REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za 2009 r.

KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już od pierwszych dni stycznia każdego roku jednostki zobowiązane do składania sprawozdań budżetowych rozpoczynają prace związane z ich sporządzaniem. Aby uniknąć błędów i stresu związanego z późniejszym składaniem korekt, należy przestrzegać zasad wskazanych w tym artykule, m.in. tej, że przed zamknięciem ksiąg rachunkowych trzeba dokonać dokładnej weryfikacji pozostałych na koniec roku sald, a następnie wyjaśnić i skorygować wszystkie wykryte rozbieżności.

Sprawozdania budżetowe za 2009 r. zarówno w zakresie budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych sporządza się na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości).

REKLAMA

Sprawozdawczość roczna

Roczna sprawozdawczość budżetowa jest bardzo ważna, pozwala m.in. ocenić wykonanie budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz poprzez sprawozdania jednostkowe podległych jednostek – wykonanie ich planów finansowych. Dotyczy to dochodów, wydatków, przychodów czy też rozchodów, ale pozwala również ustalić wynik budżetu za dany rok budżetu państwa i poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego powinny pamiętać, że dane wykazane w rocznych sprawozdaniach budżetowych służą do wyliczenia poszczególnych wskaźników do subwencji ogólnej oraz jej części. Ponadto na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych, które niejednokrotnie wypełniane są w większej szczegółowości niż sprawozdania miesięczne, można stwierdzić, jakie zobowiązania niewymagalne występują w jednostkach, a tym samym ustalić, ile już zostało zaangażowanych środków z planu roku następnego.

Już po raz drugi jednostki samorządu terytorialnego powinny wypełnić obowiązek przekazania za grudzień sprawozdań:

Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego,

Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdania te przekazane muszą być przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych do Ministerstwa Finansów w terminie do 22 stycznia 2010 r.

Natomiast sprawozdania za 2009 r. są sporządzane i składane w terminach określonych w załącznikach do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości:

• załącznik nr 33 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetu państwa oraz w zakresie przepływu i wykorzystania środków na prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności,

• załącznik nr 34 – Instrukcja sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Uwaga! Terminy te będą przez nas podawane w kalendariach budżetowych za dany miesiąc.

Żeby poprawnie i prawidłowo można było sporządzić roczne sprawozdania budżetowe, należy dokonać czynności przedstawionych na schemacie.

Wybrane przykłady porównań i powiązań danych wykazanych w sprawozdaniach

Sporządzając sprawozdania budżetowe, należy pamiętać o prawidłowym wykazaniu danych, ponieważ wiele z nich ma powiązanie z danymi wykazywanymi w innych sprawozdaniach.

Ponadto w budżecie państwa występują sprawozdania, w których zamieszczane dane muszą być uzgodnione, a fakt tego uzgodnienia potwierdzony. W budżecie jednostek samorządu terytorialnego dokonuje się uzgodnień, np. dotyczących planu i wykonania w zakresie dotacji otrzymywanych od właściwego wojewody (§ 2010).

Schemat. Trzy kroki poprzedzające prawidłowe sporządzenie sprawozdań budżetowych

Wskazujemy kilka zasad dotyczących potwierdzania i powiązania danych wykazywanych w sprawozdaniach budżetowych.

1. Wszystkie jednostki budżetowe sporządzające sprawozdania Rb-23 zobowiązane są uzgodnić i potwierdzić w oddziale okręgowego Narodowego Banku Polskiego dane dotyczące stanu rachunków bieżących na koniec danego okresu sprawozdawczego.

2. Dane wykazane przez jednostki budżetowe w sprawozdaniu Rb-23 w wierszu 11 „Dochody wykonane” mają być zgodne z danymi wykazanymi w kolumnie 9 „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” sprawozdania Rb-27.

3. Sprawozdanie Rb-27S, z wyjątkiem źródeł dochodów realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, powinno się bilansować w następujący sposób:

kolumna „Należności” minus kolumna „Potrącenia” minus kolumna „Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” równa się kolumnie „Należności pozostałe do zapłaty – ogółem” minus kolumna „Nadpłaty”.

Sprawozdanie zbiorcze nie będzie się w taki sposób bilansowało z uwagi na wspomniane wyjątki.

REKLAMA

4. W sprawozdaniu Rb-Z w jednostce samorządu terytorialnego, w której nie wystąpiły umorzenia kredytów i pożyczek, oraz nieposiadającej zobowiązań z tytułu papierów wartościowych, dla których nie istnienie płynny rynek wtórny, dane wykazane w E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem” na 31 grudnia 2008 r. plus wykonanie D11 „kredyty i pożyczki” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. minus wykonanie D21 „spłaty kredytów i pożyczek” ze sprawozdania Rb-NDS za IV kwartał 2009 r. powinno być zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniu za IV kwartał 2009 r. w wierszu E2 „kredyty i pożyczki” kolumna 2 „Kwota zadłużenia ogółem”.

5. Wykazane dane w sporządzanym sprawozdaniu Rb-N w wierszu N4 w jednostce budżetowej czy też jednostce samorządu terytorialnego nie mają ścisłego powiązania z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie 10. Dane te mogą między sobą być równe, mniejsze lub większe, w zależności od należności, jakie wystąpią w jednostce sporządzającej sprawozdanie.

Krystyna Gąsiorek

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 33 poz. 261)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA