Przekazywanie sprawozdań budżetowych w formie elektronicznej
REKLAMA
REKLAMA
Zwiększenie liczby sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej spowodowane jest zmianą przepisów w zakresie uzgadniania stanu środków na rachunkach bieżących z oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego, a także koniecznością zmniejszenia obciążeń i kosztów jednostek sektora finansów publicznych.
Zmiany w sposobie przekazywania sprawozdań
Na fakt, jak istotne jest składanie sprawozdań w formie elektronicznej, wskazał ustawodawca, dokonując zapisu w § 10 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej – sprawozdania sporządza się w formie elektronicznej z zastrzeżeniami zawartymi w rozporządzeniu.
Oznacza to, że zasadą ogólną stało się składanie sprawozdań w formie elektronicznej, a składanie dokumentów w formie pisemnej zastrzeżone jest tylko dla ściśle określonych w rozporządzeniu wyjątków:
● kierownicy jednostek przekazują do zarządu jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania w formie określonej przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (§ 12 ust. 3 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej) – daje to możliwość pozostania przy przekazywaniu sprawozdań w formie pisemnej, jednak nie oznacza, że zarząd jednostki samorządu terytorialnego nie może także zażądać przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej,
● sprawozdania Rb-23PL, Rb27PL, Rb-27UE, Rb-28PL, Rb-34PL, Rb-WSa i Rb-WSb sporządza się w formie pisemnej (§ 13 rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej).
Sprawozdanie – tak jak było to dotychczas – podpisują:
● główny księgowy (skarbnik),
● kierownik jednostki (dysponent funduszu, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego).
Dla sprawozdań składanych drogą elektroniczną ustawodawca jasno wskazał sposób podpisywania i uwierzytelniania przekazywanych sprawozdań, stosując w tym celu zapisy ustawy:
● z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (dalej: ustawa o podpisie elektronicznym),
● z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (dalej: ustawa o informatyzacji).
Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Sprawozdanie przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą może być opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, rozumianym zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 3 pkt 14 ustawy o informatyzacji.
Przy sporządzaniu sprawozdania przekazywanego w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa dopuszcza się stosowanie podpisu elektronicznego z zastosowaniem certyfikatów wydawanych przez Narodowy Bank Polski z wykorzystaniem urządzeń wskazanych przez Bank w ramach świadczenia usługi obsługi rachunków bankowych.
Więcej czytaj w artykule: Które rodzaje sprawozdań budżetowych należy przekazywać w formie elektronicznej >>
Z artykułu dowiesz się także:
- Jak powinni przekazywać swoje sprawozdania dysponenci środków budżetu państwa, organy podatkowe i inni dysponenci części budżetowych.
- Jak obecnie składa się sprawozdania dotyczące budżetu środków europejskich.
- W jakiej formie składają swoje sprawozdania zarząd jednostek samorządu terytorialnego.
- Które ze sprawozdań dotyczących wydatków strukturalnych powinny być przekazane w formie elektronicznej.
- Jak przekazać sprawozdanie Rb-Z-PPP.
REKLAMA
REKLAMA