Kategorie

Samorząd terytorialny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2020 r. wpływy z PIT dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) powinny wynieść 55,7 mld zł a w 2021 r. prawie 57,8 mld zł. Prognozy Ministerstwa wskazują na dalszy wzrost w najbliższych latach.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy pozwalający na łatwiejszą spłatę zadłużenia przez jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki projektowi zmniejszy się zadłużenie sektora finansów publicznych.
Naczelny Sąd Administracyjny unieważnił uchwały dotyczący opłat za zatrzymywanie się na przystankach. W związku z tym przewoźnicy domagają się nienależnie zapłaconych świadczeń. Co czeka samorządy?
Samorządy obciążone są kosztami zadań, na których realizację powinny być przekazane środki z budżetu państwa. Niestety nie są one przekazywane a samorządy muszą dopłacić ponad 10 mld zł. Czy jest to zgodne z Konstytucją RP?
Ministerstwo Finansów przygotowało dodatkowe wyjaśnienia dotyczące problematyki centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o kwestię w jaki sposób w budżecie jednostki należy prezentować dochody opodatkowane VAT, czy też jak rozliczać otrzymany przez jednostkę zwrot VAT.
Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?
Burmistrz miasta podpisał trzy polisy ubezpieczenia mienia gminnego z trzema różnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi (ubezpieczone zostały budynki: urzędu miasta, ośrodka pomocy społecznej oraz szkół). Czy takie polisy wymagają kontrasygnaty skarbnika miasta?
Minister finansów Paweł Szałamacha powiedział w Sejmie iż kwota wolna od podatku będzie wprowadzona w następnych latach, etapami. Posłowie odrzucili projekt PO, zakładający podwyższenie kwoty wolnej do 8 tys. zł.
"Trudno obecnie przesądzać, którą z dopuszczalnych metod zapewnienia wspólnej obsługi dla swoich jednostek organizacyjnych przyjmą organy samorządu terytorialnego, a tym bardziej rozstrzygać, w jaki sposób wpłynie to na zatrudnienie w jednostkach samorządu terytorialnego." - mówi w wywiadzie dla Infor.pl Andrzej Halicki, Minister Administracji i Cyfryzacji. Minister przekonuje, iż zmiany wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. wywołały duże zainteresowanie jednostek samorządowych.
Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu przypomina o najważniejszych terminach w sprawozdawczości jednostek samorządowych w październiku 2015 r.
Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu przypomina o najważniejszych terminach w sprawozdawczości w sierpniu 2015 r.
Jak wskazuje NIK w latach 2011-2013 samorządy powiatowe otrzymały na rehabilitację osób niepełnosprawnych ok. 2,5 mld zł. Z kwoty tej samorządy przeznaczyły zaledwie 10-13 proc. środków na tworzenie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych.
Radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie w innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskał mandat. Nie może także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem lub pełnomocnikiem w jej prowadzeniu.
W Dzienniku Ustaw opublikowano jednolity tekst ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Prezentujemy zestawienie najważniejszych terminów w sprawozdawczości jednostek samorządowych w kwietniu 2015 r.
Prezentujemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości dla jednostek samorządu terytorialnego w marcu 2015 r.
Prezentujemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego w styczniu 2015 roku.
Propozycje zmian dotyczących zadłużenia samorządów zostały negatywnie ocenione przez rząd. Powodem jest potencjalne zagrożenie fonansowe poszczególnych jednostek.
Prezentujemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego w grudniu 2014 roku.
Sejm uchwalił nowelę ustawy o finansach publicznych. Nowe przepisy spowodują, że niektóre instytucje publiczne będą miały obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu prowadzonego przez ministra finansów.
Ministerstwo Finansów opublikowało kwoty subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2014 rok.
Warto pamiętać o terminach w sprawozdawczości w sierpniu 2014 r. Za Regionalną Izbą Obrachunkową we Wrocławiu prezentujemy najważniejsze z nich.
Część nowych przepisów ustawy o finansach publicznych weszła w życie 11 lipca 2014 r. Pozostałe zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia tj. 25 lipca 2014 r.
Komisja Europejska zatwierdziła plan wydatkowania funduszy unijnych dla Polski na lata 2014-2020. W tym czasie Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach unijnej polityki spójności.
Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.
Nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwalnia w 2014 r. województwa z obowiązku wpłaty części tzw. janosikowego do budżetu państwa. Sejm zajmuje się obecnie poprawkami Senatu do ustawy.
Trybunał Konstytucyjny odniósł się do kwestii wysokości opłaty za odpady, jaką pobierają gminy. Trybunał podkreślił konieczność wprowadzenia ustawowych maksymalnych stawek tej daniny.
4 grudnia 2013 roku Senat zajmie się nowelizacją ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Reguluje ona między innymi problem janosikowego.
Jednym z rodzajów sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447) jest RB-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji. Przepisy rozporządzenia precyzują formę, terminy sporządzenia, przekazania, okresy sprawozdawcze, instruktarz wykonania oraz odbiorców sprawozdania. Ponadto personalizują odpowiedzialność za sporządzanie i przekazanie sprawozdania w jednostce sprawozdającej.
Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.
Wykonując dyspozycję zawartą w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Minister Finansów poprzez Rozporządzenie z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej ustalił standard dokumentu, obowiązujący w sektorze finansów publicznych. Warto zaakcentować subiektywny wymiar składanych oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.
Wprowadzona w życie tzw. rewolucja odpadowa powoduje – zarówno po stronie jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorców odbierających odpady, jak też mieszkańców i właścicieli nieruchomości – wiele problemów w zakresie ich praw i obowiązków. Wielokrotnie tam, gdzie pojawia się problem, kończy się ustawa.
Czy oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.
Celem dokonywanych wyłączeń transakcyjnych przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego jest przedstawienie grupy kapitałowej jako jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż w skonsolidowanym bilansie jednostki powinny zostać ujęte tylko te wartości, które zostały osiągnięte i poniesione w wyniku transakcji z jednostkami nienależącymi do grupy kapitałowej.
Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.
Czy wydatki poniesione na zakup i montaż systemu monitoringu na terenie domu pomocy społecznej są wydatkami strukturalnymi?
Czy wydatki poniesione na zakup regałów jezdnych do archiwum w budynku (siedzibie) starostwa powiatowego (urzędu) są wydatkami strukturalnymi? Wydatki poniesiono w rozdziale 75020 „Starostwa powiatowe”, w § 6050 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” w wysokości 24 000 zł.
W jakim ostatecznie terminie szkoła podstawowa powinna przekazać sprawozdanie o wydatkach strukturalnych (Rb-WSa) za 2012 r.? W tym roku 31 marca przypada w niedzielę.
Minister finansów określił nowe zasady sporządzania wieloletniej prognozy finansowej. Na dostosowanie WPF do nowych wymogów samorządy mają czas do końca marca 2013 r.
Zbliża się termin przedstawienia projektów uchwał budżetowych na 2014 rok. Będzie to pierwszy samorządowy budżet uwzględniający nowy wskaźnik zadłużenia.
W jaki sposób należy ustalić termin płatności wierzytelności, jakie wynikają ze stosowania przepisów w zakresie gospodarowania nieruchomościami, np. dotyczące odszkodowania w przypadku zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, albo obowiązku uiszczenia opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności?
Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.
Problematyka konsultacji społecznych, czyli większego zaangażowania obywateli w działania władz, jest obecna coraz częściej w debacie publicznej. Natomiast od kilkunastu miesięcy szczególnie jest to widoczne na poziomie władz lokalnych, gdzie wiele gmin decyduje się na wprowadzenie budżetu partycypacyjnego.
Samorządowy zakład budżetowy wykonuje zadania w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków. Do oczyszczania ścieków zużywa wodę do celów technologicznych. Jak prawidłowo zaksięgować jej zużycie, jeśli zakład prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 w podziale na poszczególne działalności, a obciążenie będzie następowało na podstawie informacji (odczyt licznika) i po cenach ustalonych w zatwierdzonych taryfach? Czy prawidłowy jest zapis Wn 401 (oczyszczalnia) w § 4260 i Ma 240 oraz równolegle Wn 240 i Ma 700 (woda) w § 0830? Czy jednak właściwe będzie ujęcie zapisem: Wn 761 i Ma 790 (obroty wewnętrzne) bez klasyfikacji budżetowej i pod datą 31 grudnia przeksięgowanie z konta 761 na stronę Wn 490, a następnie na konto 860? Jak zaprezentować te operacje w rachunku zysków i strat – w pozycji A.II (konto 490) z wartością ujemną i A.III (konto 790) z wartością dodatnią?
Opłaty środowiskowe za 2013 r. powinny zostać wniesione w terminie do 31 marca 2014 r. Wysokość stawek opłat na cały 2013 r. określa obwieszczenie Ministra Środowiska.
Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.
Jednostka budżetowa zawarła umowę o dzieło na wykonanie usług projektowych z emerytem (dotyczy budowy chodnika przy drodze). Czy wydatek ten należy ująć w § 430 „Zakup usług pozostałych”?
Klasyfikacja budżetowa umożliwia jednostkom samorządu terytorialnego grupowanie dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetu według jednolitych kryteriów. Klasyfikacja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów ustalona została m.in. według działów.
Sprawozdanie Rb-28S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych JST przedstawia pełną szczegółowość poniesionych wydatków przez JST, z uwzględnieniem upływu czasu, za jaki jest sporządzane.