Zmiany w ustawie o finansach publicznych 2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
Celem ustawy jest uzupełnienie wdrożenia dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41), która została implementowana do polskiego porządku prawnego w drodze nowelizacji ustawy o finansach publicznych z 2013 r. W 2016 r. Komisja Europejska przeprowadziła ocenę wdrożenia dyrektywy wskazując, iż w przypadku Polski jej transpozycja jest niepełna w trzech obszarach, tj.: (1) prezentacji porównań prognoz władz budżetowych z programami Komisji Europejskiej w odniesieniu do corocznych dokumentów budżetowych, (2) prezentacji analizy wrażliwości w prognozach rządowych w odniesieniu do corocznych dokumentów budżetowych, (3) oceny prognoz rządowych.
REKLAMA
Zobacz: Finanse publiczne
Nowelizacja wprowadza następujące zmiany do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62 i 1000). Po pierwsze, statuuje definicję scenariusza makroekonomicznego. Po drugie, modyfikuje przepis określający treść uzasadnienia do projektu ustawy budżetowej, wskazując, iż zawiera ono także: (1) omówienie scenariusza makroekonomicznego na rok budżetowy i trzy kolejne lata, (2) porównanie scenariusza makroekonomicznego z najbardziej aktualnymi prognozami KE i prognozami przygotowanymi przez inne niezależne instytucje wraz z omówieniem znaczących różnic, (3) informacje o działaniach podjętych w przypadku wystąpienia znaczących odchyleń negatywnie wpływających na prognozy makroekonomiczne w okresie czterech kolejnych lat budżetowych poprzedzających opracowanie scenariusza makroekonomicznego, (4) analizę wrażliwości w zakresie deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009, państwowego długu publicznego oraz poziomu kwoty wydatków, o której mowa w art. 112aa ust. 1, przy różnych założeniach dotyczących wzrostu gospodarczego i stóp procentowych wraz z omówieniem istotnych czynników ryzyka. Istotą trzeciej z wprowadzonych zmian jest zobowiązanie Rady Ministrów do przedstawienia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, wraz z rocznym sprawozdaniem z wykonania ustawy budżetowej, oceny realizacji scenariusza makroekonomicznego.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Źródło: prezydent.pl
REKLAMA
REKLAMA