REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już od pierwszych dni stycznia każdego roku jednostki zobowiązane do składania sprawozdań budżetowych rozpoczynają prace związane z ich sporządzaniem. Aby uniknąć błędów i stresu związanego z późniejszym składaniem korekt, należy przestrzegać zasad wskazanych w tym artykule, m.in. tej, że przed zamknięciem ksiąg rachunkowych trzeba dokonać dokładnej weryfikacji pozostałych na koniec roku sald, a następnie wyjaśnić i skorygować wszystkie wykryte rozbieżności.

Sprawozdania budżetowe za 2009 r. zarówno w zakresie budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych sporządza się na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości).

REKLAMA

Sprawozdawczość roczna

Roczna sprawozdawczość budżetowa jest bardzo ważna, pozwala m.in. ocenić wykonanie budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz poprzez sprawozdania jednostkowe podległych jednostek – wykonanie ich planów finansowych. Dotyczy to dochodów, wydatków, przychodów czy też rozchodów, ale pozwala również ustalić wynik budżetu za dany rok budżetu państwa i poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego powinny pamiętać, że dane wykazane w rocznych sprawozdaniach budżetowych służą do wyliczenia poszczególnych wskaźników do subwencji ogólnej oraz jej części. Ponadto na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych, które niejednokrotnie wypełniane są w większej szczegółowości niż sprawozdania miesięczne, można stwierdzić, jakie zobowiązania niewymagalne występują w jednostkach, a tym samym ustalić, ile już zostało zaangażowanych środków z planu roku następnego.

Już po raz drugi jednostki samorządu terytorialnego powinny wypełnić obowiązek przekazania za grudzień sprawozdań:

Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,

Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdania te przekazane muszą być przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów w terminie do 22 stycznia 2010 r.

Natomiast sprawozdania za 2009 r. są sporządzane i składane w terminach określonych w załącznikach do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości:

• załącznik nr 33 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa oraz w zakresie przepływu i wykorzystania środków na prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,

• załącznik nr 34 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Uwaga! Terminy te będą przez nas podawane w kalendariach budżetowych za dany miesiąc.

Żeby poprawnie i prawidłowo można było sporządzić roczne sprawozdania budżetowe, należy dokonać czynności przedstawionych na schemacie.

Wybrane przykłady porównań i powiązań danych wykazanych w sprawozdaniach

Sporządzając sprawozdania budżetowe, należy pamiętać o prawidłowym wykazaniu danych, ponieważ wiele z nich ma powiązanie z danymi wykazywanymi w innych sprawozdaniach.

Ponadto w budżecie państwa występują sprawozdania, w których zamieszczane dane muszą być uzgodnione, a fakt tego uzgodnienia potwierdzony. W budżecie jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się uzgodnień, np. dotyczących planu i wykonania w zakresie dotacji otrzymywanych od właściwego wojewody (§ 2010).

Schemat. Trzy kroki poprzedzające prawidłowe sporządzenie sprawozdań budżetowych

Wskazujemy kilka zasad dotyczących potwierdzania i powiązania danych wykazywanych w sprawozdaniach budżetowych.

1. Wszystkie jednostki budżetowe sporządzające sprawozdania Rb-23 zobowiązane są uzgodnić i potwierdzić w oddziale okręgowego Narodowego Banku Polskiego dane dotyczące stanu rachunków bieżących na koniec danego okresu sprawozdawczego.

2. Dane wykazane przez jednostki budżetowe w sprawozdaniu Rb-23 w wierszu 11 „Dochody wykonane” mają być zgodne z danymi wykazanymi w kolumnie 9 „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” sprawozdania Rb-27.

3. Sprawozdanie Rb-27S, z wyjątkiem źródeł dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, powinno się bilansować w następujący sposób:

kolumna „Należności” minus kolumna „Potrącenia” minus kolumna „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” równa się kolumnie „Należności pozostałe do zapłaty – ogółem” minus kolumna „Nadpłaty”.

Sprawozdanie zbiorcze nie będzie się w taki sposób bilansowało z uwagi na wspomniane wyjątki.

REKLAMA

4. W sprawozdaniu Rb-Z w jednostce samorządu terytorialnego, w której nie wystąpiły umorzenia kredytów i pożyczek, oraz nieposiadającej zobowiązań z tytułu papierów wartościowych, dla których nie istnienie płynny rynek wtórny, dane wykazane w E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem” na 31 grudnia 2008 r. plus wykonanie D11 „kredyty i pożyczki” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. minus wykonanie D21 „spłaty kredytów i pożyczek” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. powinno być zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniu za IV kwartał 2009 r. w wierszu E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem”.

5. Wykazane dane w sporządzanym sprawozdaniu Rb-N w wierszu N4 w jednostce budżetowej czy też jednostce samorządu terytorialnego nie mają ścisłego powiązania z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie 10. Dane te mogą między sobą być równe, mniejsze lub większe, w zależności od należności, jakie wystąpią w jednostce sporządzającej sprawozdanie.

Krystyna Gąsiorek

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 33 poz. 261)

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

REKLAMA

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

REKLAMA

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

REKLAMA