REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Należności publicznoprawne niepowiązane z kontami zespołu 7

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Wojdowski
prawnik, specjalista z zakresu finansów publicznych i rachunkowości
Księgowy, kalkulator, rachunkowość budżetowa
Księgowy, kalkulator, rachunkowość budżetowa
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Należności publicznoprawne niepowiązane z kontami zespołu 7 mogą występować tylko wtedy, gdy należność publicznoprawna jest traktowana jako wierzytelność przysługująca danej jednostce, a oczekiwany jej zwrot ma być traktowany jako zwrot wydatków w rozumieniu finansów publicznych oraz jednocześnie jako korekta kosztów. Zagadnienie to było już analizowane w punkcie dotyczącym tzw. zwrotu wydatków, z tym zastrzeżeniem, że analiza nie dotyczyła wszystkich rodzajów decyzji administracyjnych. Paradoksalnie rzecz dotyczy takich decyzji administracyjnych, które w swej istocie dotyczą skomplikowanego stanu faktycznego, o którym rozstrzyga decyzja administracyjna i który to stan faktyczny można zaklasyfikować do korekty kosztów jako błędu w rozumieniu uor.

Zgodnie z niektórymi przepisami, orzekając w decyzji administracyjnej o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego, można spotkać się z takim zapisem, że nienależnie pobrane świadczenie to świadczenie wypłacone osobie, która utraciła prawo do danego świadczenia w trakcie jego pobierania. Konstrukcja wskazuje, że chodzi o stan faktyczny, w którym osoba pobierająca dane świadczenie miała prawa do niego w dniu wydawania decyzji administracyjnej. Może się tak zdarzyć, że przyznane świadczenie nabyła osoba, która w dacie wydawania decyzji administracyjnej tych uprawnień nie miała.

REKLAMA

W związku z tym na tle poprawności zapisów księgowych jednostka ma wątpliwości, jak ujmować decyzje zwrotowe:

A. decyzja zwrotowa – brak prawa od samego początku do świadczenia (traktowanie jako błędu w przyznaniu danego świadczenia),

B. decyzja zwrotowa – uprawnienia do świadczenia były, jednak ustały albo się zmieniły w okresie świadczeniowym, powodując obowiązek zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie księgowe decyzji z punktu B opisane jest w części dotyczącej zwrotu wydatków, natomiast decyzja zwrotowa z punktu A opisana jest poniżej.

Jednostka w przykładzie z punktu A powinna potraktować wydanie takiej decyzji jako wyjątek od zasady, dokonując korekty kosztów na koncie 409 „Pozostałe koszty rodzajowe”, przy założeniu, że jednostka ewidencjonuje naliczenie świadczenia przez konto 409. Taką decyzję jako zdarzenie korygujące w celu poprawnej prezentacji kosztów księgowo należy rozliczyć w sposób wskazany na schemacie.

Schemat. Przypis należności do zwrotu – zwrot wydatków (kosztów)

REKLAMA

W przypadku braku wpływu kwoty świadczenia od dłużnika na dzień bilansowy jednostka zobowiązana jest do podjęcia takich samych działań jak przy każdej innej należności związanej z tzw. zwrotem wydatków. Co więcej, nawet w nowym roku do takiej operacji nie będzie mieć zastosowania jakiekolwiek konto zespołu 7. Wszelkie zapisy przy wykorzystaniu kont tego zespołu przy takim zdarzeniu nie mogą mieć miejsca.

Opisana sytuacja jest rzadko spotykana, dlatego też sposób jej ujęcia w księgach rachunkowych może stanowić problem. Dodatkowo należy podkreślić, że zaprezentowany zapis księgowy jest związany z charakterem zdarzenia (stanu faktycznego objętego decyzją administracyjną) i nie ma związku z elementami procedury stosowania k.p.a.

MACIEJ WOJDOWSKI

prawnik, specjalista z zakresu finansów publicznych i rachunkowości, wieloletni trener wiodących firm szkoleniowych. Tematyką finansów publicznych i rachunkowości budżetowej zajmuje się od 1997 r.
Autor wielu publikacji, w tym wzorcowego planu kont dla jednostek systemu pomocy społecznej oraz jednostek systemu oświaty

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA