REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy do wymiany systemu sygnalizacji pożaru stosuje się podzieloną płatność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Matusiakiewicz
Radca prawny specjalizujący się w prawie podatkowym
Czy do wymiany systemu sygnalizacji pożaru stosuje się podzieloną płatność
Czy do wymiany systemu sygnalizacji pożaru stosuje się podzieloną płatność

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie o podzieloną płatność - czy koszt wymiany centrali systemu sygnalizacji pożaru o wartości 35 608,50 zł należy obowiązkowo uregulować z zastosowaniem podzielonej płatności?

ODPOWIEDŹ

Odpowiedź na tak postawione pytanie może zależeć od szczegółów technicznych wykonanej usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieją jednak podstawy do twierdzenia, że mamy w tym wypadku do czynienia z usługami klasyfikowanymi w grupowaniu 43.21.10.0 obejmującym roboty związane z wykonaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu.

Usługi te zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), co przekładałoby się na konieczność zapłaty metodą podzielonej płatności.

UZASADNIENIE

Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są zobowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura ze zwrotem "mechanizm podzielonej płatności"

W pozycji 118 załącznika nr 15 do ustawy o VAT wskazano "Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu" (PKWiU 43.21.10.1). Co prawda w takiej sytuacji wystawca faktury powinien w związku z tym zastosować oznaczenie faktury dokumentującej świadczenie usługi wyrazami "mechanizm podzielonej płatności", ale należy pamiętać, że brak tego oznaczenia nie zwalnia nabywcy z konieczności zastosowania MPP, jeśli obiektywnie czynność ta jest takim obowiązkiem objęta.

Podzielona płatność a świadczenie kompleksowe

W analizowanym przypadku, nie mając pełnej wiedzy technicznej związanej z wykonaną usługą, z podatkowego punktu widzenia bezpieczniej jest przyjąć, że ma tu miejsce świadczenie kompleksowe, w którym nawet jeśli sam system jest droższy niż usługa, to w praktyce można przyjąć, że to usługa stanowi świadczenie główne, a sam system (alarmowy, przeciwpożarowy itp.) - świadczenie pomocnicze.

Interpretacja indywidualna o podzielonej płatności

Pomocna w tym zakresie może okazać się np. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 21 czerwca 2017 r. (sygn. akt 0112-KDIL1-3.4012.132.2017.2.JN) dotycząca mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług montażu systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych.

INTERPRETACJE

Wnioskodawca świadczy usługę w zakresie prac serwisowych i konserwacyjnych sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 43.21.10.1 - "Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu", która jest wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy o VAT, na rzecz swojego nabywcy jako podwykonawca, dla ww. usługi ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia wynikający z art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT. Obowiązek rozliczenia podatku należnego w przedmiotowej sytuacji spoczywa na nabywcy usługi. Zatem wnioskodawca postępuje/będzie postępował prawidłowo, stosując mechanizm odwrotnego obciążenia dla wykonywanych prac serwisowych i konserwacyjnych systemów przeciwpożarowych.

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS

z 21 czerwca 2017 r., sygn. akt 0112-KDIL1-3.4012.132.2017.2.JN

Podzielona płatność może być zastosowana dobrowolnie

Występuje w tym przypadku pewna analogia - to usługi budowlane, elektryczne itp. świadczone przez podwykonawców były w analizowanym w interpretacji stanie prawnym ujęte w załączniku nr 14 do ustawy o VAT. W praktyce również można zetknąć się z poglądami, że roboty związane z instalowaniem systemów alarmowych przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych (a także czynności naprawy, konserwacji itp.) są zaliczane do PKWiU 43.21.10.1 - "Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych służących bezpieczeństwu".

Oczywiście w przypadku wykonania opisanych usług dla pewności należałoby w pierwszej kolejności ustalić ich symbol PKWiU - może to jednak w praktyce być utrudnione. Dlatego warto pamiętać o ogólnej regule - podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności dobrowolnie.

Podstawa prawna

  • art. 108 ust. 1 i ust. 1a, art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105)

Powołana interpretacja podatkowa

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 21 czerwca 2017 r. (sygn. akt 0112-KDIL1-3.4012.132.2017.2.JN)

ŁUKASZ MATUSIAKIEWICZ

radca prawny (OIRP Wrocław) specjalizujący się w prawie podatkowym; autor ponad 150 opracowań (monografie, poradniki praktyczne, analizy przepisów oraz orzecznictwa itp.)

źródło: Rachunkowość Budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

REKLAMA

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

REKLAMA

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA