REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Należności publicznoprawne niepowiązane z kontami zespołu 7

Maciej Wojdowski
Księgowy, kalkulator, rachunkowość budżetowa
Księgowy, kalkulator, rachunkowość budżetowa
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Należności publicznoprawne niepowiązane z kontami zespołu 7 mogą występować tylko wtedy, gdy należność publicznoprawna jest traktowana jako wierzytelność przysługująca danej jednostce, a oczekiwany jej zwrot ma być traktowany jako zwrot wydatków w rozumieniu finansów publicznych oraz jednocześnie jako korekta kosztów. Zagadnienie to było już analizowane w punkcie dotyczącym tzw. zwrotu wydatków, z tym zastrzeżeniem, że analiza nie dotyczyła wszystkich rodzajów decyzji administracyjnych. Paradoksalnie rzecz dotyczy takich decyzji administracyjnych, które w swej istocie dotyczą skomplikowanego stanu faktycznego, o którym rozstrzyga decyzja administracyjna i który to stan faktyczny można zaklasyfikować do korekty kosztów jako błędu w rozumieniu uor.

Zgodnie z niektórymi przepisami, orzekając w decyzji administracyjnej o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia pieniężnego, można spotkać się z takim zapisem, że nienależnie pobrane świadczenie to świadczenie wypłacone osobie, która utraciła prawo do danego świadczenia w trakcie jego pobierania. Konstrukcja wskazuje, że chodzi o stan faktyczny, w którym osoba pobierająca dane świadczenie miała prawa do niego w dniu wydawania decyzji administracyjnej. Może się tak zdarzyć, że przyznane świadczenie nabyła osoba, która w dacie wydawania decyzji administracyjnej tych uprawnień nie miała.

REKLAMA

W związku z tym na tle poprawności zapisów księgowych jednostka ma wątpliwości, jak ujmować decyzje zwrotowe:

A. decyzja zwrotowa – brak prawa od samego początku do świadczenia (traktowanie jako błędu w przyznaniu danego świadczenia),

B. decyzja zwrotowa – uprawnienia do świadczenia były, jednak ustały albo się zmieniły w okresie świadczeniowym, powodując obowiązek zwrotu nienależnie pobranego świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie księgowe decyzji z punktu B opisane jest w części dotyczącej zwrotu wydatków, natomiast decyzja zwrotowa z punktu A opisana jest poniżej.

Jednostka w przykładzie z punktu A powinna potraktować wydanie takiej decyzji jako wyjątek od zasady, dokonując korekty kosztów na koncie 409 „Pozostałe koszty rodzajowe”, przy założeniu, że jednostka ewidencjonuje naliczenie świadczenia przez konto 409. Taką decyzję jako zdarzenie korygujące w celu poprawnej prezentacji kosztów księgowo należy rozliczyć w sposób wskazany na schemacie.

Schemat. Przypis należności do zwrotu – zwrot wydatków (kosztów)

REKLAMA

W przypadku braku wpływu kwoty świadczenia od dłużnika na dzień bilansowy jednostka zobowiązana jest do podjęcia takich samych działań jak przy każdej innej należności związanej z tzw. zwrotem wydatków. Co więcej, nawet w nowym roku do takiej operacji nie będzie mieć zastosowania jakiekolwiek konto zespołu 7. Wszelkie zapisy przy wykorzystaniu kont tego zespołu przy takim zdarzeniu nie mogą mieć miejsca.

Opisana sytuacja jest rzadko spotykana, dlatego też sposób jej ujęcia w księgach rachunkowych może stanowić problem. Dodatkowo należy podkreślić, że zaprezentowany zapis księgowy jest związany z charakterem zdarzenia (stanu faktycznego objętego decyzją administracyjną) i nie ma związku z elementami procedury stosowania k.p.a.

MACIEJ WOJDOWSKI

prawnik, specjalista z zakresu finansów publicznych i rachunkowości, wieloletni trener wiodących firm szkoleniowych. Tematyką finansów publicznych i rachunkowości budżetowej zajmuje się od 1997 r.
Autor wielu publikacji, w tym wzorcowego planu kont dla jednostek systemu pomocy społecznej oraz jednostek systemu oświaty

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Inforlex: Czy komisja rady gminy może kontrolować spółki komunalne

    Kwestia upoważnienia rady i jej komisji do sprawowania kontroli nad gminnymi spółkami komunalnymi budzi wiele kontrowersji. To za sprawą braku jednolitej linii orzeczniczej. 

    Inforlex: Jak wnieść skargę na decyzję SKO?

    Rozpoznanie przez samorządowe kolegium odwoławcze (SKO) odwołania od decyzji organu gminy co do zasady kończy postępowanie podatkowe. Jednak decyzja wydana przez SKO może zostać zaskarżona do sądu administracyjnego.

    Inforlex: Jak ustalić opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej?

    Ustalenie opłaty w decyzji administracyjnej obejmuje obowiązek organu nie tylko do określenia ogólnej kwoty opłaty miesięcznej, lecz także osoby lub osób zobowiązanych do jej uiszczania.

    Czy szkoła musi naliczać odpisy na ZFŚS za emerytów?

    Szkoła otrzymała od organu prowadzącego nakaz maksymalnego ograniczenia wydatków. Czy szkoła może zrezygnować z naliczania i przekazywania odpisów na ZFŚS za emerytów i rencistów?

    REKLAMA

    e-poradna INFORLEX: Kiedy szkolenie pracownika zalicza się do czasu pracy?

    Czy każde szkolenie, za które płaci pracodawca należy zaliczyć do czasu pracy? Czy szkolenie, o które wnioskuje pracownik (podnoszące kwalifikacje), a za które płaci pracodawca, może odbywać się poza godzinami pracy pracownika bez zaliczenia tego czasu do czasu pracy? Czy pracownikowi, który dobrowolnie uczestniczy w szkoleniu organizowanym przez pracodawcę na terenie zakładu poza godzinami pracy (szkolenie z zasad udzielania pierwszej pomocy) należy czas szkolenia zaliczyć do czasu pracy?

    e-poradnia INFORLEX: Czy pracodawca ma obowiązek wykonać zestawienie zarobków dla byłego pracownika?

    Pracownik, który był zatrudniony w naszym zakładzie pracy przez 11 lat, został zwolniony w ubiegłym roku. Wystąpił do zakładu pracy z wnioskiem o wykonanie zestawienia zarobków brutto i netto za każdy miesiąc z całego okresu zatrudnienia. Czy zakład pracy ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?  

    Na cyberbezpieczeństwie nie będziemy oszczędzać. Polska zamierza istotnie zwiększyć wydatki

    Polska zwiększa wydatki na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. To odpowiedź na zwiększenie liczby cyberataków i niestabilną sytuację geopolityczną. I chociaż firmy tną koszty, to nie dotyczy to cyberbezpieczeństwa. 

    Oto najbardziej zadłużone powiatowe miasto w Polsce. Zaskoczenie?

    Które miasto jest najbardziej zadłużonym miastem w Polsce? Jaka jest średnia zaległość na jednego dłużnika? Kto jeszcze znalazł się w rankingu KRD?

    REKLAMA

    Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków, a nie domów. 1,75 mld zł w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Sprawdź, na co wydasz te pieniądze

    Od 29 września 2023 r. rozpoczyna się zbieranie wniosków w programie "Ciepłe mieszkanie 2". Tym razem skorzystają mieszkańcy bloków. Wartość dofinansowanie, to od 16 500 zł do 43 900 zł.

    PRB: Centralny Rejestr Umów dopiero od 1 stycznia 2026 r. - przesunięcie o dwa lata

    Wdrożenie centralnego rejestru umów przesunięto o 2 lata. Miał on zacząć działać od 1 stycznia 2024 r., ale obowiązek ten ma być realizowany dopiero od 1 stycznia 2026 r.

    REKLAMA