Czy przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola stanowi wydatek strukturalny
REKLAMA
REKLAMA
Nie, przekazanie dotacji z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola nie stanowi wydatku strukturalnego.
REKLAMA
Instrukcja sporządzania sprawozdań RB-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych zawarta została w załączniku nr 40 do rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej). W przypadku przekazania krajowych środków publicznych przez jednostkę zaliczaną do sektora finansów publicznych na zadanie realizowane w obszarach interwencji funduszy strukturalnych przez jednostkę niezaliczoną do sektora finansów publicznych, przepływ środków jest wydatkiem jednostki przekazującej środki, który należy wykazać w sprawozdaniu – § 2 ust. 5 załącznika nr 40 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.
Zobacz również: Czy zakup stolików uczniowskich do szkoły stanowi wydatek strukturalny
REKLAMA
W przypadku więc gdy ze środków publicznych przekazanych przedszkolu niepublicznemu dokonywane są wydatki o charakterze strukturalnym, powinny one zostać zaewidencjonowane w jednostce sektora finansów publicznych przekazującej środki publiczne (a więc w urzędzie gminy) jako wydatki strukturalne.
Dotacje przekazywane dla przedszkola niepublicznego mogą być wykorzystane na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, jak wskazuje art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Środki te przeznaczane są więc na podobne zadania, które realizują przedszkola publiczne. Zdecydowana większość wydatków przeznaczanych na bieżące funkcjonowanie przedszkoli publicznych nie stanowi wydatków strukturalnych, gdyż nie służy realizacji żadnego z celów określonych w rozporządzeniu o wydatkach strukturalnych.
Identyczna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do dotacji przekazywanych dla przedszkola niepublicznego. Przekazywana dotacja nie stanowi realizacji żadnego z celów określonych w rozporządzeniu, a realizuje ustawowe obowiązki ciążące na gminie. W związku z powyższym przekazanie dotacji dla przedszkoli niepublicznych nie stanowi wydatków o charakterze strukturalnym. Wydatkiem strukturalnym byłyby wydatki ponoszone na rozwój infrastruktury edukacji, niemniej jednak ustawa o systemie oświaty wskazuje inny cel przeznaczenia dotacji otrzymywanych przez przedszkola niepubliczne.
DANIEL JUREWICZ
członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, autor publikacji z zakresu finansów publicznych oraz prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych
PODSTAWY PRAWNE
● art. 90 ust. 3d ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 357)
● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)
● rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 459)
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA