REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej

Magdalena Grotkiewicz
Redaktor naczelna "Rachunkowości Budżetowej", autorka licznych publikacji, doświadczony szkoleniowiec. Specjalizuje się w zagadnieniach z dziedziny finansów publicznych, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Absolwentka Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie oraz studiów podyplomowych w zakresie rachunkowości, prawa Unii Europejskiej i prawa pracy.

REKLAMA

Rezygnacja z przekazywania zdecydowanej większości sprawozdań w formie papierowej na rzecz ich wersji elektronicznej jest jedną z najistotniejszych zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie o sprawozdawczości budżetowej).

REKLAMA

Zwiększenie liczby sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej spowodowane jest zmianą przepisów w zakresie uzgadniania stanu środków na rachunkach bieżących z oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego, a także koniecznością zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych.

Zmiany w sposobie przekazywania sprawozdań

Na fakt, jak istotne jest składanie sprawozdań w formie elektronicznej, wskazał ustawodawca, dokonując zapisu w § 10 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej – sprawozdania sporządza się w formie elektronicznej z zastrzeżeniami zawartymi w rozporządzeniu.

Oznacza to, że zasadą ogólną stało się składanie sprawozdań w formie elektronicznej, a składanie dokumentów w formie pisemnej zastrzeżone jest tylko dla ściśle określonych w rozporządzeniu wyjątków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kierownicy jednostek przekazują do zarządu jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania w formie określonej przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (§ 12 ust. 3 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej) – daje to możliwość pozostania przy przekazywaniu sprawozdań w formie pisemnej, jednak nie oznacza, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie może także zażądać przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej,

● sprawozdania Rb-23PL, Rb27PL, Rb-27UE, Rb-28PL, Rb-34PL, Rb-WSa i Rb-WSb sporządza się w formie pisemnej (§ 13 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej).

Sprawozdanie – tak jak było to dotychczas – podpisują:

● główny księgowy (skarbnik),

● kierownik jednostki (dysponent funduszu, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego).

Dla sprawozdań składanych drogą elektroniczną ustawodawca jasno wskazał sposób podpisywania i uwierzytelniania przekazywanych sprawozdań, stosując w tym celu zapisy ustawy:

● z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (dalej: ustawa o podpisie elektronicznym),

● z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (dalej: ustawa o informatyzacji).

Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Sprawozdanie przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą może być opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, rozumianym zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 3 pkt 14 ustawy o informatyzacji.

Przy sporządzaniu sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydawanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Bank w ramach świadczenia usługi obsługi rachunków bankowych.

Więcej czytaj w artykule: Które rodzaje sprawozdań budżetowych należy przekazywać w formie elektronicznej >>

Z artykułu dowiesz się także:

  • Jak powinni przekazywać swoje sprawozdania dysponenci środków budżetu państwa, organy podatkowe i inni dysponenci części budżetowych.
  • Jak obecnie składa się sprawozdania dotyczące budżetu środków europejskich.
  • W jakiej formie składają swoje sprawozdania zarząd jednostek samorządu terytorialnego.
  • Które ze sprawozdań dotyczących wydatków strukturalnych powinny być przekazane w formie elektronicznej.
  • Jak przekazać sprawozdanie Rb-Z-PPP.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagrożenie wypłat dla: bonu energetycznego, dodatku osłonowego, świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. I trzech świadczeń z Aktywnego rodzica?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

REKLAMA