REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapisy księgowe dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne

Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy, kalkulator
Księgowy, kalkulator
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce.

Ulepszenie w obcych środkach trwałych podlega odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym

Ze względu na braki lokalowe jednostka budżetowa wynajęła na okres 10 lat dodatkowe pomieszczenia na potrzeby prowadzenia działalności statutowej. Z uwagi na konieczność przystosowania wynajętych pomieszczeń do potrzeb swojej działalności zleciła wykonanie w nich prac modernizacyjnych, które zostały sfinansowane ze środków ujętych w planie finansowym jednostki (plan wydatków majątkowych). Koszt prac modernizacyjnych wyniósł ogółem 25 000 zł. Jak w takiej sytuacji powinny przebiegać zapisy dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne?

REKLAMA

REKLAMA

Wykonanie prac modernizacyjnych w obcym środku trwałym w celu przystosowania go do własnych potrzeb jest ulepszeniem w obcych środkach trwałych, które wprowadza się do ewidencji księgowej jednostki dokonującej tego ulepszenia. Ulepszenie to stanowi oddzielny obiekt inwentarzowy, gdyż nakładów poniesionych na ulepszenie nie da się doliczyć do dotychczasowej wartości obiektu, z uwagi na to, że figuruje on w księgach rachunkowych właściciela (art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c ustawy o rachunkowości).

Zobacz również: Jak ująć w księgach rachunkowych zakup kserokopiarki?

Ulepszenie w obcym środku trwałym klasyfikuje się do właściwej grupy klasyfikacji środków trwałych, określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (dalej: KŚT). W przypadku gdy nakłady poniesione na prace modernizacyjne w wynajętych pomieszczeniach dotyczą wyłącznie budynku, wartość tego ulepszenia należy przypisać do grupy 1 KŚT „ Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego”. Natomiast w przypadku, gdy w ramach wykonanych prac modernizacyjnych zakupiono również inne samodzielne środki trwałe , np. centralę telefoniczną, nakłady poniesione w tym zakresie należy przypisać do grupy 6 KŚT „Urządzenia techniczne”.

REKLAMA

Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce. Jednostki budżetowe stosownie do postanowień par. 6 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. - środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarzają lub amortyzują według zasad przyjętych przez jednostkę zgodnie z przepisami rachunkowości. Ustalając zasady umarzania lub amortyzacji jednostka może przyjąć stawki określone w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo stawki określone przez dysponenta części budżetowej lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisy księgowe powinny być następujące. Po pierwsze ujmuje się fakturę wykonawcy za wykonanie prac modernizacyjnych: strona Wn konta 080 – Środki trwałe w budowie (inwestycje), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 6050 i kontrahent). Po drugie ksieguje się wpływ środków na rachunek bankowy jednostki przeznaczonych na pokrycie kosztów prac modernizacyjnych według faktury: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenia z budżetem), strona Ma konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych. Następnie ujmuje się zapłatę na rachunek wykonawcy faktury: strona Wn konta 201 (analityka: par. 6050 i kontrahent), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki – subkonto wydatków (analityka: par. 6050). Później równolegle ksieguje się ujęcie równowartości wydatków na ulepszenie w obcym środku trwałym: strona Wn konta 810 – Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki. Pozostaje jeszcze ujęcie przyjęcia ulepszenia w obcym środku trwałym do użytkowania: strona Wn konta 011 – Środki trwałe (analityka: grupa 1 – ulepszenie w obcym środku trwałym), strona Ma konta 080. Trzeba jeszcze na podstawie Rb-28s przeksięgować wydatki zrealizowane w okresie sprawozdawczym: strona Wn konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki. Naliczenie i ujęcie w końcu roku odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych ksieguje się: strona Wn konta 400 – Amortyzacja, strona Ma konta 071 – Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Pozostaje jeszcze przeksięgowanie w końcu roku: a) salda konta 810: strona Wn konta 800, strona Ma konta 810; b) kosztów z tytułu amortyzacji: strona Wn konta 860 – Wynik finansowy, strona Ma konta 400 – Amortyzacja.

SCHEMAT

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. F-k – faktura wykonawcy za wykonanie prac modernizacyjnych;

2. WB – wpływ środków na rachunek bankowy jednostki przeznaczonych na pokrycie kosztów prac modernizacyjnych według wystawionej faktury;

3. WB – zapłata na rachunek bankowy wykonawcy faktury za wykonane prace modernizacyjne;

4. PK – zaksięgowanie równowartości wydatków dokonanych przez jednostkę na ulepszenie w obcym środku trwałym – księgowanie równoległe do księgowania z pkt 3;

5. OT – przyjęcie ulepszenia w obcym środku trwałych do użytkowania:

6. PK – przeksięgowanie na podstawie sprawozdania budżetowego Rb-28s wydatków zrealizowanych w okresie sprawozdawczym;

7. PK – naliczenie i zaksięgowanie w końcu roku odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych;

8. PK – przeksięgowanie w końcu roku:

a) salda konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje;

b) kosztów z tytułu amortyzacji.

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz.U. z 2010 r. nr 242, poz. 1622.). Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w INFORRB

Czy zapłata za udział w szkoleniu „Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych” stanowi wydatek strukturalny, który ująć należy w kodzie 81

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Czy przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola stanowi wydatek strukturalny

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA