REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont lokali użytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Piłat
Remont lokali
Remont lokali
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy miejski zakład nieruchomości komunalnych powinien traktować jako wydatki strukturalne wydatki ponoszone na remont lokali użytkowych (np. wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, remont instalacji itp.) oraz na remont instalacji elektrycznej w budynkach mieszkalnych? Na szkoleniach podawane są różne interpretacje w tym zakresie.

W przypadku realizacji działań w budynku użytkowym, który nie wpisuje się w definicję pojęcia „budynek użyteczności publicznej”, ponoszone wydatki nie będą zaliczane do wydatków strukturalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Do budynków użyteczności publicznej zalicza się budynki przeznaczone na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym, oraz inny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny (§ 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie).

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy budynek użytkowy jest wpisany do rejestru zabytków i wszelkie działania wykonywane w obiekcie wymagają opinii konserwatora zabytków. W takiej sytuacji działania dotyczące konserwacji, restauracji oraz robót budowlanych należy ujmować w obszarze VII. Kultura, w kodzie 58. Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego.

W przypadku budynku wielorodzinnego mieszkalnego (którego część mogą stanowić lokale użytkowe), do wydatków strukturalnych ujmowanych w obszarze XIII. Inwestycje w infrastrukturę społeczną, w kodzie 78. Infrastruktura mieszkalnictwa, należy zaliczyć wyłącznie działania polegające na:

REKLAMA

1) renowacji, remoncie lub modernizacji części wspólnych istniejących wielorodzinnych budynków mieszkalnych (tj. budynków mieszkalnych, w których występują więcej niż dwa lokale mieszkalne), obejmujące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● odnowienie następujących głównych elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych/zewnętrznych, wejścia i elementów jego konstrukcji zewnętrznej, wind,

● usprawnienie (wymiana/remont) instalacji technicznych budynku (działanie kompleksowe),

● podniesienie efektywności (oszczędności) energetycznej budynku (termomodernizacja);

2) przygotowaniu do użytkowania nowoczesnych socjalnych budynków mieszkalnych dobrego standardu poprzez renowację i adaptację budynków istniejących, stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych; zaadaptowane pomieszczenia na cele mieszkaniowe mogą być przeznaczone wyłącznie dla gospodarstw domowych o niskich dochodach lub dla osób o szczególnych potrzebach.

Projekty w zakresie infrastruktury mieszkaniowej powinny być elementem lokalnych programów rewitalizacyjnych przyjętych dla obszarów dotkniętych lub zagrożonych degradacją przestrzenną, fizyczną i wykluczeniem społecznym (lub dotyczyć obszarów spełniających warunki do objęcia ich takimi programami), w ramach których przewiduje się przedsięwzięcia w sferach: przestrzennej, technicznej, gospodarczej oraz społecznej, zmierzające do wyprowadzenia danego obszaru z sytuacji kryzysowej oraz stworzenia warunków do jego dalszego rozwoju.

Obszary, na których mogą być realizowane projekty z zakresu infrastruktury mieszkaniowej, powinny spełniać warunki kwalifikujące je do objęcia lokalnymi programami rewitalizacyjnymi, a więc spełniać minimum trzy z następujących kryteriów:

● wysoki poziom przestępczości i wykroczeń,

● niski wskaźnik prowadzenia działalności gospodarczej,

● porównywalnie niski poziom wartości zasobu mieszkaniowego,

● wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia,

● wysoka stopa długotrwałego bezrobocia.

Za niekwalifikowane uznaje się wydatki ponoszone na prowadzenie prac w indywidualnych lokalach mieszkalnych, w tym również w przypadku poniesienia wydatków na remont/renowację/modernizację lokalu mieszkalnego udostępnianego kolejnemu lokatorowi. Tak więc kompleksowa wymiana instalacji elektrycznej w jednym lokalu mieszkalnym nie będzie stanowiła wydatku strukturalnego.

Wydatkami niekwalifikowalnymi w zakresie kodu 78. Infrastruktura mieszkalnictwa, będą również wydatki poniesione m.in. na:

● budowę budynków mieszkalnych,

● uzbrojenie terenu pod budowę budynków mieszkalnych,

● prowadzenie prac (remont, przebudowa itp.) w indywidualnych lokalach mieszkalnych,

● rozbiórka budynków pod budowę budynków mieszkalnych,

● zakup nieruchomości dla celów budownictwa mieszkaniowego.

PODSTAWY PRAWNE

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

● Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1597)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA