REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim paragrafie ująć wydatki z tytułu udziału w Programie Powszechnej Dwujęzyczności

Renata Niemiec
Księgowy/ Fot. fotolia
Księgowy/ Fot. fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedszkole funkcjonujące przy zespole szkół bierze udział w programie pod nazwą Program Powszechnej Dwujęzyczności. Otrzymaliśmy fakturę, na której wystąpiły dwie pozycje: Program Powszechnej Dwujęzyczności (pakiet nr 1 – kwota 1200 zł) oraz certyfikat uczestnictwa w programie wraz z licencją na korzystanie z zestawu do placówki (kwota 200 zł). Jaki paragraf klasyfikacji budżetowej należy zastosować dla tych wydatków?

Wydatki z tytułu udziału w Programie Powszechnej Dwujęzyczności należy potraktować jako wydatki na pomoce dydaktyczne i ująć w § 424 „Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek” z właściwą czwartą cyfrą.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej, w § 424 ujmuje się wydatki poniesione na zakup pomocy dydaktycznych, do których zaliczyłabym zarówno Program Powszechnej Dwujęzyczności, jak i certyfikat oraz licencję na korzystanie z zestawu do ćwiczeń, jako środków kształcenia. W mojej ocenie, całość stanowi pomoc dydaktyczną.

Pomoc dydaktyczna stanowi niezbędny element nauczania zarówno na poziomie podstawowym, jak i na poziomie akademickim, znacznie podnosi efektywność nauki oraz rozumienia. Uczniom, którzy mają do dyspozycji środki dydaktyczne, zdecydowanie łatwiej przychodzi formułowanie wniosków, spostrzeżeń czy też właściwych rozwiązań, co stanowi o tym, że jest to bardzo ważny element nauczania.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

REKLAMA

Środki dydaktyczne dzielą się na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wzrokowe,

● słuchowe,

● wzrokowo-słuchowe,

● automatyzujące.

Program Powszechnej Dwujęzyczności należy zaklasyfikować do środków dydaktycznych wzrokowo-słuchowych, ponieważ wykorzystuje on pierwszą na świecie przełomową, ale jedną z najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw języczno-muzyczno-ruchowych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.

RENATA NIEMIEC

finansista, posiada długoletni staż pracy w jednostce samorządu terytorialnego oraz doświadczenie w zakresie finansów i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych, obecnie główny księgowy w jednostce budżetowej

Podstawy prawne

● załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1382)

Polecamy w INFORRB

W jakiej formie i w jaki sposób należy prowadzić ewidencję wydatków strukturalnych w szkołach publicznych

Czy dotacja z budżetu gminy na prace przy zabytkach wpisanych do rejestru stanowi wydatek strukturalny

W jakim paragrafie ująć wydatek z tytułu odczytu radiowego zużycia wody

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA