REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Magdalena Grotkiewicz
Redaktor naczelna "Rachunkowości Budżetowej", autorka licznych publikacji, doświadczony szkoleniowiec. Specjalizuje się w zagadnieniach z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy.

REKLAMA

Rezygnacja z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie papierowej na rzecz ich wersji elektronicznej jest jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

REKLAMA

Zwiększenie liczby sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej spowodowane jest zmianą przepisów w zakresie uzgadniania stanu środków na rachunkach bieżących z oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego, a także koniecznością zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych.

Zmiany w sposobie przekazywania sprawozdań

Na fakt, jak istotne jest składanie sprawozdań w formie elektronicznej, wskazał ustawodawca, dokonując zapisu w § 10 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej – sprawozdania sporządza się w formie elektronicznej z zastrzeżeniami zawartymi w rozporządzeniu.

Oznacza to, że zasadą ogólną stało się składanie sprawozdań w formie elektronicznej, a składanie dokumentów w formie pisemnej zastrzeżone jest tylko dla ściśle określonych w rozporządzeniu wyjątków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kierownicy jednostek przekazują do zarządu jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania w formie określonej przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (§ 12 ust. 3 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej) – daje to możliwość pozostania przy przekazywaniu sprawozdań w formie pisemnej, jednak nie oznacza, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie może także zażądać przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej,

● sprawozdania Rb-23PL, Rb27PL, Rb-27UE, Rb-28PL, Rb-34PL, Rb-WSa i Rb-WSb sporządza się w formie pisemnej (§ 13 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej).

Sprawozdanie – tak jak było to dotychczas – podpisują:

● główny księgowy (skarbnik),

● kierownik jednostki (dysponent funduszu, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego).

Dla sprawozdań składanych drogą elektroniczną ustawodawca jasno wskazał sposób podpisywania i uwierzytelniania przekazywanych sprawozdań, stosując w tym celu zapisy ustawy:

● z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (dalej: ustawa o podpisie elektronicznym),

● z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (dalej: ustawa o informatyzacji).

Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Sprawozdanie przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą może być opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, rozumianym zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 3 pkt 14 ustawy o informatyzacji.

Przy sporządzaniu sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydawanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Bank w ramach świadczenia usługi obsługi rachunków bankowych.

Więcej czytaj w artykule: Które rodzaje sprawozdań budżetowych należy przekazywać w formie elektronicznej >>

Z artykułu dowiesz się także:

  • Jak powinni przekazywać swoje sprawozdania dysponenci środków budżetu państwa, organy podatkowe i inni dysponenci części budżetowych.
  • Jak obecnie składa się sprawozdania dotyczące budżetu środków europejskich.
  • W jakiej formie składają swoje sprawozdania zarząd jednostek samorządu terytorialnego.
  • Które ze sprawozdań dotyczących wydatków strukturalnych powinny być przekazane w formie elektronicznej.
  • Jak przekazać sprawozdanie Rb-Z-PPP.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

800+ do zmiany? Ekonomista wskazuje co warto zrobić [WYWIAD]

Polska wydaje 136 mld zł na bezpośrednie świadczenia pieniężne. Płacimy coraz wyższe odsetki od długu publicznego, mamy za mało inwestycji. Gość Infor.pl, Prof. Paweł Wojciechowski proponuje, by program Rodzina 800+ zastąpić świadczeniem wspierającym rodziny o najniższym statusie materialnym.

REKLAMA

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r.

Dzień wolny na badania lekarskie 2025 r. i 2026 r. Kto podlega wstępnym badaniom lekarskim? Kiedy należy wykonać kontrolne badania lekarskie? Po jakim czasie pracodawca wysyła na okresowe badania lekarskie?

Czy wynagrodzenie minimalne jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu?

Czy wynagrodzenie minimalne za pracę jest równe wynagrodzeniu zasadniczemu? Czym jest minimalne wynagrodzenie za pracę i ile wynosi od 1 stycznia 2025 r.? Co składa się na minimalne wynagrodzenie za pracę?

Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop? RIO wyjaśnia

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Współczynnik służący do ustalenia ekwiwalentu za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego należy ustalać odrębnie w każdym roku kalendarzowym - tak wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Komu przysługuje?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (trzynastka). Jak obliczyć? Ile wynosi? Komu przysługuje? Jakie warunki trzeba spełniać, by uzyskać dodatkowe roczne wynagrodzenie w pełnej wysokości?

REKLAMA

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. : diety, potrącenia, nocleg

Podróż służbowa zagraniczna w 2025 r. Jaka jest wysokość diety za dobę podróży zagranicznej oraz limit na nocleg w poszczególnych państwach? Co można potrącić z diety w trakcie podróży służbowej zagranicznej? Jak rozliczyć nocleg?

Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

Dodatek za pracę w porze nocnej jest dodatkiem przysługującym – jak sama nazwa wskazuje – osobom, które wykonują swoją pracę w godzinach nocnych. Jak wyliczyć dodatek za pracę w porze nocnej w 2025 r.?

REKLAMA