REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drobne uchybienia w sprawozdaniach z zamówień publicznych a dyscyplina finansów publicznych

Drobne uchybienia w sprawozdaniach z zamówień publicznych a dyscyplina finansów publicznych./ fot. Fotolia
Drobne uchybienia w sprawozdaniach z zamówień publicznych a dyscyplina finansów publicznych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W gminie przeprowadzana jest kontrola regionalnej izby obrachunkowej – w tym zamówień publicznych za okres 4 lat wstecz. W ostatnich 2 latach doszło w gminie do kilku błędów przy rocznych sprawozdaniach z zamówień (m.in. zaniechano sporządzenia i przekazania sprawozdania do UZP, w sprawozdaniu wpisano wartości szacunkowe zamówień zamiast kwot z umów). Czy RIO może podważyć te sprawozdania, skoro są one przesyłane do Prezesa UZP? Czy działanie takie może stanowić naruszenie dyscypliny finansów?

Uprawnienia kontrolne regionalnych izb obrachunkowych (dalej: RIO) określone zostały w ustawie z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (dalej: ustawa o RIO). W art. 5 ust. 1 ustawodawca postanowił, że izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz zamówienia publiczne podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o RIO, na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Z kolei w art. 7 ust. 1 ustawy o RIO podano, że izby przeprowadzają co najmniej raz na cztery lata kompleksową kontrolę gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Stosowne regulacje w zakresie trybu kontroli znajdują się również w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania, gdzie wskazano, że wydział kontroli gospodarki finansowej przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

REKLAMA

  • kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego,
  • problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych,
  • doraźne, podejmowane w razie potrzeby.

REKLAMA

Wynika z tego, że w zakresie działalności kontrolnej izb mieszczą się m.in. kwestie zamówień publicznych, przy czym ustawodawca nie ograniczył zakresu przedmiotowego tych kontroli do niektórych tylko kwestii, a objął zasadniczo w swym zakresie całość regulacji ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).

Skoro już jest przesądzone, że izba ma szerokie kompetencje we wspomnianym zakresie przedmiotowym, warto odnieść się do przywołanych w zapytaniu naruszeń upzp. W pytaniu wskazano m.in., że za któryś z poprzednich lat gmina nie złożyła rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach. Materia ta jest uregulowana w art. 98 ust. 1-4 upzp. Zgodnie z zapisem ustawowym, zamawiający sporządza roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach. Sprawozdanie zamawiający przekazuje Prezesowi UZP w terminie do 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Wzór sprawozdania oraz sposób jego przekazywania został ustalony w rozporządzeniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki, z uwzględnieniem:

  • wymagań dotyczących treści sprawozdania przekazywanego Komisji Europejskiej,
  • potrzeby zapewnienia aktualnych informacji w celu monitorowania systemu zamówień publicznych,
  • zasadności wykorzystania środków komunikacji elektronicznej.

Regulacje są dość oczywiste, jednoznaczne w swym brzmieniu i nie pozostawiają żadnych wątpliwości. W konsekwencji przyjąć należy, że niesporządzenie, a później nieprzekazanie sprawozdania do Prezesa UZP stanowi poważne naruszenie art. 98 upzp. Co przy tym istotne, argument przywołany w zapytaniu, że owe sprawozdania są przekazywane wprost do Prezes UZP - nie może służyć jako okoliczność wyłączająca uprawnienia kontrolne w tym zakresie przynależne RIO. Czym innym są bowiem obowiązki sprawozdawcze wobec Prezes UZP, a czym innym realizacja ustawowych kompetencji przez wspomniane izby.

Zobacz: Zamówienia publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie krytycznie należy odnieść się do drugiego z przywołanych naruszeń, czyli podania w sprawozdaniu danych w niewłaściwy sposób - chodzi o wpisanie wartości szacunkowych zamówień zamiast kwot z umów. Taka nieprawidłowość nie wynika, co prawda, wprost z art. 98 upzp, jednak można wywieść ją z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 15 grudnia 2016 r. w sprawie informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdania o zamówieniach publicznych). W tym bowiem rozporządzeniu, w § 1 ustawodawca określił zawartość rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach. Przykładowo, w jego § 1 pkt 3 lit. a-c - w odniesieniu do zamówień, o wartości przekraczającej wyrażoną w złotych równowartość kwoty, o której mowa w art. 4 pkt 8 upzp i mniejszej od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp - wprost jest mowa o wartości zawartych umów, bez podatku od towarów i usług, a nie o wartości szacunkowej zamówień. Podobnie w § 1 pkt 4 lit. g ustawodawca posługuje się wartością zawartych umów bez podatku od towarów i usług. Oznacza to tym samym, że wadliwe było wpisanie w sprawozdaniu danych według wartości oszacowania zamówień.

Odrębnej analizy wymagają wspomniane naruszenia w kontekście ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Ustawa ta w art. 18 pkt 2 wskazuje, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Z literalnego brzmienia przywołanej regulacji nie wynika jednak, aby jej dyspozycją objęte były sprawozdania, o których mowa w art. 98 upzp. Warto bowiem zauważyć, że w odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów chodzi zapewne o sprawozdania wydawane w oparciu o ustawowe upoważnienia z art. 41 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, związane więc merytorycznie ze sprawozdawczością budżetową czy w zakresie operacji finansowych. Ze względu zaś na fakt, że kompetencji organu nie można domniemywać (w tym przypadku organów prowadzących postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów), to i nie należy przyjmować, że można objąć tego typu odpowiedzialnością naruszenia związane z art. 98 upzp.

Podstawy prawne

  • art. 1 ust. 2, art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 561)

  • art. 4 pkt 8, art. 11 ust. 8, art. 98 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2018)

  • art. 18 pkt 2 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1311; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2110)

  • art. 41 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077)

  • rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz.U. Nr 167, poz. 1747)

  • § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 15 grudnia 2016 r. w sprawie informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz.U. z 2016 r. poz. 2038)

MARCIN NAGÓREK

radca prawny, były pracownik banku państwowego, obecnie pracownik jednostki budżetowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    Jak wdrożyć KSeF w sektorze finansów publicznych?

    Od 1 lipca 2024 r. jednostki  sektora finansów publicznych będą miały obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Jakie działania powinny zostać podjęte przez te jednostki, aby wdrożenie przebiegło szybko i bezproblemowo? Czy KSeF będzie musiał być stosowany w każdej jednostce? Kto powinien wystąpić o nadanie uprawnień w KSeF w przypadku jednostek scentralizowanych o skomplikowanej strukturze? Na te i inne pytanie odpowiedzi udzielają eksperci w publikacji  "KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych".

    REKLAMA

    ZUS: Przy kontrolach zasiłków i zwolnień korzystamy z donosów od sąsiadów i rodziny. Sprawdzamy zlecenia obok etatu

    ZUS sprawdza też, czy osoba pobierająca chorobowe wykonuje poza etatem zlecenia. Interesuje się prawem do zasiłków.

    Komunikat MRiPS o refundacji zakupu szkieł kontaktowych [od 17 listopada 2023 r.]

    W Dzienniku Ustaw pod poz. 2367 zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Rozporządzenie weszło w życie 17 listopada 2023 r.

    Emerytury: brak waloryzacji. I emerytura niższa o 300 zł

    Nie milkną echa środowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego o emeryturach. 

    Ministerstwo Cyfryzacji: Krytyczne tygodnie przed e-Doręczeniami [wywiad]

    10 grudnia wchodzi dla podmiotów publicznych obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych. Przed nami krytyczne tygodnie; to ostatni moment, żeby jeszcze raz dokonać przeglądu procedur w urzędzie i sprawdzić, czy na pewno wszystko jest dopięte na ostatni guzik - mówi w rozmowie z Serwisem Samorządowym Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji Maciej Górski.

    REKLAMA

    Zapowiedzi: Będzie projekt ustawy dla 150 000 pracowników pomocy społecznej

    Chcemy przedstawić projekt ustawy o pracownikach pomocy społecznej; będziemy starali się go tak pilotować, aby ustawa została przyjęta i wdrożona w życie - powiedziała w czwartek szefowa MRiPS Marlena Maląg. Podkreśliła, że projekt dotyczy wsparcia finansowego dla pracowników służb społecznych.

     

    Jak przyznać dodatek specjalny pracownikowi samorządowemu [RIO]

    Regionalna Izba Obrachunkowa przypomina, że przyznanie dodatku pracownikowi samorządowemu wymaga uzasadnienia i nie jest to świadczenie stałe. 

    REKLAMA