Kategorie

Budżet

Stabilizująca reguła wydatkowa. Rząd przyjął projekt, który zakłada, że klauzula powrotu do stosowania standardowej stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) zostanie wydłużona na rok 2022 r. - poinformował resort finansów.
Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?
Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?
W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?
Jak należy sklasyfikować opłatę za montaż tablicy informacyjnej i domofonu na elewacji budynku naliczonej zgodnie z uchwałą właściwej wspólnoty mieszkaniowej? Czy będzie to § 430 „Zakup usług pozostałych”, czy może § 443 „Różne opłaty i składki”?
Budżet na 2021 r. uchwalony przez Sejm. Deficyt budżetowy ma wynieść 82,3 mld zł.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2020 r. wpływy z PIT dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) powinny wynieść 55,7 mld zł a w 2021 r. prawie 57,8 mld zł. Prognozy Ministerstwa wskazują na dalszy wzrost w najbliższych latach.
Czy można remontem określić zakres prac w pomieszczeniu biurowym: usunięcie starej wykładziny, montaż nowej wykładziny, montaż lampy sufitowej i prace wykończeniowe (montaż cokolików, prace porządkowe)? Który z paragrafów klasyfikacji budżetowej jest właściwy - § 427 czy § 430?
Prowadzone w Radzie Dialogu Społecznego negocjacje dotyczące projektu budżetu państwa na przyszły rok zakończyły się fiaskiem, dlatego Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, stosownie do art. 18 ust. 4 ustawy o RDS i innych instytucjach dialogu społecznego, przedstawiło opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2021. Jest ona jednoznacznie negatywna.
Jakie założenia przyjął rząd na 2021 r.? Ile ma wynosić PKB, inflacja, stopa bezrobocia oraz przeciętne wynagrodzenie?
Jak wyglądają dochody budżetu państwa w pierwszym półroczu 2020 r.? Czy koronawirus zachwiał równowagą budżetu państwa?
Zapraszamy na bezpłatne webinarium - Klasyfikacja budżetowa wydatków bieżących – problemy w praktyce
Deficyt będzie bezpieczny dla finansów państwa; jak duży, tego jeszcze nie wiemy - mówi "Gazecie Polskiej Codziennie" minister finansów Tadeusz Kościński. Podkreślał, że sytuacja płynnościowa budżetu jest korzystna, mimo realizacji potrzeb wynikających z działań osłonowych i wspierających.
Jeśli nie znowelizowalibyśmy ustawy budżetowej, musielibyśmy obciąć ok. 30 mld zł wydatków; zabrakłoby np. na co piątą emeryturę - mówi PAP prof. Jacek Tomkiewicz, dziekan Kolegium Finansów i Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego. Budżet był planowany przy prognozie 4-proc. wzrostu PKB, a teraz zakłada się minus 4 proc. - wskazuje.
Czy rada gminy może podjąć uchwałę stwierdzającą, że w 2021 roku fundusz sołecki nie będzie wyodrębniany w budżecie gminy? Czy podjęcie takiej uchwały jest ograniczone terminem, tzn. czy rada gminy może ją podjąć jedynie do 31 marca roku budżetowego poprzedzającego rok, którego uchwała dotyczy, czy też może taką uchwałę podjąć po tej dacie?
W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy przygotowanego przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Zakłada on, że środki na wynagrodzenia nauczycieli pracujących w szkołach mają pochodzić nie z subwencji oświatowej, ale z dotacji celowej budżetu państwa.
Federacja Przedsiębiorców Polskich szacuje, że strata dla gospodarki w związku z pandemią koronawirusa może wynieść nawet 50 mld zł. W związku z tym uważa, że należy dopuścić deficyt budżetowy i zawiesić regułę wydatkową.
W dniu 20 grudnia 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019. Ustawa wprowadza zmiany w tzw. ustawie okołobudżetowej
W dniu 10 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zmienią się zasady ustalania wpłat województw do budżetu państwa i sposobu podziału części regionalnej subwencji ogólnej na lata 2020-2021.
Z dniem 16 lipca 2019 r. zostało podpisane rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Tekst zawiera zestawienie zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.
Zbliża się termin sporządzania sprawozdań RB-N. W poniższym artykule przybliżymy kwestie prezentacji należności o charakterze wieloletnim. Dotyczą one zawieranych umów, jak i opłat pobieranych przez jednostki na podstawie ustaw.
W przypadku dotacji celowej na dofinansowanie świadczeń materialnych o charakterze socjalnym ustalono algorytm obliczania kwoty dotacji dla poszczególnych gmin. Algorytm ten obowiązuje do wyliczenia kwot dotacji począwszy od 1 stycznia 2019 r. Dotacje mają być przekazywane gminom w transzach miesięcznych, do 10 dnia każdego miesiąca.
W dniu 5 lutego 2019 r. rozporządzeniem Ministra Finansów zmieniono rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Rozporządzenie ma na celu dostosowanie do nowych uregulowań ustawowych podziałek klasyfikacji budżetowej.
Czy dochody budżetu państwa stanowi kwota aktualnego salda rozrachunków z kontrahentem na koniec roku?
Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?
W dniu 30 stycznia 2019 r. Prezydent podpisał ustawę budżetową na rok 2019 z dnia 16 stycznia 2019 r. Ustawa budżetowa weszła w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2019 r.
W którym paragrafie (430 czy 439 lub 427) należy ująć wydatki wynikające z zapłaty rachunku przedsiębiorcy (usługi geodezyjne) za wykonanie mapy do celów projektowych i wyznaczenia znaków granicznych? Usługi te zostały zlecone w związku z planowanym wykonaniem opracowania dokumentacji projektowych naprawy muru zewnętrznego. Koszty opracowania dokumentacji projektowych będą zakwalifikowane w § 427. Usługa remontowa muru zostanie wykonana w roku następnym.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018. Zmiany dotyczą m.in. Karty Dużej Rodziny.
Ustawa okołobudżetowa 2019 r. podpisana przez Prezydenta. Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2019 r.
Z uzyskanych przez jednostkę informacji wynika, że z § 605 można zapłacić tylko i wyłącznie za te środki trwałe, które księgowane są następnie na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Natomiast z § 606 finansuje się wszystkie te zakupy, które księgowane są na koncie 011 „Środki trwałe”. Nie ma żadnej możliwości, aby zapłacić z paragrafu wydatków bieżących (§ 421) niczego, co następnie zaksięgowane będzie na koncie 013. Z § 421 - z pozyskanych informacji - można sfinansować tylko to, co jest kosztem, nie jest środkiem trwałym (ani podstawowym, ani pozostałym). Czy faktycznie wydatki z § 605 i § 606 można w ten sposób uprościć?
Starostwo powiatowe w imieniu jednostki samorządu terytorialnego - powiatu pobiera dochody na rzecz budżetu państwa z tytułu opłat za korzystanie z nieruchomości Skarbu Państwa. Część opłat wnoszona jest z podatkiem od towarów i usług. Bywają sytuacje, że kontrahenci nie zapłacą w terminie opłat wraz z podatkiem. Wówczas starostwo powiatowe musi rozliczyć należny VAT i odprowadzić go do urzędu skarbowego. Terminy przekazywanego podatku i odprowadzanych dochodów budżetowych nie pokrywają się ze sobą. Czy okresowo VAT można przekazywać wraz z pobranymi dochodami budżetu państwa na rachunek wojewody w określonych ustawowo terminach według stanu zgromadzonych środków na 10 i 20 dzień danego miesiąca, a w kolejnych okresach pomniejszać o wartość skorygowanego podatku z bieżących dochodów?
Nadpłaty to dochody nienależnie wpłacone na konto jednostki - przykładowo podwójnie zapłacona faktura czy zaokrąglona kwota wynikająca z decyzji, bo dłużnik nie pamiętał jej dokładnie albo zapłacił po terminie i „dołożył” kwotę na pokrycie odsetek. Mamy zatem bardzo różne kwoty nadpłat - od kilku groszy nawet po tysiące złotych. Pojawia się więc pytanie - co zrobić z nadpłatą?
Od 1 października 2018 r. odłączono od Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) Środowiskowy Dom Samopomocy (ŚDS), funkcjonujący w strukturach GOPS. Dotąd finansowanie działalności ŚDS odbywało się w planie finansowym GOPS (wydatki GOPS w dziale 85219, wydatki ŚDS w dziale 85203). ŚDS miał swojego kierownika, ale księgowość w jednym zadaniu prowadził GOPS. Do GOPS należało dokonywanie wszelkiego rodzaju wydatków dotyczących ŚDS. Operacje te były ujmowane w księgach rachunkowych GOPS, z tym że np. środki trwałe wykorzystywane przez ŚDS były ujmowane analitycznie w odrębnej księdze inwentarzowej. W związku z tym odłączeniem pojawiło się kilka pytań na temat problemów praktycznych.
Projekt budżetu na 2019 r. spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów według metodyki unijnej niższego niż 3 proc. PKB. W 2019 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział samorządów we wpływach z PIT wzrośnie z 49,83 proc. w 2018 r. do 49,93 proc. w 2019 r. 
Ostatnie odmrożenie kwoty bazowej w służbie cywilnej miało miejsce 10 lat temu, czyli w 2008 r. Pracownicy służby cywilnej z szansą na podwyżki w 2019 r.
Rząd obiecał pracownikom budżetowym podwyżki już w 2019 r. Według propozycji rządu, w 2019 r. miałaby zostać odmrożona kwota bazowa zakładowych funduszy świadczeń pracowniczych.
Według założeń w 2019 r. realny wzrost spożycia prywatnego wyniesie 3,5 proc. wobec 3,8 proc. w 2018 r. Założono także, że w 2019 r. przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej zwiększy się o 0,5 proc. (wobec wzrostu 1,7 proc. w 2018 roku).
Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych. Co się zmienia?
Nowelizacja rozporządzenia o klasyfikacji budżetowej nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek dostosowania swoich uchwał budżetowych do nowych regulacji prawnych.
Jednostka budżetowa pozyskała od sponsora środki na zakup specjalnej altanki dla matek karmiących. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ująć w jednostce budżetowej wpłatę od sponsora z tytułu zawartej umowy sponsorskiej? W ramach planu wydatków jednostka budżetowa będzie zobligowana zakupić środek trwały - tj. przedmiotową altankę.
Zwolnienia lekarskie są coraz większym problemem dla budżetu państwa. Dane ZUS pokazują, że rok 2017 był rekordowy pod względem liczby dni, które Polacy spędzili na zwolnieniach lekarskich.
Na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowano propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2019 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2019.
Na potrzeby budżetu na 2019 r. rząd przyjął wzrost PKB w przyszłym roku o 3,8 proc. i cen o 2,3 proc. Przyjęto średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej – 100,0 proc. w ujęciu nominalnym, co oznacza to, że wynagrodzenia w 2019 r. nie będą automatycznie waloryzowane jednym wskaźnikiem.
Ustawa ma na celu podniesienie poziomu zaufania inwestorów, ograniczenie ryzyka zakłóceń na rynkach instrumentów finansowych oraz ograniczenie niepotrzebnych kosztów ponoszonych przez uczestników rynku.
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wydał uchwałę w sprawie opinii wydanej na wniosek Wójta Gminy Wiśniew o możliwości spłaty pożyczki długoterminowej. W niniejszym artykule znajduje się treść uchwały wraz z uzasadnieniem.
Regionalna izba obrachunkowa ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w dwóch przypadkach – gdy np. gmina nie uchwali go w terminie oraz gdy nie może budżetu uchwalić z powodu nadmiernego zadłużenia. Taki ustalony przez RIO budżet władze lokalne mogą jednak zmienić, a czasem zastąpić własnym.
Projekt budżetu na 2018 r. zakłada, że deficyt nie przekroczy 41,5 mld zł, wzrost gospodarczy będzie na poziomie 3,8 proc., a średnioroczna inflacja wyniesie 2,3 proc.
Prezydent podpisał ustawę okołobudżetową na 2018 r. Od tego roku nie będzie stosowany przepis, który stanowi, że na działania promujące rynek biopaliw przeznacza się 1,5 proc. planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Zwiększenie o około 95 mln zł przyszłorocznej rezerwy ogólnej to jedna z poprawek do projektu ustawy budżetowej na rok 2018.
Prawidłowe zakwalifikowanie do odpowiedniego paragrafu klasyfikacji budżetowej wydatku związanego z podróżą służbową pracownika może sprawiać trudności. Jak to zrobić?