REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont lokali użytkowych

Agata Piłat
Remont lokali
Remont lokali
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy miejski zakład nieruchomości komunalnych powinien traktować jako wydatki strukturalne wydatki ponoszone na remont lokali użytkowych (np. wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, remont instalacji itp.) oraz na remont instalacji elektrycznej w budynkach mieszkalnych? Na szkoleniach podawane są różne interpretacje w tym zakresie.

W przypadku realizacji działań w budynku użytkowym, który nie wpisuje się w definicję pojęcia „budynek użyteczności publicznej”, ponoszone wydatki nie będą zaliczane do wydatków strukturalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Do budynków użyteczności publicznej zalicza się budynki przeznaczone na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym, oraz inny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny (§ 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie).

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy budynek użytkowy jest wpisany do rejestru zabytków i wszelkie działania wykonywane w obiekcie wymagają opinii konserwatora zabytków. W takiej sytuacji działania dotyczące konserwacji, restauracji oraz robót budowlanych należy ujmować w obszarze VII. Kultura, w kodzie 58. Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego.

W przypadku budynku wielorodzinnego mieszkalnego (którego część mogą stanowić lokale użytkowe), do wydatków strukturalnych ujmowanych w obszarze XIII. Inwestycje w infrastrukturę społeczną, w kodzie 78. Infrastruktura mieszkalnictwa, należy zaliczyć wyłącznie działania polegające na:

1) renowacji, remoncie lub modernizacji części wspólnych istniejących wielorodzinnych budynków mieszkalnych (tj. budynków mieszkalnych, w których występują więcej niż dwa lokale mieszkalne), obejmujące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● odnowienie następujących głównych elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych/zewnętrznych, wejścia i elementów jego konstrukcji zewnętrznej, wind,

● usprawnienie (wymiana/remont) instalacji technicznych budynku (działanie kompleksowe),

● podniesienie efektywności (oszczędności) energetycznej budynku (termomodernizacja);

2) przygotowaniu do użytkowania nowoczesnych socjalnych budynków mieszkalnych dobrego standardu poprzez renowację i adaptację budynków istniejących, stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych; zaadaptowane pomieszczenia na cele mieszkaniowe mogą być przeznaczone wyłącznie dla gospodarstw domowych o niskich dochodach lub dla osób o szczególnych potrzebach.

Projekty w zakresie infrastruktury mieszkaniowej powinny być elementem lokalnych programów rewitalizacyjnych przyjętych dla obszarów dotkniętych lub zagrożonych degradacją przestrzenną, fizyczną i wykluczeniem społecznym (lub dotyczyć obszarów spełniających warunki do objęcia ich takimi programami), w ramach których przewiduje się przedsięwzięcia w sferach: przestrzennej, technicznej, gospodarczej oraz społecznej, zmierzające do wyprowadzenia danego obszaru z sytuacji kryzysowej oraz stworzenia warunków do jego dalszego rozwoju.

Obszary, na których mogą być realizowane projekty z zakresu infrastruktury mieszkaniowej, powinny spełniać warunki kwalifikujące je do objęcia lokalnymi programami rewitalizacyjnymi, a więc spełniać minimum trzy z następujących kryteriów:

● wysoki poziom przestępczości i wykroczeń,

● niski wskaźnik prowadzenia działalności gospodarczej,

● porównywalnie niski poziom wartości zasobu mieszkaniowego,

● wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia,

● wysoka stopa długotrwałego bezrobocia.

Za niekwalifikowane uznaje się wydatki ponoszone na prowadzenie prac w indywidualnych lokalach mieszkalnych, w tym również w przypadku poniesienia wydatków na remont/renowację/modernizację lokalu mieszkalnego udostępnianego kolejnemu lokatorowi. Tak więc kompleksowa wymiana instalacji elektrycznej w jednym lokalu mieszkalnym nie będzie stanowiła wydatku strukturalnego.

Wydatkami niekwalifikowalnymi w zakresie kodu 78. Infrastruktura mieszkalnictwa, będą również wydatki poniesione m.in. na:

● budowę budynków mieszkalnych,

● uzbrojenie terenu pod budowę budynków mieszkalnych,

● prowadzenie prac (remont, przebudowa itp.) w indywidualnych lokalach mieszkalnych,

● rozbiórka budynków pod budowę budynków mieszkalnych,

● zakup nieruchomości dla celów budownictwa mieszkaniowego.

PODSTAWY PRAWNE

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

● Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1597)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA