REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapisy księgowe dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy, kalkulator
Księgowy, kalkulator
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce.

Ulepszenie w obcych środkach trwałych podlega odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym

REKLAMA

Ze względu na braki lokalowe jednostka budżetowa wynajęła na okres 10 lat dodatkowe pomieszczenia na potrzeby prowadzenia działalności statutowej. Z uwagi na konieczność przystosowania wynajętych pomieszczeń do potrzeb swojej działalności zleciła wykonanie w nich prac modernizacyjnych, które zostały sfinansowane ze środków ujętych w planie finansowym jednostki (plan wydatków majątkowych). Koszt prac modernizacyjnych wyniósł ogółem 25 000 zł. Jak w takiej sytuacji powinny przebiegać zapisy dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne?

REKLAMA

Wykonanie prac modernizacyjnych w obcym środku trwałym w celu przystosowania go do własnych potrzeb jest ulepszeniem w obcych środkach trwałych, które wprowadza się do ewidencji księgowej jednostki dokonującej tego ulepszenia. Ulepszenie to stanowi oddzielny obiekt inwentarzowy, gdyż nakładów poniesionych na ulepszenie nie da się doliczyć do dotychczasowej wartości obiektu, z uwagi na to, że figuruje on w księgach rachunkowych właściciela (art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c ustawy o rachunkowości).

Zobacz również: Jak ująć w księgach rachunkowych zakup kserokopiarki?

Ulepszenie w obcym środku trwałym klasyfikuje się do właściwej grupy klasyfikacji środków trwałych, określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (dalej: KŚT). W przypadku gdy nakłady poniesione na prace modernizacyjne w wynajętych pomieszczeniach dotyczą wyłącznie budynku, wartość tego ulepszenia należy przypisać do grupy 1 KŚT „ Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego”. Natomiast w przypadku, gdy w ramach wykonanych prac modernizacyjnych zakupiono również inne samodzielne środki trwałe , np. centralę telefoniczną, nakłady poniesione w tym zakresie należy przypisać do grupy 6 KŚT „Urządzenia techniczne”.

Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce. Jednostki budżetowe stosownie do postanowień par. 6 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. - środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarzają lub amortyzują według zasad przyjętych przez jednostkę zgodnie z przepisami rachunkowości. Ustalając zasady umarzania lub amortyzacji jednostka może przyjąć stawki określone w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo stawki określone przez dysponenta części budżetowej lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisy księgowe powinny być następujące. Po pierwsze ujmuje się fakturę wykonawcy za wykonanie prac modernizacyjnych: strona Wn konta 080 – Środki trwałe w budowie (inwestycje), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 6050 i kontrahent). Po drugie ksieguje się wpływ środków na rachunek bankowy jednostki przeznaczonych na pokrycie kosztów prac modernizacyjnych według faktury: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenia z budżetem), strona Ma konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych. Następnie ujmuje się zapłatę na rachunek wykonawcy faktury: strona Wn konta 201 (analityka: par. 6050 i kontrahent), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki – subkonto wydatków (analityka: par. 6050). Później równolegle ksieguje się ujęcie równowartości wydatków na ulepszenie w obcym środku trwałym: strona Wn konta 810 – Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki. Pozostaje jeszcze ujęcie przyjęcia ulepszenia w obcym środku trwałym do użytkowania: strona Wn konta 011 – Środki trwałe (analityka: grupa 1 – ulepszenie w obcym środku trwałym), strona Ma konta 080. Trzeba jeszcze na podstawie Rb-28s przeksięgować wydatki zrealizowane w okresie sprawozdawczym: strona Wn konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki. Naliczenie i ujęcie w końcu roku odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych ksieguje się: strona Wn konta 400 – Amortyzacja, strona Ma konta 071 – Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Pozostaje jeszcze przeksięgowanie w końcu roku: a) salda konta 810: strona Wn konta 800, strona Ma konta 810; b) kosztów z tytułu amortyzacji: strona Wn konta 860 – Wynik finansowy, strona Ma konta 400 – Amortyzacja.

SCHEMAT

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. F-k – faktura wykonawcy za wykonanie prac modernizacyjnych;

2. WB – wpływ środków na rachunek bankowy jednostki przeznaczonych na pokrycie kosztów prac modernizacyjnych według wystawionej faktury;

3. WB – zapłata na rachunek bankowy wykonawcy faktury za wykonane prace modernizacyjne;

4. PK – zaksięgowanie równowartości wydatków dokonanych przez jednostkę na ulepszenie w obcym środku trwałym – księgowanie równoległe do księgowania z pkt 3;

5. OT – przyjęcie ulepszenia w obcym środku trwałych do użytkowania:

6. PK – przeksięgowanie na podstawie sprawozdania budżetowego Rb-28s wydatków zrealizowanych w okresie sprawozdawczym;

7. PK – naliczenie i zaksięgowanie w końcu roku odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych;

8. PK – przeksięgowanie w końcu roku:

a) salda konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje;

b) kosztów z tytułu amortyzacji.

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz.U. z 2010 r. nr 242, poz. 1622.). Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w INFORRB

Czy zapłata za udział w szkoleniu „Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych” stanowi wydatek strukturalny, który ująć należy w kodzie 81

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Czy przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola stanowi wydatek strukturalny

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja szkół a prawo nauczycieli do odprawy

Nadchodzi niż demograficzny, a wraz z nim problemy w systemie edukacji. Wiele placówek nie będzie mogło w przyszłym roku szkolnym kontynuować działalności, a inne będą musiały ograniczyć jej rozmiary. To oczywiście bezpośrednio wpłynie na sytuację nauczycieli.

Pilotaż skróconego czasu pracy 2025. Można uzyskać do 1 mln zł wsparcia na wdrożenie w organizacji [Nabór wniosków od 14 sierpnia 2025]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło zasady udziału w pilotażu skróconego czasu pracy. Nabór wniosków rozpocznie się 14 sierpnia 2025 roku. Pracodawcy mogą uzyskać do 1 mln zł wsparcia.

Dzień Ojca 2025: Coraz więcej ojców korzysta z urlopów rodzicielskich i ojcowskich

Z okazji Dnia Ojca ( 23 czerwca) przypominamy, że tata – podobnie jak mama – ma prawo do urlopu po narodzinach dziecka. Ojcowie coraz chętniej korzystają z przysługujących im świadczeń: urlopu ojcowskiego, macierzyńskiego (po 14 tygodniach) i rodzicielskiego. Komu i kiedy przysługuje zasiłek? Ile trwa urlop?

ZUS otwarty 20 czerwca 2025 r. – placówki i infolinia czynne do godz. 15:00

Choć 20 czerwca wiele osób planuje urlop po czwartkowym święcie Bożego Ciała, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zmienia trybu pracy. Tego dnia wszystkie placówki ZUS będą funkcjonować normalnie – jak w każdy roboczy piątek. Infolinia będzie działać krócej, gdyż do godz. 15:00.

REKLAMA

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

REKLAMA

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

REKLAMA