REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapisy księgowe dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Gaździk
Elżbieta Gaździk
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy, kalkulator
Księgowy, kalkulator
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce.

Ulepszenie w obcych środkach trwałych podlega odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym

REKLAMA

Ze względu na braki lokalowe jednostka budżetowa wynajęła na okres 10 lat dodatkowe pomieszczenia na potrzeby prowadzenia działalności statutowej. Z uwagi na konieczność przystosowania wynajętych pomieszczeń do potrzeb swojej działalności zleciła wykonanie w nich prac modernizacyjnych, które zostały sfinansowane ze środków ujętych w planie finansowym jednostki (plan wydatków majątkowych). Koszt prac modernizacyjnych wyniósł ogółem 25 000 zł. Jak w takiej sytuacji powinny przebiegać zapisy dotyczące nakładów poniesionych na prace modernizacyjne?

REKLAMA

Wykonanie prac modernizacyjnych w obcym środku trwałym w celu przystosowania go do własnych potrzeb jest ulepszeniem w obcych środkach trwałych, które wprowadza się do ewidencji księgowej jednostki dokonującej tego ulepszenia. Ulepszenie to stanowi oddzielny obiekt inwentarzowy, gdyż nakładów poniesionych na ulepszenie nie da się doliczyć do dotychczasowej wartości obiektu, z uwagi na to, że figuruje on w księgach rachunkowych właściciela (art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c ustawy o rachunkowości).

Zobacz również: Jak ująć w księgach rachunkowych zakup kserokopiarki?

Ulepszenie w obcym środku trwałym klasyfikuje się do właściwej grupy klasyfikacji środków trwałych, określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (dalej: KŚT). W przypadku gdy nakłady poniesione na prace modernizacyjne w wynajętych pomieszczeniach dotyczą wyłącznie budynku, wartość tego ulepszenia należy przypisać do grupy 1 KŚT „ Budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego”. Natomiast w przypadku, gdy w ramach wykonanych prac modernizacyjnych zakupiono również inne samodzielne środki trwałe , np. centralę telefoniczną, nakłady poniesione w tym zakresie należy przypisać do grupy 6 KŚT „Urządzenia techniczne”.

Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce. Jednostki budżetowe stosownie do postanowień par. 6 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. - środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarzają lub amortyzują według zasad przyjętych przez jednostkę zgodnie z przepisami rachunkowości. Ustalając zasady umarzania lub amortyzacji jednostka może przyjąć stawki określone w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo stawki określone przez dysponenta części budżetowej lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisy księgowe powinny być następujące. Po pierwsze ujmuje się fakturę wykonawcy za wykonanie prac modernizacyjnych: strona Wn konta 080 – Środki trwałe w budowie (inwestycje), strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami (analityka: par. 6050 i kontrahent). Po drugie ksieguje się wpływ środków na rachunek bankowy jednostki przeznaczonych na pokrycie kosztów prac modernizacyjnych według faktury: strona Wn konta 130 – Rachunek bieżący jednostki (analityka: rozliczenia z budżetem), strona Ma konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych. Następnie ujmuje się zapłatę na rachunek wykonawcy faktury: strona Wn konta 201 (analityka: par. 6050 i kontrahent), strona Ma konta 130 – Rachunek bieżący jednostki – subkonto wydatków (analityka: par. 6050). Później równolegle ksieguje się ujęcie równowartości wydatków na ulepszenie w obcym środku trwałym: strona Wn konta 810 – Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki. Pozostaje jeszcze ujęcie przyjęcia ulepszenia w obcym środku trwałym do użytkowania: strona Wn konta 011 – Środki trwałe (analityka: grupa 1 – ulepszenie w obcym środku trwałym), strona Ma konta 080. Trzeba jeszcze na podstawie Rb-28s przeksięgować wydatki zrealizowane w okresie sprawozdawczym: strona Wn konta 223 – Rozliczenie wydatków budżetowych, strona Ma konta 800 – Fundusz jednostki. Naliczenie i ujęcie w końcu roku odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych ksieguje się: strona Wn konta 400 – Amortyzacja, strona Ma konta 071 – Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Pozostaje jeszcze przeksięgowanie w końcu roku: a) salda konta 810: strona Wn konta 800, strona Ma konta 810; b) kosztów z tytułu amortyzacji: strona Wn konta 860 – Wynik finansowy, strona Ma konta 400 – Amortyzacja.

SCHEMAT

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. F-k – faktura wykonawcy za wykonanie prac modernizacyjnych;

2. WB – wpływ środków na rachunek bankowy jednostki przeznaczonych na pokrycie kosztów prac modernizacyjnych według wystawionej faktury;

3. WB – zapłata na rachunek bankowy wykonawcy faktury za wykonane prace modernizacyjne;

4. PK – zaksięgowanie równowartości wydatków dokonanych przez jednostkę na ulepszenie w obcym środku trwałym – księgowanie równoległe do księgowania z pkt 3;

5. OT – przyjęcie ulepszenia w obcym środku trwałych do użytkowania:

6. PK – przeksięgowanie na podstawie sprawozdania budżetowego Rb-28s wydatków zrealizowanych w okresie sprawozdawczym;

7. PK – naliczenie i zaksięgowanie w końcu roku odpisów umorzeniowych i amortyzacyjnych;

8. PK – przeksięgowanie w końcu roku:

a) salda konta 810 Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje;

b) kosztów z tytułu amortyzacji.

Elżbieta Gaździk

 główna księgowa samorządowej jednostki

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (Dz.U. z 2010 r. nr 242, poz. 1622.). Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).

Polecamy w INFORRB

Czy zapłata za udział w szkoleniu „Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych” stanowi wydatek strukturalny, który ująć należy w kodzie 81

Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków strukturalnych powinny być stemplowane stosowną pieczęcią w momencie wpływu faktury

Czy przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola stanowi wydatek strukturalny

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA