REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już od pierwszych dni stycznia każdego roku jednostki zobowiązane do składania sprawozdań budżetowych rozpoczynają prace związane z ich sporządzaniem. Aby uniknąć błędów i stresu związanego z późniejszym składaniem korekt, należy przestrzegać zasad wskazanych w tym artykule, m.in. tej, że przed zamknięciem ksiąg rachunkowych trzeba dokonać dokładnej weryfikacji pozostałych na koniec roku sald, a następnie wyjaśnić i skorygować wszystkie wykryte rozbieżności.

Sprawozdania budżetowe za 2009 r. zarówno w zakresie budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych sporządza się na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdawczość roczna

Roczna sprawozdawczość budżetowa jest bardzo ważna, pozwala m.in. ocenić wykonanie budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz poprzez sprawozdania jednostkowe podległych jednostek – wykonanie ich planów finansowych. Dotyczy to dochodów, wydatków, przychodów czy też rozchodów, ale pozwala również ustalić wynik budżetu za dany rok budżetu państwa i poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego powinny pamiętać, że dane wykazane w rocznych sprawozdaniach budżetowych służą do wyliczenia poszczególnych wskaźników do subwencji ogólnej oraz jej części. Ponadto na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych, które niejednokrotnie wypełniane są w większej szczegółowości niż sprawozdania miesięczne, można stwierdzić, jakie zobowiązania niewymagalne występują w jednostkach, a tym samym ustalić, ile już zostało zaangażowanych środków z planu roku następnego.

Już po raz drugi jednostki samorządu terytorialnego powinny wypełnić obowiązek przekazania za grudzień sprawozdań:

Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,

REKLAMA

Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdania te przekazane muszą być przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów w terminie do 22 stycznia 2010 r.

Natomiast sprawozdania za 2009 r. są sporządzane i składane w terminach określonych w załącznikach do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości:

• załącznik nr 33 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa oraz w zakresie przepływu i wykorzystania środków na prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,

• załącznik nr 34 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Uwaga! Terminy te będą przez nas podawane w kalendariach budżetowych za dany miesiąc.

Żeby poprawnie i prawidłowo można było sporządzić roczne sprawozdania budżetowe, należy dokonać czynności przedstawionych na schemacie.

Wybrane przykłady porównań i powiązań danych wykazanych w sprawozdaniach

Sporządzając sprawozdania budżetowe, należy pamiętać o prawidłowym wykazaniu danych, ponieważ wiele z nich ma powiązanie z danymi wykazywanymi w innych sprawozdaniach.

Ponadto w budżecie państwa występują sprawozdania, w których zamieszczane dane muszą być uzgodnione, a fakt tego uzgodnienia potwierdzony. W budżecie jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się uzgodnień, np. dotyczących planu i wykonania w zakresie dotacji otrzymywanych od właściwego wojewody (§ 2010).

Schemat. Trzy kroki poprzedzające prawidłowe sporządzenie sprawozdań budżetowych

Wskazujemy kilka zasad dotyczących potwierdzania i powiązania danych wykazywanych w sprawozdaniach budżetowych.

1. Wszystkie jednostki budżetowe sporządzające sprawozdania Rb-23 zobowiązane są uzgodnić i potwierdzić w oddziale okręgowego Narodowego Banku Polskiego dane dotyczące stanu rachunków bieżących na koniec danego okresu sprawozdawczego.

2. Dane wykazane przez jednostki budżetowe w sprawozdaniu Rb-23 w wierszu 11 „Dochody wykonane” mają być zgodne z danymi wykazanymi w kolumnie 9 „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” sprawozdania Rb-27.

3. Sprawozdanie Rb-27S, z wyjątkiem źródeł dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, powinno się bilansować w następujący sposób:

kolumna „Należności” minus kolumna „Potrącenia” minus kolumna „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” równa się kolumnie „Należności pozostałe do zapłaty – ogółem” minus kolumna „Nadpłaty”.

Sprawozdanie zbiorcze nie będzie się w taki sposób bilansowało z uwagi na wspomniane wyjątki.

4. W sprawozdaniu Rb-Z w jednostce samorządu terytorialnego, w której nie wystąpiły umorzenia kredytów i pożyczek, oraz nieposiadającej zobowiązań z tytułu papierów wartościowych, dla których nie istnienie płynny rynek wtórny, dane wykazane w E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem” na 31 grudnia 2008 r. plus wykonanie D11 „kredyty i pożyczki” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. minus wykonanie D21 „spłaty kredytów i pożyczek” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. powinno być zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniu za IV kwartał 2009 r. w wierszu E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem”.

5. Wykazane dane w sporządzanym sprawozdaniu Rb-N w wierszu N4 w jednostce budżetowej czy też jednostce samorządu terytorialnego nie mają ścisłego powiązania z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie 10. Dane te mogą między sobą być równe, mniejsze lub większe, w zależności od należności, jakie wystąpią w jednostce sporządzającej sprawozdanie.

Krystyna Gąsiorek

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 33 poz. 261)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA