REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet zadaniowy - etapy opracowania

REKLAMA

Budżet zadaniowy jest planem finansowym danej jednostki opracowywanym przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego. W tworzeniu budżetu zadaniowego aktywny udział biorą również współpracownicy urzędu.

W celu opracowania budżetu zadaniowego organ wykonawczy zobowiązuje kierowników jednostek organizacyjnych do sporządzenia i przedłożenia formularzy budżetowych. Formularze budżetowe określają sposób i poziom finansowania zadań wykonywanych przez te jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Formularz budżetowy jest dokumentacją planistyczną obejmującą charakterystykę zadania wykonywanego przez jednostkę. Jest to plan działań realizujących zadanie z uwzględnieniem wydatków osobowych i rzeczowych związanych z realizacja zadania. Sposób sporządzania formularzy budżetowych, terminy ich składania oraz wzory samych formularzy budżetowych szczegółowo określa organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie formularzy budżetowych, złożonych przez jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzanych przez skarbnika, organ wykonawczy jednostki terytorialnej ustala projekt budżetu zadaniowego. Projekt ten wraz z projektem uchwały budżetowej, zarząd przedkłada organowi uchwałodawczemu (rada gminy, rada powiatu, sejmik wojewódzki).

Zobacz serwis: Finanse

REKLAMA

Budżet zadaniowy – etapy opracowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Etapy opracowywania budżetu zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego są następujące:

1. Określenie ogólnych założeń i priorytetów na przyszły rok oraz możliwości finansowych jednostki samorządu terytorialnego.

2. Wstępny podział środków na poszczególne cele, po oszacowaniu dochodów budżetowych i płatności obligatoryjnych.

3. Rozpisanie określonych celów na zadania służące ich realizacji oraz przypisanie jednostek odpowiedzialnych za ich wykonanie.

4. Analiza zadań, określenie uzasadnienia poszczególnych zadań i sposobów realizacji.

5. Ustalenie kosztów zadań i opracowanie wskaźników efektywności mierzących poziom realizacji określonego celu zadania.

6. Opracowanie harmonogramu działań dla poszczególnych zadań.

7. Zatwierdzenie projektu budżetu zadaniowego przez organ wykonawczy, a następnie uchwałodawczy.

8. Powiązanie budżetu zadaniowego z budżetem określonym w ustawie o finansach publicznych.

9. Przygotowanie odpowiednich narzędzi informatycznych.

10. Monitoring czynności zapisanych w budżecie zadaniowym zgodnie z systemem przyjętych mierników i harmonogramem realizacji poszczególnych zadań.

11. Analiza wykonywanych zadań, ocen stopnia realizacji i osiągniętych wskaźników efektywności.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Programy ochrony ludności. Samorządy będą miały więcej czasu na wykorzystanie środków

Środki przekazane samorządom w tym roku na realizację wybranych zadań z zakresu ochrony ludności będą mogły zostać wydatkowane do 31 marca 2026 r. Takie rozwiązanie zakłada nowe rozporządzenie Rady Ministrów.

Jak klasyfikować dochody z tytułu przekazania elektrośmieci? RIO wyjaśnia

Czy gmina może przekazać za odpłatnością elektrośmieci dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zbierania i przetwarzania ZSEE? Jak zakwalifikować w ewidencji księgowej uzyskany dochód?

Klasyfikacja udziału kierownika jednostki w konferencji. Paragraf § 441 czy § 470?

W celu poprawnego zakwalifikowania wydatków związanych z wyjazdem kierownika jednostki na konferencję niezbędne jest ustalenie, czy konferencja ma charakter szkoleniowy.

KSeF a jednostki budżetowe niebędące podatnikami VAT

Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?

REKLAMA

W którym województwie pracownicy zarobili najwięcej? GUS opublikował dane. Czy jest zaskoczenie?

GUS opublikował raport o przeciętnych miesięcznych wynagrodzeniach pracowników administracji samorządu terytorialnego. Gdzie zarabiało się najlepiej? Oczywiście wiele zależy od lokalizacji, ale na podium nie ma zaskoczenia.

Został już tylko miesiąc na złożenie tego sprawozdania. Sprawdź, czy jesteś gotowy, by wywiązać się z obowiązku do 10 stycznia 2026 r.

Przełom roku to czas, w którym powszechną uwagę przyciągają rozliczenia podatkowe. Jednak nie jest to jedyny obowiązek, z którego trzeba się wywiązać w tym okresie. Jakich jeszcze formalności trzeba dopełnić?

Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

REKLAMA

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA