REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy walczą z wysokimi cenami energii

Subskrybuj nas na Youtube
Samorządy walczą z wysokimi cenami energii
Samorządy walczą z wysokimi cenami energii

REKLAMA

REKLAMA

Trwający kryzys energetyczny dotyka niemal każdego konsumenta, ale najboleśniej odczuwają go najwięksi odbiorcy energii elektrycznej. Mowa tu zwłaszcza o przedsiębiorstwach z najbardziej energochłonnych branż, ale też o jednostkach samorządu terytorialnego, które realizując swoje zadania, nie mogą po prostu wyłączyć prądu. Poszczególne miasta, gminy i powiaty mogą jednak poprawić swoją efektywność energetyczną, a tym samym obniżyć koszty funkcjonowania. Eksperci zajmujący się doradztwem w tym zakresie podpowiadają, które ze stosowanych coraz częściej rozwiązań sprawdzają się najlepiej.

Samorządy walczą z wysokimi cenami energii

W dobie kryzysu energetycznego i środowiskowego poprawa efektywności energetycznej nabiera coraz większego znaczenia. Działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii realizowane są nie tylko przez przedsiębiorców i indywidualnych konsumentów, ale przede wszystkim przez jednostki samorządu terytorialnego. Do najbardziej popularnych usprawnień stosowanych przez włodarzy miast, gmin i powiatów należą: modernizacja oświetlenia ulicznego, modernizacja oświetlenia wewnętrznego w budynkach użyteczności publicznej, ocieplenie przegród zewnętrznych budynków (tj. ściany zewnętrzne, dachy, stropodachy), wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz wymiana źródeł ogrzewania i ciepłej wody użytkowej (c.w.u.).

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy motywuje nie tylko oszczędność

Choć podstawową motywacją do wdrażania przez samorządy kompleksowych usprawnień w gospodarowaniu energią jest oszczędność i niższe koszty działalności, są także inne powody, dla których warto uskuteczniać tego typu działania. Jeden z nich to kwestie środowiskowe – redukowanie zużycia energii oznacza niższy ślad węglowy, a co za tym idzie poprawę jakości powietrza. Nie bez znaczenia jest również budowanie konkurencyjnego wizerunku jednostki samorządowej. Dzięki temu łatwiejszy staje się dostęp do środków finansowych na szczeblu krajowym i międzynarodowym, pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych, utrzymanie kapitału w regionie czy organizacja imprez międzynarodowych.

Eksperci firmy Energy Solution, zajmującej się działalnością doradczą dla odbiorców energii elektrycznej i paliwa gazowego zauważają, że dodatkową zachętą dla jednostek samorządowych jest wsparcie finansowe w postaci tzw. Białych Certyfikatów. Taka forma wspomagania finansowego stanowi istotną część pokrycia kosztów inwestycji i nie wyklucza innych źródeł pomocy (tj. środki z budżetu Unii Europejskiej lub z budżetu państwa). Świadectwa Efektywności Energetycznej, inaczej Białe Certyfikaty dotyczą planowanych inwestycji, na które nie zostały jeszcze podpisane umowy z wykonawcą na ich realizację. Ścieżka ich pozyskania sprowadza się do wykonania Audytu Efektywności Energetycznej, w którym wyliczane są oszczędności i złożenia go wraz z wnioskiem oraz niezbędną dokumentacją do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Szczegółowy wykaz przedsięwzięć objętych tym systemem zawarty jest w Obwieszczeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 30 listopada 2021 r. (MP z dnia 22 grudnia 2021 r., poz. 1188).

Warunkiem ubiegania się o Białe Certyfikaty na przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej jest uzyskanie rocznej oszczędności o wartości minimum 10 toe, co w przeliczeniu na złotówki stanowi ok. 21 523,70 zł dofinansowania do inwestycji (cena 1 toe z dn. 10.11.2022 to: 2 152,37 PLN/toe). Im większe planowane oszczędności energii, tym większą dopłatę może otrzymać beneficjent. Białe Certyfikaty wydawane są przez Urząd Regulacji Energetyki i stanowią prawa majątkowe. Ich wartość na towarowej giełdzie energii sukcesywnie wzrasta co roku, co wyraźnie widać na poniższym wykresie. Wartość kursu dla 1 toe dla każdego miesiąca w poszczególnym roku została uśredniona z notowań giełdowych w danym miesiącu – tłumaczy Agata Zieleniak, Energy Manager i Audytor w firmie Energy Solution.

Termomodernizacja, pompy ciepła, oświetlenie LED

Działania proefektywnościowe samorządów można dobrze zobrazować na przykładzie termomodernizacji budynków oświatowych takich jak: żłobki, przedszkola, oraz szkoły. W tym celu w pierwszej kolejności identyfikuje się obszary strat energii, dla których modernizacja przyniesie namacalne korzyści. Dosyć częstym przedsięwzięciem ograniczającym starty ciepła w tego typu budynkach jest docieplenie elewacji zewnętrznej, docieplenie podłogi na gruncie czy wymiana starej stolarki okiennej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zyski energetyczne z tych działań uzależnione są od takich czynników jak powierzchnia i obecny stan techniczny obiektów oraz rodzaje zastosowanych do docieplenia materiałów i technologii. – W bardzo ogólnym ujęciu, z docieplenia ścian zewnętrznych, dachów, stropodachów o łącznej powierzchni ok. 2000 [m2] można uzyskać już 10 toe, czyli powyżej 20 tys. złotych. Taką samą wartość toe można otrzymać z wymiany ok. 200-250 [m2] stolarki okiennej. Im większa powierzchnia przegród zostanie poddana działaniom służącym poprawie efektywności energetycznej, tym większe dofinansowanie do inwestycji – wylicza ekspertka Energy Solution.

Kolejnym usprawnieniem, po wykonaniu prac termomodernizacyjnych, może być wymiana źródła ciepła np. modernizacja kotłów węglowych na pompy ciepła. Skala oszczędności energii zależna jest w tym przypadku od ilości zapotrzebowania na ciepło w danym obiekcie przed modernizacją, sprawności istniejącego źródła oraz od rodzaju i mocy pomp ciepła. Dla przykładu eksperci podają wymianę szkolnej kotłowni węglowej na pompę ciepła o współczynniku COP równym 4. Przy założeniu, że średnioroczne zapotrzebowanie na ciepło dla tego rodzaju budynku wynosi 70 ton węgla, inwestycja może przyczynić się do uzyskania oszczędności na poziomie 30 toe, czyli uzyskania dofinansowania w wysokości 64 500 zł.

Równie istotnym przedsięwzięciem proefektywnościowym na terenach jednostek samorządowych jest wymiana oświetlenia ulicznego na energooszczędne typu LED. Oszczędność energii zależy w tym przypadku od ilości mocy opraw oświetleniowych w stanie przed modernizacją i czasu pracy takiego oświetlenia. Na przykład gmina, która na swoim terenie posiada oświetlenie uliczne sodowe, rtęciowe, lub/i metalohalogeny o łącznej mocy 250 kW, z takiej inwestycji może spodziewać się oszczędności na poziomie 50-60 toe, co w przeliczeniu na wartość pieniężną oznacza dopłatę do inwestycji w wysokości 107 618,50 – 129 142,20 zł.

Wyłączanie oświetlenia czy klimatyzacji w czasie nieobecności

Duży wpływ, jeśli chodzi o efektywność energetyczną, zarówno w obiektach samorządowych, jak i wszelkich innych, ma czynnik ludzki. Często chodzi tu o określone przyzwyczajenia i nawyki, takie jak np. wyłączanie oświetlenia czy klimatyzacji w czasie nieobecności. Równie ważna jest w tym zakresie także odpowiednia eksploatacja urządzeń: wykonywanie wymaganych przeglądów technicznych sprzętu (np. kotłów) czy konserwacja produktów sugerowana przez producenta (np. producentów okien i drzwi). Dosyć częstym usprawnieniem redukującym zużycie energii jest ponadto montaż oświetlenia z czujnikiem ruchu w pomieszczeniach, które są mało używane lub na obszarach dróg mało uczęszczanych.

Warto dodać, że wraz z wdrożeniem wspomnianych przedsięwzięć, istotne jest zarządzanie efektywnością energetyczną w sposób regularny. Jest to możliwe za pomocą montażu inteligentnego systemu pomiarowego, który pozwala monitorować zużycie energii oraz diagnozować jej starty w danym obiekcie czy na danym terenie. System telemetrii jest narzędziem efektywnego zarządzania mediami i pracą energochłonnych urządzeń, czyli kontrolą zużycia energii, co pozwala na optymalizację kosztów. Taki system informacyjny działa w trybie online, zaś dane przedstawiane są w czasie rzeczywistym zarówno w sposób graficzny, jak również są dostępne do odczytu i analizy – podsumowuje Agata Zieleniak z firmy Energy Solution.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

REKLAMA

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

REKLAMA

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA