Klasyfikacja budżetowa środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach wpłynął wniosek o udzielenie wyjaśnienia w zakresie stosowania przepisów o finansach publicznych dotyczących wprowadzenia nowych rozdziałów klasyfikacji budżetowej. Na terenie gminy będącej autorem wniosku funkcjonują zarówno szkoły prowadzone przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, jak i inne. Szkoły zarządzane przez stowarzyszenia otrzymują od gminy dotację podmiotową mającą na celu finansowanie wydatków bieżących tych szkół. Według wnioskodawcy w prawie każdej placówce oświatowej na terenie gminy uczą się dzieci wymagające specjalnego kształcenia. Gmina zwraca się do RIO z dwoma pytaniami – czy środki na kształcenie specjalne mogą zostać wyodrębnione w ramach przekazanych szkołom dotacji podmiotowych oraz czy wyliczając podstawę kwoty dotacji na podstawie wydatków bieżących przewidzianych na jednego ucznia, należy uwzględnić również wydatki nowych rozdziałów.
Zobacz również: Czy zakup stolików uczniowskich do szkoły stanowi wydatek strukturalny
W odpowiedzi Regionalna Izba Obrachunkowa informuje, że zgodnie z przepisami ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej w roku 2015 jednostka samorządu terytorialnego przeznaczy na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży środki nie mniejsze niż wynikające z podziału subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tych działań. Kształcenie specjalne dotyczy dzieci i młodzieży, które wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, a potrzeba ta jest potwierdzona orzeczeniem wydanym przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną. W takim orzeczeniu zespół orzekający wskazuje właściwe formy kształcenia specjalnego uwzględniające rodzaj i stopień niepełnosprawności dziecka. W związku z tym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2014 r. wprowadza dwa nowe rozdziały klasyfikacji budżetowej: 80149 – dotyczący kształcenia specjalnego dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i objętych inną formą wychowania przedszkolnego oraz rozdział 80150, który dotyczy kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i szkołach artystycznych. Rozdziały te służą wyodrębnieniu wydatków związanych z kształceniem uczniów niepełnosprawnych ze wszystkich wydatków dotyczących szkół i przedszkoli. Jednostki samorządu terytorialnego planują i ewidencjonują w nich wykonywanie dotacji podmiotowych w części jaka dotyczy kształcenia dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Dotacje przeznaczone na kształcenie innych uczniów powinny być uwzględniane w rozdziałach dotychczasowych. W sytuacji, w której w danej placówce dotowanej przez jednostkę samorządu uczą się również dzieci niepełnosprawne, dotację należałoby przekazać z dwóch rozdziałów, np. 80101 i 80149.
Źródło: Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.