REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy przekazywania sprawozdań jednostkowych w przypadku dni wolnych od pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Wieczorek
Szkoleniowiec, właściciel firmy doradczej, specjalista ds. rachunkowości. Audytor wewnętrzny Systemu Zarządzania Jakością wg Normy ISO 9001-2008. Praktyk kontroli z doświadczeniem od 2002 r. Niezależny ekspert w zakresie organizacji rachunkowości zgodnej ze standardami i kontroli z uwzględnieniem aspektów prawnych i merytorycznych, chętnie podejmujący trudne tematy. Autor wielu publikacji.
Terminarz, sprawozdania 2015/ Fot. Fotolia
Terminarz, sprawozdania 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

Z terminami w praktyce sprawozdawczej bywa różnie, co spowodowane jest dość często formą przekazywania sprawozdań. W przypadku sprawozdań budżetowych powinny one być przekazywane, co do zasady, w formie elektronicznej (różnymi kanałami – jedne w specjalnych systemach teleinformatycznych, drugie np. w postaci arkuszy kalkulacyjnych), wtedy agregacja danych jest zautomatyzowana. Jednak system Besti@ nie zawsze prawidłowo agreguje dane ze sprawozdań jednostkowych, czy też nawet nie umożliwia sporządzenia niektórych sprawozdań (sprawozdanie jednostkowe organu i jednostki budżetowej np. w urzędach gmin). W takich przypadkach trzeba odejść od procesu automatyzacji agregacji tych danych, a to wiąże się z nieco szybszym przekazywaniem sprawozdań.

REKLAMA

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

W praktyce zdarza się, że aktami wewnętrznymi (dla jednostek podległych – z II poziomu kontroli zarządczej) ustala się krótsze terminy niż te wynikające wprost z przepisów o sprawozdawczości budżetowej. Jednak takie działanie jest nielegalne, my możemy jedynie sporządzić sprawozdanie nieco wcześniej (na zasadzie działania etycznego), ponieważ mamy świadomość, że wpływa to na dotrzymanie terminów przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego (czy w przypadku jednostek państwowych przez dysponenta II stopnia). Ma to szczególne znaczenie wtedy, kiedy występuje kilka dni pod rząd wolnych od pracy i istnieje ryzyko sprawozdawcze, którego skutkiem jest niedotrzymanie terminu przekazania sprawozdania zbiorczego. W praktyce bywają problemy z ustalaniem terminów, które nas wiążą, więc warto, wykorzystując terminarz sprawozdawczy, ustalić własny (dopasowany do potrzeb sprawozdawczych jednostki) harmonogram sporządzania wszelkich sprawozdań, które są do przygotowania z uwzględnieniem „poduszki bezpieczeństwa”, czyli wyznaczeniem sobie samemu trochę wcześniejszej daty przygotowania sprawozdania, co pozwoli nam zarządzać ww. ryzykiem. W ramach przygotowania do sporządzenia sprawozdania budżetowego trzeba pamiętać o zamknięciu miesiąca w systemie finansowo-księgowym, co polega na sporządzeniu i uzgodnieniu zestawienia sald ksiąg pomocniczych oraz zestawienia obrotów i sald księgi głównej (przy czym nie wszystko musi być drukowane – zależy to od przyjętych rozwiązań w polityce rachunkowości).

oprac. Piotr Wieczorek

Polecamy w INFORRB

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie zasady obowiązują w zakresie składania korekt sprawozdań o wydatkach strukturalnych za lata ubiegłe

Według jakich norm prawnych należy sporządzić sprawozdania z poniesionych w 2014 roku wydatków strukturalnych

W których kolumnach sprawozdania Rb-27ZZ wykazywać odsetki z funduszu alimentacyjnego

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA