Czy możliwe jest prowadzenie ewidencji wydatków strukturalnych w formie papierowej
REKLAMA
REKLAMA
Jednostki sektora finansów publicznych zobligowane są do ewidencjonowania wydatków o charakterze strukturalnym. Ewidencja tych wydatków stanowi podstawę do sporządzenia obowiązującej sprawozdawczości.
REKLAMA
Najbardziej aktualna na rynku książka dotycząca klasyfikacji budżetowej
Sposób prowadzenia ewidencji wydatków o charakterze strukturalnym musi być zgodny z wymogami prawa w tym zakresie. W odniesieniu do jednostek budżetowych wymogi te określa rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont).
Zobacz również: Czy zakup stolików uczniowskich do szkoły stanowi wydatek strukturalny
REKLAMA
W załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont – Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych wprowadzono konto pozabilansowe 975 „Wydatki strukturalne”. Zgodnie z opisem, konto to służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych. Zgodnie z tym zapisem, możliwe jest więc ewidencjonowanie wydatków o charakterze strukturalnym albo za pośrednictwem ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych, albo za pośrednictwem wspomnianego pozabilansowego konta 975.
Sposób ewidencji przyjęty w danej jednostce powinien zależeć od charakteru jej działalności. Ponadto pamiętać należy, by przyjęte rozwiązania zostały doprecyzowane i szczegółowo opisane w polityce rachunkowości oraz zakładowym planie kont.
Analizując zapisy rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont, stwierdzić należy, że brak jest prawnych przeszkód, by ewidencja wydatków o charakterze strukturalnym prowadzona była w formie papierowej. Nie ma więc formalnych przeciwwskazań, by rozwiązanie takie zawrzeć w polityce rachunkowości oraz zakładowym planie kont i je stosować. Z praktycznego punktu widzenia, pamiętać jednak należy, że w przypadku prowadzenia papierowej ewidencji księgowej ryzyko wystąpienia potencjalnych nieprawidłowości jest, niestety, większe.
DANIEL JUREWICZ
członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych, autor publikacji z zakresu finansów publicznych
PODSTAWY PRAWNE
● rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 289)
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA