Kategorie

Sprawozdawczość

Sprawozdania finansowe za 2020 - do kiedy? Zbliża się termin sporządzenia sprawozdań finansowych za 2020 rok przez jednostki, których rok obrotowy jest równy kalendarzowemu. Czas na to mija 31 marca 2021 r. Ministerstwo Finansów planuje jego przedłużenie dla organizacji non-profit.
Sprawozdanie finansowe - jak sporządzić? Jak sprawdzić poprawność sprawozdania? Jakie zgodności powinny występować między poszczególnymi częściami sprawozdania finansowego?
W której pozycji rachunku zysków i strat należy ująć wypłatę jednorazowego świadczenia na start dla nauczycieli w wysokości 1000 zł?
Przedstawiamy przesunięcia terminów określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP.
31 marca 2020 r. przedłużono terminy w zakresie ewidencji oraz sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania sprawozdań lub informacji. Wprowadzone w rozporządzeniu rozwiązania przewidują wydłużenie terminów od 21 dni do 3 miesięcy.
Na etapie projektowym jest rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
W których kolumnach sprawozdania Rb-27S wykazuje się należność niewymagalną z tytułu kary umownej na koniec kwartału?
Co się zmieniło w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej w styczniu 2019 r.? Sprawdź nowe terminy składania sprawozdań rocznych z wykonania budżetu państwa o symbolach: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-28NW, Rb-28 Programy, Rb-28 Programy WPR.
Począwszy od okresu sprawozdawczego za styczeń należy uwzględnić zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z 18 lipca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1395). Zmieniono m.in. formularz sprawozdania Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Została dodana nowa kolumna „grupa paragrafów”.
W 2019 r. rewolucyjne zmiany w elektronizacji sprawozdań finansowych. Jak przygotować się do zmian 2019? Wyjaśniamy na czym polegają zmiany oraz podpowiadamy jak należy się do nich przygotować.
Inwentaryzację środków trwałych znajdującą się na terenie strzeżonym przeprowadzono na 30 kwietnia 2018 r. Termin przeprowadzenia inwentaryzacji według harmonogramu to 1 maja 2018 r. do 30 czerwca 2018 r. Komisja inwentaryzacyjna 5 czerwca 2018 r. spisała zakupiony środek trwały, który został przyjęty do ewidencji księgowej 15 czerwca 2018 r. Jak należy prawidłowo postąpić z powstałą różnicą inwentaryzacyjną?
Nieprawidłowość: W sprawozdaniu rocznym Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki budżetowej samorządu terytorialnego za 2017 r. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) wykazano zaangażowanie wydatków budżetowych w kwocie przekraczającej o ponad 25 000 zł faktycznie wykonane wydatki. Kwota ta dotyczyła zobowiązań zaciągniętych na podstawie umów zawartych w 2017 r., których wykonanie miało nastąpić w 2018 r. Mimo tego błędu skarbnik JST, zobowiązany zakresem obowiązków do kontrolowania pod względem formalnym i merytorycznym sprawozdań jednostek budżetowych podległych gminie, nie zakwestionował prawidłowości tego sprawozdania.
Nieprawidłowość: W ewidencji księgowej jednostki budżetowej nie prowadzono ewidencji zobowiązań według podziałek klasyfikacji budżetowej. W związku z tym dane na temat wysokości zobowiązań były wykazywane w sprawozdaniu Rb-28S na podstawie zestawień, sporządzanych na koniec każdego kwartału przez referenta księgowego. Główny księgowy twierdził, że skoro w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont w opisie zasad funkcjonowania kont zespołu 2 zawarte jest stwierdzenie „ewidencja szczegółowa do konta 201 może być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej”, to nie ma takiego obowiązku i jednostka może (ale nie musi) prowadzić tak szczegółową ewidencję.
Od 1 października 2018 r. odłączono od Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) Środowiskowy Dom Samopomocy (ŚDS), funkcjonujący w strukturach GOPS. Dotąd finansowanie działalności ŚDS odbywało się w planie finansowym GOPS (wydatki GOPS w dziale 85219, wydatki ŚDS w dziale 85203). ŚDS miał swojego kierownika, ale księgowość w jednym zadaniu prowadził GOPS. Do GOPS należało dokonywanie wszelkiego rodzaju wydatków dotyczących ŚDS. Operacje te były ujmowane w księgach rachunkowych GOPS, z tym że np. środki trwałe wykorzystywane przez ŚDS były ujmowane analitycznie w odrębnej księdze inwentarzowej. W związku z tym odłączeniem pojawiło się kilka pytań na temat problemów praktycznych.
Mamy utworzony wydzielony rachunek dochodów na podstawie art. 223 uofp. Czy występujące na koniec kwartału należności wymagalne i niewymagalne powinnam wykazać w sprawozdaniu Rb-N?
Problem: Czy samorządowy zakład budżetowy, będący podatnikiem CIT, ma obowiązek przekazywania do urzędu skarbowego sprawozdań finansowych? Jeśli tak, to w jakim terminie (sprawozdanie nie podlega odrębnemu zatwierdzeniu)? Czy sprawozdanie za 2017 r. należało złożyć na papierze czy w formie elektronicznej?
Jak przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych użytkowanych przez szkoły? Publikujemy instruktaż krok po kroku.
Urząd Zamówień publicznych opublikował zalecenia w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych oraz wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach.
Zmieniają się cztery rozporządzenia dotyczące sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu polityki społecznej. Zmiany dotyczą sprawozdań rzeczowo-finansowych z realizacji zadań z zakresu zasiłków dla opiekunów, świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego oraz zadań przewidzianych w ustawie o pomocy społecznej osobom uprawnionym do alimentów.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym wprowadziło nowy wzór formularza dla sprawozdania Rb-BZ1 "Półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym". Zmieniły się także zasady składania sprawozdań.
W artykule można znaleźć informacje w którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT, czy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP oraz czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto.
W związku z wejściem w życie z dniem 1 lipca 2016 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym zmieniły się przepisy rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym.
Minister Finansów i Rozwoju proponuje, aby samorządowe organy podatkowe corocznie przekazywały resortowi finansów wybrane informacje dotyczące poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.
Zakład gospodarki komunalnej otrzymał od gminy dotację przedmiotową do cen wody. Czy w sprawozdaniu Rb-30S podaję się kwotę netto czy brutto?
Obowiązek składania do urzędu skarbowego rocznych sprawozdań finansowych dotyczy także związków międzygminnych. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w dniu 2.02.2017 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Gl 918/16.
Za sporządzanie sprawozdań finansowych odpowiada kierownik jednostki. Co się dzieje jeżeli kierownik jest nieobecny? Kto wówczas odpowiada za sporządzenie sprawozdań finansowych?
Kierownicy jednostek administracji rządowej zgodnie z „Zaleceniami w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych” mają obowiązek przekazywać Prezesowi UZP coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.
Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?
Jak prawidłowo ująć w sprawozdaniu Rb-27S wpłatę gotówki z kasy na rachunek bankowy (dochody)? Gotówka została przyjęta do kasy jeszcze w starym roku (31 grudnia), natomiast do banku została odprowadzona w nowym roku. W sprawozdaniu Rb-27S za IV kwartały dochody wykonane będą większe niż dochody otrzymane.
Przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości, wynikają z wymagających bezwzględnego zastosowania przepisów o rachunkowości oraz z rozwiązań wybranych przez jednostkę spośród dopuszczonych do stosowania przez przepisy o rachunkowości. Zasady te powinny zapewnić, że prezentowane w sprawozdaniu finansowym informacje są wiarygodne, przydatne oraz zrozumiałe, dzięki czemu przekazują rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i wyniku finansowego jednostki.
Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 dotyczy m.in. umów o partnerstwie publiczno-prawnym. Po raz pierwszy będzie miał zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy, rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.
Nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości wyjaśnia problemy merytoryczne i organizacyjne, powstające przy przeprowadzaniu inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (zwanych zapasami). Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury stwarza bowiem wiele problemów praktycznych.
Podatnik (osoba fizyczna) otrzymał w lutym 2015 r. odroczenie terminu płatności pierwszej i drugiej raty podatku od nieruchomości do końca sierpnia 2015 r. (2 raty po 10 000 zł), z tego w podanym terminie wpłacił tylko 18 000 zł, natomiast 2000 zł pozostało zaległością podatkową na koniec 2015 r. W jaki sposób skutki tej decyzji powinny być wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP za 2015 r.? Czy ta decyzja powinna być ujęta w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S i Rb-PDP, czy tylko w sprawozdaniach półrocznych?
Masz wątpliwości przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych lub sprawozdań w zakresie operacji finansowych?
W jednostce budżetowej na koniec poszczególnych kwartałów na koncie 221 figurowały dotąd tylko ewentualne zaległości od kontrahentów z tytułu czynszu najmu pomieszczeń. Na koniec tego okresu sprawozdawczego jeden z kontrahentów zapłacił większą kwotę niż jego należność czynszowa. Czy, sporządzając sprawozdanie Rb-N, jednostka powinna o tę kwotę nadpłaty kontrahenta pomniejszyć należności od innych kontrahentów?
W sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań, należności wykazuje się do momentu wykreślenia dłużnika z właściwego rejestru, chyba że dług został przejęty przez następcę prawnego dłużnika. Czy w związku z tym powinniśmy wykazywać w tym sprawozdaniu należności, których nadal dochodzimy, pomimo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej podmiotów, którym udzielono wsparcia?
Sporządzanie sprawozdań Rb-28/Rb-28S, Rb-50/Wydatki oraz Rb-Z na podstawie danych niepochodzących wprost z ksiąg rachunkowych dotyczy przede wszystkim danych na temat zobowiązań jednostek, w tym zobowiązań wymagalnych.
Nowe przepisy, dotyczące sprawozdań budżetowych stosuje się po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za marzec 2016 oraz kwartalnych za I kwartał 2016 r. Zmiany w rachunkowości budżetowej wynikają głównie z wprowadzenia nowych rozdziałów klasyfikacji budżetowej, przeznaczonych do rozliczania świadczenia wychowawczego.
Sprawozdania budżetowe po zmianach po raz pierwszy mają zastosowanie do sprawozdań miesięcznych za marzec 2016 i kwartalnych za I kwartał 2016 r. Najważniejsza zmiana związana jest z możliwością korzystania przez samorządy ze wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i administracyjnej.
Sprawozdanie Rb-27S według nowych zasad należy sporządzić już za marzec 2016 r. Jak ujmować dochody budżetowe w sprawozdaniu Rb-27S?
Sprawozdania rzeczowo-finansowe z realizacji zadań z zakresu świadczenia wychowawczego w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do 30 września 2017 r. będą przedkładane wojewodzie w okresach miesięcznych. Od 1 października 2017 r. będzie obowiązywał kwartalny cykl przedkładania sprawozdań.
Zaangażowanie wydatków wykazuje się w kwotach narastająco od początku do końca roku. Kwota zaangażowania wydatków roku bieżącego nie powinna być niższa aniżeli kwota wykonanych wydatków oraz zaciągniętych zobowiązań, których termin płatności nie przekracza roku budżetowego, za które sporządzane jest sprawozdanie Rb-28S.
Zmiany w zakresie sprawozdań budżetowych, mające wejść w życie w 2016 i 2017 r. wynikają głównie z konieczności dostosowana sprawozdań Rb-70 do nowej struktury zatrudnienia w sądownictwie. Drugim istotnym powodem nowelizacji jest uprawnienie jednostek samorządu terytorialnego do organizacji wspólnej obsługi administracyjnej i finansowej.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego), dla których organem założycielskim jest JST, przedstawiają właściwemu zarządowi JST – w terminie do 28 lutego 2016 r. – sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostki za 2015 r., w szczegółowości nie mniejszej niż w planie finansowym (art. 265 pkt 2 uofp).
Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu przypomina o najbliższych terminach na złożenie sprawozdań za IV kwartał 2015 r. oraz styczeń 2016 r.
Zamknięcie ksiąg rachunkowych powinno zostać przeprowadzone w taki sposób, aby przygotowane sprawozdanie finansowe przedstawiało w sposób jasny, czytelny i rzetelny sytuację finansowo-majątkową jednostki. Jakie błędy towarzyszą zamknięciu roku w jednostkach sektora finansów publicznych?
Sprawozdania Rb-27S i Rb-28S za miesiąc grudzień 2015 r. należy złożyć do 22 stycznia 2016 r.
Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu przypomina o najważniejszych terminach w sprawozdawczości jednostek samorządowych w styczniu 2016 r. Jeżeli termin przekazania sprawozdania przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to uważa się go za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.
22 grudnia 2015 r. upływa termin złożenia przez zarząd jednostek samorządu terytorialnego sprawozdań Rb-27S oraz Rb-28S.