REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
pieniądze, finanse, oszczędności Fot. Fotolia
pieniądze, finanse, oszczędności Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ujęcie operacji gospodarczych związanych z pomniejszeniem należności budżetowej o kwotę opłaty komorniczej oraz uzyskanie od organu egzekucyjnego wpływu z opłaty następuje w sprawozdaniu Rb-27. Brak należytej staranności w prawidłowym ustaleniu należności z tytułu opłaty komorniczej przez jednostkę podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Tryb pobierania dochodów przez jednostki realizujące dochody budżetowe został  określony przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych poprzez:

REKLAMA

REKLAMA

  • prawidłowe i terminowe ustalanie należności z tytułu dochodów budżetowych;
  • terminowe wysyłanie do zobowiązanych wezwań do zapłaty;
  • terminowe wysyłanie do zobowiązanych upomnień oraz podejmowanie czynności zmierzających do wykonanie zobowiązań w drodze egzekucji;
  • w zakresie i na zasadach określonych przepisami prawa umarzanie należności.

Brak należytej staranności w tej kwestii podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem:

• nieustalenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niedobranie lub niedochodzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo pobranie, dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niezgodne z przepisami umorzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo  dopuszczenie do przedawnienia takiej należności;
• dopuszczenie przez kierownika jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej do uszczuplenie wpływu należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych;
• niedochodzenie podlegającej  zwrotowi  kwoty środków związanych z realizacją  programów, projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych albo dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikającej z prawidłowego obliczenia;
• niezgodne z przepisami umorzenie podlegającej  zwrotowi  kwoty środków związanych z realizacja  programów, projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych.

REKLAMA

Polecamy również w Platformie Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy INFORRB serwis: Sprawozdawczość budżetowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych do egzekucji niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, w tym:

  • kwot dotacji podlegających zwrotowi
  • należności z tytułu gwarancji, poręczeń udzielonych przez Skarb Państwa
  • wpłaty środków z tytułu rozliczeń realizacji programów przedakcesyjnych
  • należności z tytułu  zwrotu płatności  dokonanych w ranach programów finansowanych  z udziałem środków europejskich
  • dochodów pobranych przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych przepisów prawa

mają zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Zasadą jest, iż wierzyciel ponosi wydatki związane z przekazaniem mu egzekwowanej należności. Wydatki te  organ egzekucyjny pokrywa z wyegzekwowanych kwot. Ponadto państwowe jednostki budżetowe, których należności dochodzone w trybie egzekucyjnym stanowią dochody budżetu państwa  są upoważnione do przeznaczenia odpowiedniej części uzyskanych z egzekucji wpływów na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem  wyegzekwowanej należności.

Reasumując, w omawianej kwestii mamy do czynienia z redystrybucją wtórną dochodów budżetowych w dwóch wymiarach. Po pierwsze, organ egzekucyjny pomniejsza należności jednostki budżetowej z tytułu dochodów budżetowych o kwotę opłaty komorniczej. Po drugie zaś, jednostka budżetowa z uzyskanych od organu egzekucyjnego wpływów (uznanie rachunku bieżącego jednostki, w analityce rachunek dochodów budżetowych) pokrywa opłatę komorniczą oraz inne wydatki związane z przekazaniem egzekwowanej należności.

Powyższe znajduje swoje odzwierciedlenie w sprawozdawczości budżetowej, do której jednostki obligują przepisy prawa, w szczególności w sprawozdaniu z procesów gromadzenia środków publicznych.

Ujęcie operacji gospodarczych zapisami w księgach rachunkowych jednostki zostanie odwzorowane w sprawozdaniu Rb-27.

Polecamy również: Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. II

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

REKLAMA

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

REKLAMA