REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia

MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN.

Nie ma podstaw, by od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z JST na prowadzenie szkół niebędących szkołami specjalnymi odejmować wydatki bieżące klasyfikowane jako realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych - oświadczyło Ministerstwo Edukacji i Nauki w odpowiedzi na pytanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.

REKLAMA

Samorządy mają problem z dotacją na ucznia

REKLAMA

Pytanie opolskiej RIO (po wniosku od gminy Niemodlin) brzmiało: "Czy wyliczając wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), na podstawie wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w symbolu Wbt-1 należy uwzględnić również wydatki z rozdziału 80150?".

Zdaniem ministerstwa, "nie ma podstaw do przyjęcia założenia, że od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę szkół danego typu, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędących szkołami specjalnymi (symbol Wbt1), należy odejmować wydatki bieżące klasyfikowane w rozdziale 80150".

W ocenie resortu edukacji, "wyłączenie wydatków rozdziału 80150 z wydatków Wbt-1 pociągałoby za sobą konieczność analogicznego wyłączenia z subwencji (symbol St-1) kwot subwencji naliczanych na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach nie będących szkołami specjalnymi, tak aby zachować porównywalność po stronie licznika i mianownika wzoru".

"Taka zmiana natomiast nie wpłynęłaby znacząco na wysokość wskaźnika w danym samorządzie a w wielu mogłaby go nawet podwyższyć" wskazuje MEiN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudny w stosowaniu przepis

Ministerstwo wyjaśnia przy tym, że przepis art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych określa sposób naliczenia wartości wskaźnika zwiększającego służącego do naliczenia kwoty dotacji dla publicznej szkoły prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, w której realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.

"Powodem wprowadzenia wskaźnika zwiększającego była przede wszystkim chęć uproszczenia i większej przejrzystości zasad naliczania dotacji w stosunku do zasad obowiązujących na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (rezygnowano z niezdefiniowanego ustawowo pojęcia „rodzaju szkoły”, powodującego wątpliwości wśród organów dotujących i szkół dotowanych)" - przypomina MEiN.

"Dlatego też naliczając wskaźnik zwiększający, od wszystkich wydatków bieżących danego samorządu (np. gminy) dotyczących danego typu szkoły odejmujemy jedynie wydatki wyszczególnione w tym przepisie, a następnie dzielimy przez liczbę uczniów, ustalaną zgodnie z przepisem ustawy (przepis ten nie upoważnia do podziału uczniów na tych z orzeczeniem i bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Zmiana regulacji ustawowych polegająca na rozdzieleniu tych grup uczniów oraz wydatków bieżących poniesionych w związku z ich kształceniem, wychowaniem i opieką stanowiłaby powrót do zasad obowiązujących w poprzednim systemie dotowania, w którym jedną z kluczowych kwestii było ustalanie ww. rodzaju szkoły" - wskazuje resort.

 

Źródło: SS PAP Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN, Joanna Balcer

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

Wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych od 26 marca 2024 roku. Pytania i odpowiedzi

Z dniem 26 marca 2024 roku wejdą w życie przepisy ustawy o niektórych zawodach medycznych, która ureguluje i usystematyzuje wykonywanie aż 15 zawodów medycznych, które wcześniej nie podlegały regulacji ustawowej. Jest to duża zmiana, do której przedstawiciele zawodów medycznych objętych ustawą, powinni się odpowiednio przygotować. Poniżej wymagania do wykonywania niektórych zawodów medycznych – w pytaniach i odpowiedziach.

Wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - co trzeba wiedzieć?

Od 26 marca 2024 roku funkcjonować będzie Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Wpis do tego rejestru będzie obowiązkowy dla zawodów medycznych wymienionych w ustawie o niektórych zawodach medycznych, chociaż jeszcze przez rok będą mogli wykonywać zawód bez tego wpisu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań. 

REKLAMA

Prawa i obowiązki osób uprawnionych do wykonywania zawodów medycznych

Od 26 marca 2024 roku osoby wykonujące zawody medyczne, objęte ustawą o niektórych zawodach medycznych, nabędą nowe uprawnienia, ale i obowiązki. Niedopełnienie obowiązków może grozić ponoszeniem odpowiedzialności zawodowej.

Trzynastki w budżetówce 2024 - kiedy są wypłacane?

Trzynastki w budżetówce - w 2024 roku termin wypłaty wypada w niedzielę. Kiedy pracownicy powinni otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne? Spóźnienie z wypłaceniem trzynastki uprawnia do odsetek od pracodawcy.

REKLAMA