REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już od pierwszych dni stycznia każdego roku jednostki zobowiązane do składania sprawozdań budżetowych rozpoczynają prace związane z ich sporządzaniem. Aby uniknąć błędów i stresu związanego z późniejszym składaniem korekt, należy przestrzegać zasad wskazanych w tym artykule, m.in. tej, że przed zamknięciem ksiąg rachunkowych trzeba dokonać dokładnej weryfikacji pozostałych na koniec roku sald, a następnie wyjaśnić i skorygować wszystkie wykryte rozbieżności.

Sprawozdania budżetowe za 2009 r. zarówno w zakresie budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych sporządza się na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdawczość roczna

Roczna sprawozdawczość budżetowa jest bardzo ważna, pozwala m.in. ocenić wykonanie budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz poprzez sprawozdania jednostkowe podległych jednostek – wykonanie ich planów finansowych. Dotyczy to dochodów, wydatków, przychodów czy też rozchodów, ale pozwala również ustalić wynik budżetu za dany rok budżetu państwa i poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego powinny pamiętać, że dane wykazane w rocznych sprawozdaniach budżetowych służą do wyliczenia poszczególnych wskaźników do subwencji ogólnej oraz jej części. Ponadto na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych, które niejednokrotnie wypełniane są w większej szczegółowości niż sprawozdania miesięczne, można stwierdzić, jakie zobowiązania niewymagalne występują w jednostkach, a tym samym ustalić, ile już zostało zaangażowanych środków z planu roku następnego.

Już po raz drugi jednostki samorządu terytorialnego powinny wypełnić obowiązek przekazania za grudzień sprawozdań:

Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,

REKLAMA

Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdania te przekazane muszą być przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów w terminie do 22 stycznia 2010 r.

Natomiast sprawozdania za 2009 r. są sporządzane i składane w terminach określonych w załącznikach do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości:

• załącznik nr 33 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa oraz w zakresie przepływu i wykorzystania środków na prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,

• załącznik nr 34 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Uwaga! Terminy te będą przez nas podawane w kalendariach budżetowych za dany miesiąc.

Żeby poprawnie i prawidłowo można było sporządzić roczne sprawozdania budżetowe, należy dokonać czynności przedstawionych na schemacie.

Wybrane przykłady porównań i powiązań danych wykazanych w sprawozdaniach

Sporządzając sprawozdania budżetowe, należy pamiętać o prawidłowym wykazaniu danych, ponieważ wiele z nich ma powiązanie z danymi wykazywanymi w innych sprawozdaniach.

Ponadto w budżecie państwa występują sprawozdania, w których zamieszczane dane muszą być uzgodnione, a fakt tego uzgodnienia potwierdzony. W budżecie jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się uzgodnień, np. dotyczących planu i wykonania w zakresie dotacji otrzymywanych od właściwego wojewody (§ 2010).

Schemat. Trzy kroki poprzedzające prawidłowe sporządzenie sprawozdań budżetowych

Wskazujemy kilka zasad dotyczących potwierdzania i powiązania danych wykazywanych w sprawozdaniach budżetowych.

1. Wszystkie jednostki budżetowe sporządzające sprawozdania Rb-23 zobowiązane są uzgodnić i potwierdzić w oddziale okręgowego Narodowego Banku Polskiego dane dotyczące stanu rachunków bieżących na koniec danego okresu sprawozdawczego.

2. Dane wykazane przez jednostki budżetowe w sprawozdaniu Rb-23 w wierszu 11 „Dochody wykonane” mają być zgodne z danymi wykazanymi w kolumnie 9 „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” sprawozdania Rb-27.

3. Sprawozdanie Rb-27S, z wyjątkiem źródeł dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, powinno się bilansować w następujący sposób:

kolumna „Należności” minus kolumna „Potrącenia” minus kolumna „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” równa się kolumnie „Należności pozostałe do zapłaty – ogółem” minus kolumna „Nadpłaty”.

Sprawozdanie zbiorcze nie będzie się w taki sposób bilansowało z uwagi na wspomniane wyjątki.

4. W sprawozdaniu Rb-Z w jednostce samorządu terytorialnego, w której nie wystąpiły umorzenia kredytów i pożyczek, oraz nieposiadającej zobowiązań z tytułu papierów wartościowych, dla których nie istnienie płynny rynek wtórny, dane wykazane w E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem” na 31 grudnia 2008 r. plus wykonanie D11 „kredyty i pożyczki” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. minus wykonanie D21 „spłaty kredytów i pożyczek” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. powinno być zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniu za IV kwartał 2009 r. w wierszu E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem”.

5. Wykazane dane w sporządzanym sprawozdaniu Rb-N w wierszu N4 w jednostce budżetowej czy też jednostce samorządu terytorialnego nie mają ścisłego powiązania z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie 10. Dane te mogą między sobą być równe, mniejsze lub większe, w zależności od należności, jakie wystąpią w jednostce sporządzającej sprawozdanie.

Krystyna Gąsiorek

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 33 poz. 261)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

REKLAMA

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

REKLAMA

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA