Kategorie

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. II

Agnieszka Jeżewska
Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych/ Fot. Fotolia
Fotolia
Zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań budżetowych ujętą Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr.20, poz.103 z póżn zm), w kolumnie „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" w sprawozdaniu Rb-27 wykazuje się zmniejszenia dochodów dokonane na podstawie odrębnych przepisów, w tym ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem egzekwowanej należności.

Zobacz również: Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Państwowa jednostka budżetowa skierowała tytuł wykonawczy do organu egzekucyjnego celem wyegzekwowania należności budżetowych.

Podajmy analizie przykład:

Założenia pierwotne:
* należność główna jednostki budżetowej  10 000,00 zł
* należne odsetki od należności głównej    1 000,00 zł
* koszty wezwań do zapłaty     10,00 zł

W sumie kwota przekazana do egzekucji   11 010,00 zł
* opłata komornicza          500,00 zł

Założenia wtórne:
* wpływ na konto dochodów budżetowych jednostki dokonany przez organ egzekucyjny 10 510 ,00 zł

Wniosek:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nastąpiło pomniejszenie należności głównej - 10 000,00 zł. o kwotę opłaty komorniczej - 500,00 zł.

Reklama

Wpłata dokonana przez komornika obejmuje więc pomniejszoną o opłatę komorniczą należność główną - 9 500,00 zł oraz naliczone odsetki od należności głównej - 1 000,00 zł, jak również koszty wezwań do zapłaty - 10,00 zł, czyli łącznie 10 510,00 zł.

Ponieważ operujemy kategorią dochodu, toteż zaistniała operacja gospodarcza zostanie odwzorowana w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych – Rb -27, poprzez ujecie:
• „dochody wykonane"   kolumna 9  kwota 10 510,00
• „należności"   kolumna 7   kwota 11 010,00
• „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów"   kolumna 8  kwota      500,00
• „należności pozostałe do zapłaty" kolumna 11  kwota          0,00

Zgodnie bowiem z instrukcją sporządzania sprawozdań budżetowych ujętą Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r.  w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr.20, poz.103 z póżn zm), w kolumnie „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" w sprawozdaniu Rb-27 wykazuje się zmniejszenia dochodów dokonane na podstawie odrębnych przepisów, w tym ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem egzekwowanej należności. Sprawozdanie Rb-27 winno bilansować się w sposób następujący:

Należności - potrącenia i inne zmniejszenia dochodów - dochody wykonane = należności pozostałe do zapłaty.

Zobacz również: Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych

Zastosujmy sprawdzającą formułę do naszego przykładu:
11 010,00-500,00-10 510,00=0

Wniosek:
Prawidłowo sporządzone sprawozdanie Rb-27.

Przeanalizujmy przykład 2

Założenia pierwotne:
* należność główna jednostki budżetowej  20 000,00 zł
* należne odsetki od należności głównej    2 000,00 zł
* koszty wezwań do zapłaty           10,00 zł

W sumie kwota przekazana do egzekucji   22 010,00 zł
* opłata komornicza          500,00 zł

Założenia wtórne:

* wpływ na konto dochodów budżetowych jednostki dokonany przez organ egzekucyjny 11 510 ,00 zł

Wniosek:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nastąpiło pomniejszenie należności głównej wyegzekwowanej - 10 000,00 zł. o kwotę opłaty komorniczej - 500,00 zł.

Reklama

Wpłata dokonana przez komornika obejmuje więc pomniejszoną o opłatę komorniczą należność główną - 9 500,00 zł oraz naliczone odsetki od należności głównej -2 000,00 zł, jak również koszty wezwań do zapłaty - 10,00 zł, czyli łącznie 11 510,00 zł.

Ponieważ operujemy kategorią dochodu, toteż zaistniała operacja gospodarcza zostanie odwzorowana w sprawozdaniu z wykonania planu dochodów budżetowych – Rb -27, poprzez ujecie:
• „dochody wykonane"    kolumna 9  kwota 11 510,00
• „należności"    kolumna 7   kwota 22 010,00
• „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów"   kolumna 8  kwota      500,00
• „należności pozostałe do zapłaty" kolumna 11  kwota    10 000,00, w tym
• „zaległości netto"  kolumna 12  kwota    10 000,00

Zgodnie bowiem z instrukcją sporządzania sprawozdań budżetowych ujętą Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r.  w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr.20, poz.103 z póżn zm), w kolumnie „zaległości netto” w sprawozdaniu Rb-27 wykazuje się należności pozostałe do zapłaty, których termin zapłaty minął i mogą być egzekwowane.

Pamiętajmy również, że w kolumnie „zaległości netto" nie wykazujemy zaległości płatnych w ratach, o ile termin spłaty raty nie minął, odroczonych, o ile odroczony termin płatności nie minął, kwot objętych wstrzymaniem wykonania decyzji na mocy postanowienia organu podatkowego, sądu administracyjnego lub odrębnych przepisów prawnych, a także zaległości objętych postępowaniem ugodowym, układowym czy też restrukturyzacyjnym..

Sprawozdanie Rb -27 winno bilansować się w sposób następujący:

Należności - potrącenia i inne zmniejszenia dochodów - dochody wykonane = należności pozostałe do zapłaty.

Zastosujmy sprawdzającą formułę do naszego przykładu:

22 010,00 - 500 00-11 510,00 = 10 000,00

Wniosek:

Prawidłowo sporządzone sprawozdanie Rb-27.

Powyższe przykłady dokonano uwzględniając regulacje, iż:
• w sprawozdaniach miesięcznych za styczeń, luty, kwiecień, maj, lipiec, sierpień, październik, listopad, grudzień wypełnia się kolumny „plan", „dochody wykonane";
• w sprawozdaniach miesięcznych za marzec, czerwiec, wrzesień oraz sprawozdaniu rocznym, kolumny: „plan”, „należności", potrącenia i inne zmniejszenia dochodów", „dochody wykonane", „należności pozostałe do zapłaty w tym zaległości netto oraz nadpłaty”

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    18 maja 2021
    Zakres dat:

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).

    Jak poprawiać błędy w zapisach księgowych?

    Zapis księgowy - co powinien zawierać? Jak prawidłowo prowadzić księgi rachunkowe? Czy można poprawiać błędy w księgach rachunkowych za pomocą korektora?

    Opłaty za pobyt w schronisku dla bezdomnych

    Czy rada gminy, ustalając opłaty za dzień pobytu w schronisku dla osób bezdomnych (schronisku z usługami opiekuńczymi), może różnicować stawkę tej opłaty w zależności od płci osoby korzystającej z placówki (inna stawka opłaty dla kobiet i inna stawka opłaty dla mężczyzn)?

    Czy można skrócić vacatio legis uchwały podatkowej

    Rada gminy M. zwraca się z pytaniem, czy podejmując uchwałę w sprawie podatków i opłat lokalnych na 2021 rok (podatek od środków transportowych, od nieruchomości etc.), może skrócić podstawowy, 14-dniowy termin vacatio legis dla wejścia jej w życie?

    Sprawozdania finansowe za 2020 r. – przedłużenie terminu

    Sprawozdania finansowe za 2020 r. – przedłużono terminy. Do kiedy jednostki sektora publicznego, fundacje oraz firmy powinny złożyć sprawozdania finansowe?

    Zbieg egzekucji alimentacyjnej i niealimentacyjnej na liście płac pracownika ośrodka pomocy społecznej

    Jeden z pracowników ośrodka pomocy społecznej otrzymuje wynagrodzenie netto w wysokości 3102 zł. Do działu kadr równocześnie wpłynęły na jego nazwisko 2 tytuły egzekucyjne: zajęcie alimentacyjne w wysokości 752 zł oraz niealimentacyjne zajęcie komornicze w wysokości 4507 zł. Czy w zaistniałej sytuacji z wynagrodzenia pracownika należy potrącić pracownikowi do 3/5 pensji netto?

    Nabycie w trakcie roku kalendarzowego wyższego stażu do wymiaru urlopu pracownika pomocy społecznej

    W jaki sposób należy obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, który w trakcie roku uzyskuje 10-letni staż uprawniający do 26 dni urlopu?

    Czy głównemu księgowemu jednostki samorządowej można odebrać dodatek funkcyjny

    Jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego zatrudnia pracownika na stanowisku głównego księgowego. Czy temu pracownikowi można zmniejszyć lub odebrać dodatek funkcyjny z powodu nienależytego wykonywania obowiązków?