REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2022 r. samorządy składają elektroniczne sprawozdania

samorządy składają elektroniczne sprawozdania
samorządy składają elektroniczne sprawozdania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2022 r. zmieniono rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.

Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów, o których mowa w art. 3 pojęcie finansów publicznych w ustawie o finansach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdania tylko w formie elektronicznej

Wprowadzono formę elektroniczną jako wyłączną formę sporządzania sprawozdań dla jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (JST). Zmiana § 9 ust. 9 rozporządzenia polega na wskazaniu jedynie formy elektronicznej, tj. postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym (art. 781 § 1  K.c.), przekazywania zarządowi jednostek samorządu terytorialnego sprawozdań.

Poprzednio jednostki miały możliwość przekazywania sprawozdań również w formie pisemnej, przy czym o wyborze formy decyduje zarząd JST.

Zmiana ta powiązana jest z projektowanymi  zmianami w zakresie sprawozdawczości budżetowej (nr 444 w Wykazie prac legislacyjnych MF), w ramach których ma być wprowadzona forma dokumentu elektronicznego dla jednostek organizacyjnych JST, z uwagi na potrzeby elektronizacji sprawozdań, związane z pozyskiwaniem danych na potrzeby Systemu Monitorowania Usług Publicznych, którego celem jest zbudowanie powszechnego i kompleksowego systemu monitorowania usług publicznych świadczonych przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce;

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozszerzenie zakresu rozporządzenia o Bankowy Fundusz Gwarancyjny

Bankowy Fundusz Gwarancyjny zaliczono do sektora finansów publicznych. Dlatego zmieniono:

  • § 6 rozporządzenia,
  • załączniki nr 1-3 oraz nr 7 – 8.

Bankowy Fundusz Gwarancyjny będzie przekazywał sprawozdania Rb-Z, Rb-N oraz Rb-UZ do Głównego Urzędu Statystycznego, zamiast sprawozdań RF-02. Za okresy sprawozdawcze do dnia 31 grudnia 2021 r. będzie przekazywał sprawozdania jako jednostka sektora instytucji rządowych i samorządowych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 2020 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2021 (Dz. U. poz. 2062), a za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2022 r. będzie przekazywał na podstawie rozporządzenia jako jednostka sektora finansów publicznych.

Przepisy przejściowe

Do kwartalnych sprawozdań sporządzanych za czwarty kwartał 2021 r. oraz rocznych sprawozdań za rok budżetowy 2021:

1) stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem § 1 ust. 5, § 2 ust. 1 pkt 2 i 4, § 8 ust. 1 i ust. 6 pkt 2 oraz § 21 ust. 3 pkt 1 załącznika nr 8 do rozporządzenia zmienianego w § 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem;

2) stosuje się § 10 ust. 1a rozporządzenia zmienianego w § 1.

Zmiany instrukcji sporządzania sprawozdań

Dotyczą one:

  1. rozszerzenia zakresu rozporządzenia o Bankowy Fundusz Gwarancyjny;
  2. doprecyzowania w zakresie dodania do kategorii kredyty i pożyczki umowy o poprawę efektywności energetycznej w związku ze zmianami dokonanymi ustawą z dnia 20 kwietnia 2021 r. o zmianie  o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 20 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych – Dziennik Ustaw - rok 2021 poz. 2431

Na podstawie art. 41 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.1))

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA