Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy będą składać nowy raport o tym jak oszczędzały energię. Cel 10% oszczędności wobec lat 2018 – 2019 [Ustawa]

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
Raport o oszczędzaniu prądu przez urzędy
Raport o oszczędzaniu prądu przez urzędy
Media
Obowiązek oszczędzania 10% energii przez urzędy wprowadza ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. 29 września 2022 r. uchwalił ją Sejm.

Rząd nakładając na urzędy obowiązek 10% oszczędności energii utrudnił im realizację tego zadania. Punktem odniesienia dla urzędów są lata 2018 – 2019. Zużycie prądu w tym okresie było znacząco wyższe niż w okresie pandemii, kiedy wiele urzędów było zamkniętych przed petentami, a niektórzy pracownicy korzystali z pracy zdalnej. Kierownicy jednostek sektora finansów od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. mają zredukować zużycie energii elektrycznej w zajmowanych budynkach, przez urządzenia techniczne itp. o 10 proc. w stosunku do średniej z lat 2018-2019. Natomiast w 2023 r. obowiązywać ma również cel 10 proc. redukcji w stosunku do zużycia z 2022 r. Kto tego obowiązku nie wykona, ma podlegać karze do 20 tys. zł.

Jak urzędy oszczędzają 10% prądu?

Rząd chce nakazać podjęcie przez urzędy działań, które doprowadzą do 10% zmniejszenia zużycia energii elektrycznej przez urzędy. Cel ma zostać osiągnięty poprzez:

  1. ograniczenie oświetlenia zewnętrznego, wyłączenie dobowej lub świątecznej iluminacji budynków;
  2. dążenie do zapewnienia temperatury pomieszczeń: przy ogrzewaniu budynku na poziomie 19 stopni Celsjusza, przy chłodzeniu budynku na poziomie 25 stopni Celsjusza;
  3. modernizację lub wymianę oświetlenia;
  4. zastosowanie systemów pomiarowych, monitorujących i sterujących w ramach wdrażania systemów zarządzania energią;
  5. wprowadzenie usprawnień organizacyjnych oraz działań edukacyjno-informacyjnych racjonalizujących zużycie energii przez pracowników urzędów;
  6. wykorzystanie ciepła odpadowego z serwerowni do ogrzewania zajmowanych budynków.

Kto, kiedy i o ile ma zmniejszyć zużycie prądu?

Ustawa zobowiązuje kierowników jednostek sektora finansów publicznych do pojęcia działań w celu realizacji obowiązkowego celu zmniejszenia całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy. działania powinny być podjęte w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. a zmniejszenie zużycia energii elektrycznej nie powinno być mniejsze niż:

  1. 0,83% (10%/12) w odniesieniu do średniorocznego zużycia energii elektrycznej w latach 2018 i 2019 dla IV kwartału 2022 r oraz
  2. 10% w odniesieniu do zużycia energii w 2023 r. dla roku 2022 r.

Z uwagi na zmniejszone zużycie energii elektrycznej w latach 2020 i 2021 z uwagi na sytuacją pandemiczną w Polsce przyjęto poziom odniesienia dla IV kwartału 2022 r. średnioroczne zużycie energii elektrycznej w okresie 2018-2019.

Działania inwestycyjne i bezinwestycyjne

Realizacja celu zmniejszenia o 10% zużycia energii elektrycznej w jednostkach sektora finansów publicznych ma odbywać się poprzez:

  1. działania beznakładowe (np. wyłączenie dobowej lub świątecznej iluminacji budynku),
  2. działania inwestycyjne (np. wymiana oświetlenia).

Urzędnicy sporządzą nowy raport o realizacji obowiązku oszczędzania energii

Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych będą przekazywać do Prezesa URE raport z realizacji celu jakim jest 10% oszczędność prądu. Przepisy wyznaczyły krańcowy termin ustawowy dla wysłania raportu. Jest to 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy obowiązek.

Formularz URE o oszczędzaniu prądu przez urzędy

Prezes URE udostępni wzór formularza raportu w BIP. Wzór formularza zawierać będzie m.in. pola takie jak:

  1. podstawa prawna,
  2. nazwa podmiotu administracji publicznej, zużycie energii elektrycznej w 2022 r. [kWh],
  3. cel 10% ograniczenia zużycia energii elektrycznej [kWh],
  4. zużycie energii elektrycznej w 2023 r. [kWh],
  5. imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej (kierownika urzędu),
  6. adres,
  7. oświadczenie o zgodności danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.

Jakie urzędy podlegają obowiązkowi oszczędzania prądu?

Obowiązkowi podlegają jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt. 1-2a, 6-9, 11-13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Rząd liczy na to, że wzorcowe zachowanie sektora publicznego zachęci inne sektory gospodarki do podjęcia podobnych działań na rzecz zmniejszenia zużycia energii elektrycznej.

Obowiązkowi podlegają:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. związki metropolitalne;
  4. instytucje gospodarki budżetowej;
  5. państwowe fundusze celowe;
  6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  7. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  8. uczelnie publiczne;
  9. Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  10. państwowe i samorządowe instytucje kultury.

Podstawa prawna

Poniżej w pliku PDF projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej:

Reklama
PODATKI 2023
PODATKI 2023

Praktyczny komplet wiedzy dla księgowych i biur rachunkowych dotyczący wszystkich zmian w podatkach w 2023 r. Na pakiet składa się jedenaście publikacji prezentujących kompleksową informację prawną na temat podatków w 2023 r. oraz rozliczenia PIT za 2022 r. Dodatkowym atutem wersji PREMIUM jest webinarium VAT 2023.

Teraz komplet kupisz z rabatem 100 zł i e-bookiem w PREZENCIE!
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • hi ha
    2022-10-04 10:06:17
    Jednostka budżetowa utrzymywana przez BP, która nie dokona oszczędności poniesie karę w wysokości do 20 tys., kto ją zapłaci BP... gdzie sens i logika
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Funkcjonariusz za każdy rok służby powyżej 15 lat dostanie dodatek do pensji. A po 25 lat służby dwa dodatki
Nowe świadczenie dla mundurowych nazywa się „motywacyjnym”. Ma „motywować” do niekorzystania przez funkcjonariuszy z prawa do przechodzenia na emeryturę po 15 latach służby.
DGP: Ile wynosi obwód drzewa przy wycince bez zgłoszenia do gminy
W 2023 r. w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych dojdzie do zwiększenia o 20 cm – w stosunku do obecnie obowiązujących wymiarów – obwodu pnia drzewa, którego wycięcie wymaga zgłoszenia.
Sprawozdawczość budżetowa według nowych zasad [szkolenie]
Już 12 grudnia 2022 podczas szkolenia Ekspertka Magdalena Grotkiewicz wskaże harmonogram wejścia w życie poszczególnych zapisów rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej. Omówi także najczęściej pojawiające się wątpliwości i niejasności dotyczące składania przedmiotowych sprawozdań
Czy niepoinformowanie rady gminy o wydatkach powoduje nieważność uchwały budżetowej?
Wójt przedstawia projekt budżetu gminy, a rada gminy go uchwala. Czy kolegium RIO może unieważnić uchwałę budżetową w przypadku, gdy rada gminy nie miała informacji o bieżących umowach zawartych przez wójta?
Jak kontrola zarządcza wspiera zarządzanie kryzysowe
Zdarzenia o charakterze kryzysowym nie są rzadkością. W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z pandemią COVID-19, kryzysem uchodźczym czy też niekorzystnym działaniem czynników atmosferycznych, jak powodzie i wichury. To zdarzenia, które wpływają lub mogą wpłynąć na ciągłość działania jednostki samorządu terytorialnego. W skutecznym radzeniu sobie z funkcjonowaniem urzędu w obliczu takich sytuacji mogą pomóc standardy i narzędzia kontroli zarządczej.
Dostęp do akt w postępowaniu administracyjnym
Prawo dostępu do akt sprawy jest ściśle związane z jawnością postępowania administracyjnego. Jest to zagadnienie bardzo istotne również z praktycznego punktu widzenia, ponieważ wiąże się z wieloma obowiązkami ciążącymi na organach administracji publicznej. W niniejszym artykule zwrócimy uwagę na zakres podmiotowy i przedmiotowy dostępu do akt postępowania, tryb udostępniania danych, jak i ograniczenia w dostępie czy też kwestie obowiązków i uprawnień.
Szefernaker: zamrożenie 500+ dla Ukraińców na czas wyjazdu z Polski. Odpłatność za zakwaterowanie
System pomocy uchodźcom z Ukrainy będzie uszczelniony. Dziś rząd zajmie się projektem nowelizacji ustawy regulującej wsparcie dla Ukraińców – poinformował we wtorek wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, poseł PiS Paweł Szefernaker.
Rząd proponuje: Podwyżka z 6410 zł do 7210 zł dla profesora uczelni publicznej od 1 stycznia 2023 r. [o 12,5%]
Podniesienie wysokości minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej z 6410 zł do 7210 zł od 1 stycznia 2023 r. zakłada projekt rozporządzenia, który opublikowano w poniedziałek w Rządowym Centrum Legislacji.
Kto nie musi składać oświadczeń o tanim prądzie? 30 listopada 2022 r. mija termin na jego złożenie [Komunikat MKiŚ]
W środę, 30 listopada, mija termin złożenia oświadczenia uprawniającego do korzystania w 2023 r. z energii elektrycznej po cenie 785 zł za MWh. Dotyczy to samorządów, mniejszych firm, podmiotów użyteczności publicznej. Komunikat Ministerstwa o tanim prądzie.
"DGP": Jaki i kto pokryje koszt niskiej ceny gazu w 2023 r.?
Rząd liczy, że większość kosztów systemu osłon gazowych wezmą na siebie firmy, a nie budżet państwa - pisze poniedziałkowy "Dziennik Gazeta Prawna".
Święta i długie weekendy 2023 r. [Zestawienie]
W 2023 roku biorąc pięć dni urlopu wypoczynkowego, pracownicy zyskują 14 dni wolnego. Ale możliwych konfiguracji do zwiększenia okresów nieprzerwanego wypoczynku jest więcej. Sprawdź, kiedy najkorzystniej wziąć wolne w 2023 roku.
Nie uda się uniknąć podwyżki ceny gazu w 2023 r. Zamrożona cena, ale VAT rośnie z 8% na 23% [Komisja Europejska]
Rząd zamrozi kosztem 30 mld zł ceny gazy dla gospodarstw domowych w 2023 r. Nie uda się jednak uniknąć podwyżki ceny gazu. Wymusi ją podwyżka stawki VAT z 8% na 23%.
450 zł dodatku dla żołnierzy [rozporządzenie]
Szef MON podpisał rozporządzenie ws. przyznania 450 zł dodatku dla żołnierzy niektórych jednostek.
Emerytury mundurowe: Kiedy nie trzeba posiadać 5 lat wykonywania tzw. zadań policyjnych [ustawa zaopatrzeniowa]
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 17 listopada 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Celno-Skarbowej oraz ich rodzin - Dz.U. poz. 2394
Fakt": Inflacja wreszcie zaczyna spadać
Świadczy o tym koszyk „Faktu”. W ciągu dwóch tygodni jego wartość spadła ze 193,93 zł na 190,90 zł.
Wakacje dla uczniów od 15 czerwca dla Krakowa, a od 15 lipca dla Warszawy? Gminy proponują inny termin wakacji dla poszczególnych regionów Polski
Pomysł rozłożenia wakacyjnych turnusów na trzy miesiące, zaproponowany przez Stowarzyszenia Gminy Górskich RP, to pomysł warty rozważenia i dyskusji, ale wymagałby korelacji kilku resortów – powiedział wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy. Pomysł mocno popiera branża turystyczna.
Wzór: aktywny druk oświadczenia o tanim prądzie i instrukcja [Tauron 79 groszy/kWh]
Wzór: aktywny druk oświadczenia o tanim prądzie i instrukcja [Tauron 79 groszy/kWh]
MEiN: nauczyciel nie ma prawa do urlopu dla poratowania zdrowia jeśli etat uzupełnia w kilku szkołach
Wiceszef MEiN Dariusz Piontkowski w odpowiedzi na poselską interpelację poinformował, że nauczyciele nie mogą skorzystać z urlopu dla poratowania zdrowia, jeżeli pełny wymiar zajęć realizują w kilku szkołach. Według resortu pełny etat w jednej placówce jest niezbędny do uzyskania prawa do urlopu.
Projekt wzoru oświadczenia odbiorcy uprawnionego
Projekt nowego wzoru oświadczenia odbiorcy uprawnionego.
Jak samorządy radzą sobie z drogim prądem?
Nieodłącznym atrybutem jednostek samorządu terytorialnego jest ich samodzielność, więc… każdy sobie radzi jak może? Część samorządów próbuje szukać na własną rękę adekwatnych do ich problemów rozwiązań związanych z podwyżkami cen energii elektrycznej, kłopotami grzewczymi czy dystrybucją węgla, inne zwracają się ku rozwiązaniom systemowym. Czy takie jednak w ogóle funkcjonują?
MF przekazało drugą ratę z 13,7 mld zł dla JST
MF przekazało drugą ratę z 13,7 mld zł dla JST
Odprawy dla nauczycieli z placówek publicznych i niepublicznych - podobieństwa i różnice
Nauczyciele zatrudnieni w oświatowych placówkach publicznych i niepublicznych mają prawo do następujących odpraw: ekonomicznej, emerytalno-rentowej i wojskowej. Przyczyny rozwiązania stosunku pracy mogą spowodować, że są uprawnieni do odprawy pieniężnej, bez względu na to, czy pracują etatowo w placówce publicznej czy niepublicznej. Jednak typ placówki decyduje o trybie nabycia tego świadczenia, jego wysokości i wypłacie. Nie ma znaczenia jedynie w przypadku odprawy wojskowej, która nie wiąże się z ustaniem zatrudnienia.
Odpowiedzialność materialna pracowników
Stosunek pracy łączący pracodawcę i pracownika ma charakter służbowy i mocno sformalizowany. Choć to pracodawca jest w tej relacji podmiotem profesjonalnym ponoszącym ryzyko działalności prowadzonej przez zakład pracy, nie oznacza to, że pracownik nie ponosi w związku z wykonywaną pracą żadnej odpowiedzialności materialnej. Za co odpowiada? W jakich okolicznościach? Czy pracodawca, podpisując umowę o pracę, powinien podjąć jakieś kroki, by zabezpieczyć swoje interesy?
Zmiany w promesach w Programie Inwestycji Strategicznych [od 1 grudnia 2022 r.]
Przywrócenie terminu na złożenie oświadczeń do promesy w Programie Inwestycji Strategicznych od 1 grudnia 2022 r.
Czy istnieje odrębna procedura zwrotu VAT za hotele i wynajem auta za granicą
Pytanie dotyczy VAT płaconego za zagraniczne zakupy - głównie chodzi o hotele, wynajem auta czy benzynę. Czy jest jakaś procedura umożliwiająca zwrot podatku VAT za zakupy (hotele, paliwo etc) zagraniczne? Jeżeli tak, to w jakich wypadkach (czy dotyczy wszystkich krajów, czy tylko UE)?