

4. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta niewykonania wydatków na wynik budżetu: strona Wn konta 961 Wynik wykonania budżetu, strona Ma konta 903 Niewykonane wydatki.

SCHEMAT 2

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego – w roku ich realizacji

infoRgrafika

1. WB – przekazanie środków z rachunku środków na niewygasające wydatki, na rachunek jednostki, która jest realizatorem tych wydatków: strona Wn konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

2. PK – zaksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS jednostki zrealizowanych wydatków, w ciężar ustalonego planu niewygasających wydatków: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

3. WB – wpływ na rachunek środków na niewygasające wydatki – środków niewykorzystanych przez jednostkę realizującą plan wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki, strona Ma konta 225 Rozliczenie niewygasających wydatków;

4. PK – przeksięgowanie niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające, po upływie terminu ustalonego na ich wykorzystanie: strona Wn konta 904 Niewygasające wydatki, strona Ma konta 901 Dochody budżetu;

5. WB – przekazanie na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 140 Środki pieniężne w drodze, strona Ma konta 135 Rachunek środków na niewygasające wydatki;

6. WB – wpływ na rachunek budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające: strona Wn konta 133 Rachunek budżetu, strona Ma konta 140 Środki pieniężne w drodze.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

SCHEMAT 3

Ewidencja wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w księgach rachunkowych jednostki budżetowej.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. WB – wpływ środków na rachunek bieżący jednostki na wydatki, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenie z budżetem – wydatki niewygasające), strona Ma konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające);

2. F-k – obciążenie kosztów wynikających z otrzymanej faktury za zakup realizowany z wydatków bieżących w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, np. za wykonanie robót remontowych: strona Wn konta 402 Usługi obce (analityka: par. 427), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

3. F-k – obciążenie kosztów „środków trwałych w budowie (inwestycji) wynikających z otrzymanej faktury za wykonanie robót budowlanych realizowanych z wydatków majątkowych w ramach planu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 080 Środki trwałe w budowie (inwestycje) (analityka: par. 6050), strona Ma konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami;

4. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 2: strona Wn konta 201 Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 427);

5. WB – zapłata zobowiązania wynikającego z faktury określonej w pkt 3: strona Wn konta 201 – Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami, strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające, par. 6050);

oraz księgowanie równoległe (5a): strona Wn konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

6. PK – przeksięgowanie na podstawie sprawozdania Rb-28NWS zrealizowanych wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 800 Fundusz jednostki;

7. WB – przekazanie na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych środków na wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego: strona Wn konta 223 Rozliczenie wydatków budżetowych (analityka: wydatki niewygasające), strona Ma konta 130 Rachunek bieżący jednostki (analityka: wydatki niewygasające);

8. PK – przeksięgowanie w końcu roku salda konta 810 na fundusz jednostki: strona Wn konta 800 Fundusz jednostki, strona Ma konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje.

Elżbieta Gaździk

główna księgowa samorządowej jednostki budżetowej

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w IINFORRB

Czy zapłata za udział w szkoleniu „Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych” stanowi wydatek strukturalny, który ująć należy w kodzie 81

Czy zakupy sprzętu sportowego dokonywane przez OSiR stanowią wydatki strukturalne

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA