REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet zadaniowy - etapy opracowania

REKLAMA

Budżet zadaniowy jest planem finansowym danej jednostki opracowywanym przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego. W tworzeniu budżetu zadaniowego aktywny udział biorą również współpracownicy urzędu.

W celu opracowania budżetu zadaniowego organ wykonawczy zobowiązuje kierowników jednostek organizacyjnych do sporządzenia i przedłożenia formularzy budżetowych. Formularze budżetowe określają sposób i poziom finansowania zadań wykonywanych przez te jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Formularz budżetowy jest dokumentacją planistyczną obejmującą charakterystykę zadania wykonywanego przez jednostkę. Jest to plan działań realizujących zadanie z uwzględnieniem wydatków osobowych i rzeczowych związanych z realizacja zadania. Sposób sporządzania formularzy budżetowych, terminy ich składania oraz wzory samych formularzy budżetowych szczegółowo określa organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie formularzy budżetowych, złożonych przez jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzanych przez skarbnika, organ wykonawczy jednostki terytorialnej ustala projekt budżetu zadaniowego. Projekt ten wraz z projektem uchwały budżetowej, zarząd przedkłada organowi uchwałodawczemu (rada gminy, rada powiatu, sejmik wojewódzki).

Zobacz serwis: Finanse

REKLAMA

Budżet zadaniowy – etapy opracowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Etapy opracowywania budżetu zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego są następujące:

1. Określenie ogólnych założeń i priorytetów na przyszły rok oraz możliwości finansowych jednostki samorządu terytorialnego.

2. Wstępny podział środków na poszczególne cele, po oszacowaniu dochodów budżetowych i płatności obligatoryjnych.

3. Rozpisanie określonych celów na zadania służące ich realizacji oraz przypisanie jednostek odpowiedzialnych za ich wykonanie.

4. Analiza zadań, określenie uzasadnienia poszczególnych zadań i sposobów realizacji.

5. Ustalenie kosztów zadań i opracowanie wskaźników efektywności mierzących poziom realizacji określonego celu zadania.

6. Opracowanie harmonogramu działań dla poszczególnych zadań.

7. Zatwierdzenie projektu budżetu zadaniowego przez organ wykonawczy, a następnie uchwałodawczy.

8. Powiązanie budżetu zadaniowego z budżetem określonym w ustawie o finansach publicznych.

9. Przygotowanie odpowiednich narzędzi informatycznych.

10. Monitoring czynności zapisanych w budżecie zadaniowym zgodnie z systemem przyjętych mierników i harmonogramem realizacji poszczególnych zadań.

11. Analiza wykonywanych zadań, ocen stopnia realizacji i osiągniętych wskaźników efektywności.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:
- Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA