REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN.

Nie ma podstaw, by od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z JST na prowadzenie szkół niebędących szkołami specjalnymi odejmować wydatki bieżące klasyfikowane jako realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych - oświadczyło Ministerstwo Edukacji i Nauki w odpowiedzi na pytanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.

REKLAMA

Samorządy mają problem z dotacją na ucznia

REKLAMA

Pytanie opolskiej RIO (po wniosku od gminy Niemodlin) brzmiało: "Czy wyliczając wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), na podstawie wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w symbolu Wbt-1 należy uwzględnić również wydatki z rozdziału 80150?".

Zdaniem ministerstwa, "nie ma podstaw do przyjęcia założenia, że od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę szkół danego typu, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędących szkołami specjalnymi (symbol Wbt1), należy odejmować wydatki bieżące klasyfikowane w rozdziale 80150".

W ocenie resortu edukacji, "wyłączenie wydatków rozdziału 80150 z wydatków Wbt-1 pociągałoby za sobą konieczność analogicznego wyłączenia z subwencji (symbol St-1) kwot subwencji naliczanych na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach nie będących szkołami specjalnymi, tak aby zachować porównywalność po stronie licznika i mianownika wzoru".

"Taka zmiana natomiast nie wpłynęłaby znacząco na wysokość wskaźnika w danym samorządzie a w wielu mogłaby go nawet podwyższyć" wskazuje MEiN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudny w stosowaniu przepis

Ministerstwo wyjaśnia przy tym, że przepis art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych określa sposób naliczenia wartości wskaźnika zwiększającego służącego do naliczenia kwoty dotacji dla publicznej szkoły prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, w której realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.

"Powodem wprowadzenia wskaźnika zwiększającego była przede wszystkim chęć uproszczenia i większej przejrzystości zasad naliczania dotacji w stosunku do zasad obowiązujących na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (rezygnowano z niezdefiniowanego ustawowo pojęcia „rodzaju szkoły”, powodującego wątpliwości wśród organów dotujących i szkół dotowanych)" - przypomina MEiN.

"Dlatego też naliczając wskaźnik zwiększający, od wszystkich wydatków bieżących danego samorządu (np. gminy) dotyczących danego typu szkoły odejmujemy jedynie wydatki wyszczególnione w tym przepisie, a następnie dzielimy przez liczbę uczniów, ustalaną zgodnie z przepisem ustawy (przepis ten nie upoważnia do podziału uczniów na tych z orzeczeniem i bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Zmiana regulacji ustawowych polegająca na rozdzieleniu tych grup uczniów oraz wydatków bieżących poniesionych w związku z ich kształceniem, wychowaniem i opieką stanowiłaby powrót do zasad obowiązujących w poprzednim systemie dotowania, w którym jedną z kluczowych kwestii było ustalanie ww. rodzaju szkoły" - wskazuje resort.

 

Źródło: SS PAP Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN, Joanna Balcer

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia? W jakich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać umowę o pracę z winy pracownika, a w jakich bez winy pracownika? Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia?

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Wnioski do 17 marca 2025 r.

Społeczne Agencje Najmu z 100 proc. dofinansowaniem z UE. Ruszyła II edycja konkursu dla gmin. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przeznaczy blisko 100 mln zł z Unii Europejskiej na Społeczne Agencje Najmu Wnioski do 17 marca 2025 r. Kto może wystąpić o dofinansowanie? Ile wynosi dofinansowanie?

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem

Wyniki VI tury naboru programu Aktywny Maluch. Prawie 10 tys. miejsc opieki objętych dofinansowaniem. Resort rodziny 31 stycznia opublikował wyniki VI tury naboru ciągłego w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029. Zgodnie z danymi resortu rodziny, poziom użłobkowienia w Polsce wynosi już 40,11 proc. Pod koniec 2023 r. wynosił 36 proc.

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

Czy pracodawca ma obowiązek udzielić zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej? Czym jest siła wyższa? Kiedy pracownik powinien poinformować pracodawcę o taki zwolnieniu? Czy dni przeznaczone na zwolnienie z powodu działania siły wyższej przechodzą na kolejny rok?

REKLAMA

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Sporządzanie sprawozdań przez JST. Są nowe wzory. 31 stycznia 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Finansów, które wprowadza m.in. nowe wzory sporządzania sprawozdań przez JST. Kiedy sprawozdanie na starych zasadach?

Amortyzacja środków trwałych

Czym są środki trwałe? Czym jest amortyzacja? Co jest wartością początkową środka trwałego? Co należy uwzględnić przy amortyzacji środka trwałego? Jakie wyróżniamy metody amortyzacji środków trwałych?

Zasady refundacji okularów lub szkieł kontaktowych: dokumentacja

Pracodawcy mają obowiązek zapewnić pracownikom okulary bądź szkła kontaktowe korygujące wzrok swoim pracownikom. Co należy uwzględnić w dokumentacji dotyczącej refundacji za poniesione koszty związane z zakupem okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika?

Monitorowanie poczty elektronicznej pracownika. Kiedy pracodawca może skontrolować pocztę pracownika? Czy ma znaczenie miejsce w którym pracownik wykonuje prace, czy jest w biurze, pracuje hybrydowo, czy zdalnie?

REKLAMA

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte?

Umowa o pracę na okres próbny i umowa o pracę na czas określony 2025 r. Na jaki czas mogą zostać zawarte? Jakie są ograniczenia? Kiedy umowa o pracę na czas określony przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony?

Limit 10 000 zł. Rejestr antykorupcyjny w gminach tylko dla poważniejszych nadużyć? [propozycja MF]

Rząd podtrzymuje plany wprowadzenia od 1 stycznia 2026 r. rejestru umów zawieranych w samorządach. Ma to dać efekt przejrzystości spraw finansowych w gminach. Istotną zmianą jest rozważane przez MG limitu 10 000 zł - tylko umowy powyżej tej wartości byłyby ujawniane w rejestrze.

REKLAMA