REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody

Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody
Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dochody budżetu w 2022 r. wyniosą 475,6 mld zł i będą wyższe od przewidywanych dochodów uzyskanych w roku 2021 o 0,4 proc. W ujęciu realnym dochody budżetu spadną o 2,8 proc. – wynika z projektu ustawy budżetowej na 2022 r.

Dochody budżetu państwa w 2022 roku

W uzasadnieniu do ustawy znalazło się wyliczenie, dotyczące stosunku dochodów budżetu państwa do PKB. W przyszłym roku wpływy do budżetu będą stanowić 17,5 proc. PKB, a więc mniej niż w roku bieżącym, kiedy ma to być 18,7 proc. PKB. To będzie także mniej niż w roku 2020, kiedy dochody kasy państwa stanowiły 18,1 proc. PKB.

REKLAMA

REKLAMA

Dochody budżetu państwa w 2022 r. wyniosą 475,6 mld zł – wynika z uzasadnienia do projektu budżetu na przyszły rok. W uzasadnieniu znalazła się informacja o tym, jakie są przewidywane dochody budżetu w tym roku – mają wynieść prawie 473,8 mld zł. To oznacza, że nominalnie dochody w przyszłym roku wzrosną o 0,4 proc., a realnie spadną o 2,8 proc.

Główną częścią dochodów budżetu będą wpływy podatkowe, które wyniosą blisko 440,8 mld zł w 2022 r. w stosunku do uzyskanych w tym roku 418,6 mld zł. W projekcie budżetu założono więc wzrost dochodów podatkowych o nieco ponad 22 mld zł, czyli o 5,3 proc. nominalnie i po 1,9 proc. realnie. Jednak Ministerstwo Finansów przewiduje, że udział wpływów podatkowych w PKB skurczy się do 16,2 proc. z 16,6 proc. w roku bieżącym.

VAT

Z VAT w przyszłym roku budżet ma uzyskać 231,4 mld zł, czyli przeszło połowę wpływów podatkowych. Jak wskazano w uzasadnieniu, w stosunku do tego roku wpływy z podatku od towarów i usług będą wyższe o 20,4 mld zł. Na zwiększenie wpływów z VAT wpłynąć mają m.in. dalsze efekty tzw. mechanizmu podzielonej płatności, implementacja pakietów Slim VAT oraz VAT e-commerce, ale także zapisane w „Polskim Ładzie” m.in. przyspieszenie zwrotów VAT dla podatników bezgotówkowych czy wspólne rozliczanie VAT dla podmiotów ze sobą powiązanych.

Akcyza

Kolejnym pod względem wielkości źródłem dochodów podatkowych budżetu w 2022 r. będzie akcyza, z której budżet uzyska 77,8 mld zł, a więc o 3,1 mld zł więcej niż w roku 2021.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT

Z podatku dochodowego od osób fizycznych budżet ma uzyskać 66,9 mld zł, czyli mniej o 4,3 mld zł niż w roku bieżącym. Z uzasadnienia wynika, że jednym z powodów spadku jest uwzględnienie w przewidywanych wpływach zmian wynikających z „Polskiego Ładu”, a więc z podwyższenia kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł, z podniesienia progu dochodu, od którego liczona jest 32-proc. stawka podatku do 120 tys. zł z 85 528 zł, wreszcie z wprowadzenia ulgi dla klasy średniej, która obejmie osoby uzyskujące dochody z umowy w pracę w przedziale: 68 412 zł do 133 692 zł.

We wpływach z PIT uwzględniono także zmiany dotyczące likwidacji możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku oraz likwidację ryczałtu dla przedsiębiorców, którzy obecnie płacą z góry określoną kwotę liczona na podstawie wysokości średniej płacy a którzy mają w 2022 r. płacić składkę uzależnioną od dochodu.

Jednakże w uzasadnieniu jest mowa o stawce składki zdrowotnej dla osób prowadzących działalność gospodarczą wyniesie 9 proc., tymczasem w czwartek minister finansów Tadeusz Kościński powiedział, że w wyniku rozmów z przedstawicielami przedsiębiorców zapewne dojdzie do kompromisu, w ramach którego w przyszłym roku stawka wyniesie „3 proc. lub nieco mniej albo nieco więcej”, zaś poziom 9 proc. zostanie osiągnięty w ciągu „3-4 lat”.

Kolejnym powodem spadku wpływów z PIT będzie podniesienie udziału samorządów w PIT do 50,19 proc. z 50,08 proc. w roku bieżącym.

CIT

W uzasadnieniu do ustawy budżetowej wskazano także, że z wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych budżet uzyska 51 mld zł, czyli o 3 mld zł więcej niż w roku 2021. W szacunkach wpływów z CIT również uwzględniono zmiany wynikające z „Polskiego Ładu”, a więc z jednej strony z uszczelnienia systemu podatkowego a z drugiej z wprowadzenia m.in. pakietu ulg, choćby na prototypy czy na zatrudnianie innowacyjnych pracowników. Poza tym we wpływach CIT udział mają samorządy – ten udział wynosić będzie 22,86 proc. i będzie taki sam jak w roku bieżącym.

Inne dochody

W 2022 r. budżet ma uzyskać 5,4 mld zł z podatku od niektórych instytucji finansowych (w tym roku przewiduje się kwotę 5,17 mld zł), 3,3 mld zł z podatku od gier (3 mld zł w roku 2021) oraz 2,77 mld zł z dochodów z podatku od sprzedaży detalicznej (w tym roku ma być to 2,458 mld zł). Spadną – według projektu budżetu – wpływy z podatku od niektórych kopalin, które w tym roku szacowane są na 3 mld zł, a w przyszłym ma być to 2,2 mld zł.

Z uzasadnienia do projektu budżetu wynika, że w przyszłym roku spadną dochody niepodatkowe budżetu. Mają wynieść nieco ponad 32,1 mld zł w 2022 r. wobec przewidywanych na rok bieżący ponad 52,7 mld zł, a w roku 2020 było to 47,4 mld zł.

Powodem spadku wpływów mają być niższa niż w tym roku wpłata z zysku NBP – 844 mln zł zamiast 8,876 mld zł w roku bieżącym – oraz spadek dochodów państwowych jednostek z 33,68 mld zł w br. do 20,795 mld zł w roku przyszłym. Spadną także wpływy budżetu z dywidend i wypłat z zysku do niespełna 900 mln zł z prawie 1,67 mld zł w roku bieżącym. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ amac/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pozostałych pracowników urzędów i jednostek [projekt rozporządzenia z 4 marca 2024 r.]

    Zmiany w rozporządzeniu w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    REKLAMA

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    REKLAMA

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA