REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN.

Nie ma podstaw, by od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z JST na prowadzenie szkół niebędących szkołami specjalnymi odejmować wydatki bieżące klasyfikowane jako realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych - oświadczyło Ministerstwo Edukacji i Nauki w odpowiedzi na pytanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.

REKLAMA

Samorządy mają problem z dotacją na ucznia

REKLAMA

Pytanie opolskiej RIO (po wniosku od gminy Niemodlin) brzmiało: "Czy wyliczając wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), na podstawie wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w symbolu Wbt-1 należy uwzględnić również wydatki z rozdziału 80150?".

Zdaniem ministerstwa, "nie ma podstaw do przyjęcia założenia, że od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę szkół danego typu, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędących szkołami specjalnymi (symbol Wbt1), należy odejmować wydatki bieżące klasyfikowane w rozdziale 80150".

W ocenie resortu edukacji, "wyłączenie wydatków rozdziału 80150 z wydatków Wbt-1 pociągałoby za sobą konieczność analogicznego wyłączenia z subwencji (symbol St-1) kwot subwencji naliczanych na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach nie będących szkołami specjalnymi, tak aby zachować porównywalność po stronie licznika i mianownika wzoru".

"Taka zmiana natomiast nie wpłynęłaby znacząco na wysokość wskaźnika w danym samorządzie a w wielu mogłaby go nawet podwyższyć" wskazuje MEiN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudny w stosowaniu przepis

Ministerstwo wyjaśnia przy tym, że przepis art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych określa sposób naliczenia wartości wskaźnika zwiększającego służącego do naliczenia kwoty dotacji dla publicznej szkoły prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, w której realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.

"Powodem wprowadzenia wskaźnika zwiększającego była przede wszystkim chęć uproszczenia i większej przejrzystości zasad naliczania dotacji w stosunku do zasad obowiązujących na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (rezygnowano z niezdefiniowanego ustawowo pojęcia „rodzaju szkoły”, powodującego wątpliwości wśród organów dotujących i szkół dotowanych)" - przypomina MEiN.

"Dlatego też naliczając wskaźnik zwiększający, od wszystkich wydatków bieżących danego samorządu (np. gminy) dotyczących danego typu szkoły odejmujemy jedynie wydatki wyszczególnione w tym przepisie, a następnie dzielimy przez liczbę uczniów, ustalaną zgodnie z przepisem ustawy (przepis ten nie upoważnia do podziału uczniów na tych z orzeczeniem i bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Zmiana regulacji ustawowych polegająca na rozdzieleniu tych grup uczniów oraz wydatków bieżących poniesionych w związku z ich kształceniem, wychowaniem i opieką stanowiłaby powrót do zasad obowiązujących w poprzednim systemie dotowania, w którym jedną z kluczowych kwestii było ustalanie ww. rodzaju szkoły" - wskazuje resort.

 

Źródło: SS PAP Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN, Joanna Balcer

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA