REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy będą składać nowy raport o tym jak oszczędzały energię. Cel 10% oszczędności wobec lat 2018 – 2019 [Ustawa]

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
Raport o oszczędzaniu prądu przez urzędy
Raport o oszczędzaniu prądu przez urzędy
Media

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek oszczędzania 10% energii przez urzędy wprowadza ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. 29 września 2022 r. uchwalił ją Sejm.

Rząd nakładając na urzędy obowiązek 10% oszczędności energii utrudnił im realizację tego zadania. Punktem odniesienia dla urzędów są lata 2018 – 2019. Zużycie prądu w tym okresie było znacząco wyższe niż w okresie pandemii, kiedy wiele urzędów było zamkniętych przed petentami, a niektórzy pracownicy korzystali z pracy zdalnej. Kierownicy jednostek sektora finansów od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. mają zredukować zużycie energii elektrycznej w zajmowanych budynkach, przez urządzenia techniczne itp. o 10 proc. w stosunku do średniej z lat 2018-2019. Natomiast w 2023 r. obowiązywać ma również cel 10 proc. redukcji w stosunku do zużycia z 2022 r. Kto tego obowiązku nie wykona, ma podlegać karze do 20 tys. zł.

REKLAMA

Jak urzędy oszczędzają 10% prądu?

Rząd chce nakazać podjęcie przez urzędy działań, które doprowadzą do 10% zmniejszenia zużycia energii elektrycznej przez urzędy. Cel ma zostać osiągnięty poprzez:

  1. ograniczenie oświetlenia zewnętrznego, wyłączenie dobowej lub świątecznej iluminacji budynków;
  2. dążenie do zapewnienia temperatury pomieszczeń: przy ogrzewaniu budynku na poziomie 19 stopni Celsjusza, przy chłodzeniu budynku na poziomie 25 stopni Celsjusza;
  3. modernizację lub wymianę oświetlenia;
  4. zastosowanie systemów pomiarowych, monitorujących i sterujących w ramach wdrażania systemów zarządzania energią;
  5. wprowadzenie usprawnień organizacyjnych oraz działań edukacyjno-informacyjnych racjonalizujących zużycie energii przez pracowników urzędów;
  6. wykorzystanie ciepła odpadowego z serwerowni do ogrzewania zajmowanych budynków.

Kto, kiedy i o ile ma zmniejszyć zużycie prądu?

Ustawa zobowiązuje kierowników jednostek sektora finansów publicznych do pojęcia działań w celu realizacji obowiązkowego celu zmniejszenia całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy. działania powinny być podjęte w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. a zmniejszenie zużycia energii elektrycznej nie powinno być mniejsze niż:

  1. 0,83% (10%/12) w odniesieniu do średniorocznego zużycia energii elektrycznej w latach 2018 i 2019 dla IV kwartału 2022 r oraz
  2. 10% w odniesieniu do zużycia energii w 2023 r. dla roku 2022 r.

Z uwagi na zmniejszone zużycie energii elektrycznej w latach 2020 i 2021 z uwagi na sytuacją pandemiczną w Polsce przyjęto poziom odniesienia dla IV kwartału 2022 r. średnioroczne zużycie energii elektrycznej w okresie 2018-2019.

Działania inwestycyjne i bezinwestycyjne

Realizacja celu zmniejszenia o 10% zużycia energii elektrycznej w jednostkach sektora finansów publicznych ma odbywać się poprzez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. działania beznakładowe (np. wyłączenie dobowej lub świątecznej iluminacji budynku),
  2. działania inwestycyjne (np. wymiana oświetlenia).

Urzędnicy sporządzą nowy raport o realizacji obowiązku oszczędzania energii

Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych będą przekazywać do Prezesa URE raport z realizacji celu jakim jest 10% oszczędność prądu. Przepisy wyznaczyły krańcowy termin ustawowy dla wysłania raportu. Jest to 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy obowiązek.

Formularz URE o oszczędzaniu prądu przez urzędy

Prezes URE udostępni wzór formularza raportu w BIP. Wzór formularza zawierać będzie m.in. pola takie jak:

  1. podstawa prawna,
  2. nazwa podmiotu administracji publicznej, zużycie energii elektrycznej w 2022 r. [kWh],
  3. cel 10% ograniczenia zużycia energii elektrycznej [kWh],
  4. zużycie energii elektrycznej w 2023 r. [kWh],
  5. imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej (kierownika urzędu),
  6. adres,
  7. oświadczenie o zgodności danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.

Jakie urzędy podlegają obowiązkowi oszczędzania prądu?

Obowiązkowi podlegają jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt. 1-2a, 6-9, 11-13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Rząd liczy na to, że wzorcowe zachowanie sektora publicznego zachęci inne sektory gospodarki do podjęcia podobnych działań na rzecz zmniejszenia zużycia energii elektrycznej.

Obowiązkowi podlegają:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. związki metropolitalne;
  4. instytucje gospodarki budżetowej;
  5. państwowe fundusze celowe;
  6. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  7. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  8. uczelnie publiczne;
  9. Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  10. państwowe i samorządowe instytucje kultury.

Podstawa prawna

Poniżej w pliku PDF projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • hi ha
    2022-10-04 10:06:17
    Jednostka budżetowa utrzymywana przez BP, która nie dokona oszczędności poniesie karę w wysokości do 20 tys., kto ją zapłaci BP... gdzie sens i logika
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

REKLAMA

ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

REKLAMA

Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

 

Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

REKLAMA