REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Piotr Wieczorek
Szkoleniowiec, właściciel firmy doradczej, specjalista ds. rachunkowości. Audytor wewnętrzny Systemu Zarządzania Jakością wg Normy ISO 9001-2008. Praktyk kontroli z doświadczeniem od 2002 r. Niezależny ekspert w zakresie organizacji rachunkowości zgodnej ze standardami i kontroli z uwzględnieniem aspektów prawnych i merytorycznych, chętnie podejmujący trudne tematy. Autor wielu publikacji.
Terminarz, sprawozdania 2015/ Fot. Fotolia
Terminarz, sprawozdania 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Z terminami w praktyce sprawozdawczej bywa różnie, co spowodowane jest dość często formą przekazywania sprawozdań. W przypadku sprawozdań budżetowych powinny one być przekazywane, co do zasady, w formie elektronicznej (różnymi kanałami – jedne w specjalnych systemach teleinformatycznych, drugie np. w postaci arkuszy kalkulacyjnych), wtedy agregacja danych jest zautomatyzowana. Jednak system Besti@ nie zawsze prawidłowo agreguje dane ze sprawozdań jednostkowych, czy też nawet nie umożliwia sporządzenia niektórych sprawozdań (sprawozdanie jednostkowe organu i jednostki budżetowej np. w urzędach gmin). W takich przypadkach trzeba odejść od procesu automatyzacji agregacji tych danych, a to wiąże się z nieco szybszym przekazywaniem sprawozdań.

REKLAMA

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

W praktyce zdarza się, że aktami wewnętrznymi (dla jednostek podległych – z II poziomu kontroli zarządczej) ustala się krótsze terminy niż te wynikające wprost z przepisów o sprawozdawczości budżetowej. Jednak takie działanie jest nielegalne, my możemy jedynie sporządzić sprawozdanie nieco wcześniej (na zasadzie działania etycznego), ponieważ mamy świadomość, że wpływa to na dotrzymanie terminów przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (czy w przypadku jednostek państwowych przez dysponenta II stopnia). Ma to szczególne znaczenie wtedy, kiedy występuje kilka dni pod rząd wolnych od pracy i istnieje ryzyko sprawozdawcze, którego skutkiem jest niedotrzymanie terminu przekazania sprawozdania zbiorczego. W praktyce bywają problemy z ustalaniem terminów, które nas wiążą, więc warto, wykorzystując terminarz sprawozdawczy, ustalić własny (dopasowany do potrzeb sprawozdawczych jednostki) harmonogram sporządzania wszelkich sprawozdań, które są do przygotowania z uwzględnieniem „poduszki bezpieczeństwa”, czyli wyznaczeniem sobie samemu trochę wcześniejszej daty przygotowania sprawozdania, co pozwoli nam zarządzać ww. ryzykiem. W ramach przygotowania do sporządzenia sprawozdania budżetowego trzeba pamiętać o zamknięciu miesiąca w systemie finansowo-księgowym, co polega na sporządzeniu i uzgodnieniu zestawienia sald ksiąg pomocniczych oraz zestawienia obrotów i sald księgi głównej (przy czym nie wszystko musi być drukowane – zależy to od przyjętych rozwiązań w polityce rachunkowości).

oprac. Piotr Wieczorek

Polecamy w INFORRB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie zasady obowiązują w zakresie składania korekt sprawozdań o wydatkach strukturalnych za lata ubiegłe

Według jakich norm prawnych należy sporządzić sprawozdania z poniesionych w 2014 roku wydatków strukturalnych

W których kolumnach sprawozdania Rb-27ZZ wykazywać odsetki z funduszu alimentacyjnego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA