REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
MEiN: Wyjaśniamy jak prawidłowo wyliczyć dotację na każdego ucznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN.

Nie ma podstaw, by od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z JST na prowadzenie szkół niebędących szkołami specjalnymi odejmować wydatki bieżące klasyfikowane jako realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w szkołach podstawowych - oświadczyło Ministerstwo Edukacji i Nauki w odpowiedzi na pytanie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu.

REKLAMA

Samorządy mają problem z dotacją na ucznia

REKLAMA

Pytanie opolskiej RIO (po wniosku od gminy Niemodlin) brzmiało: "Czy wyliczając wskaźnik zwiększający dla szkół danego typu, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2082 ze zm.), na podstawie wydatków poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w symbolu Wbt-1 należy uwzględnić również wydatki z rozdziału 80150?".

Zdaniem ministerstwa, "nie ma podstaw do przyjęcia założenia, że od wydatków bieżących poniesionych w roku bazowym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę szkół danego typu, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędących szkołami specjalnymi (symbol Wbt1), należy odejmować wydatki bieżące klasyfikowane w rozdziale 80150".

W ocenie resortu edukacji, "wyłączenie wydatków rozdziału 80150 z wydatków Wbt-1 pociągałoby za sobą konieczność analogicznego wyłączenia z subwencji (symbol St-1) kwot subwencji naliczanych na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w szkołach nie będących szkołami specjalnymi, tak aby zachować porównywalność po stronie licznika i mianownika wzoru".

"Taka zmiana natomiast nie wpłynęłaby znacząco na wysokość wskaźnika w danym samorządzie a w wielu mogłaby go nawet podwyższyć" wskazuje MEiN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudny w stosowaniu przepis

Ministerstwo wyjaśnia przy tym, że przepis art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych określa sposób naliczenia wartości wskaźnika zwiększającego służącego do naliczenia kwoty dotacji dla publicznej szkoły prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, w której realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.

"Powodem wprowadzenia wskaźnika zwiększającego była przede wszystkim chęć uproszczenia i większej przejrzystości zasad naliczania dotacji w stosunku do zasad obowiązujących na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (rezygnowano z niezdefiniowanego ustawowo pojęcia „rodzaju szkoły”, powodującego wątpliwości wśród organów dotujących i szkół dotowanych)" - przypomina MEiN.

"Dlatego też naliczając wskaźnik zwiększający, od wszystkich wydatków bieżących danego samorządu (np. gminy) dotyczących danego typu szkoły odejmujemy jedynie wydatki wyszczególnione w tym przepisie, a następnie dzielimy przez liczbę uczniów, ustalaną zgodnie z przepisem ustawy (przepis ten nie upoważnia do podziału uczniów na tych z orzeczeniem i bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Zmiana regulacji ustawowych polegająca na rozdzieleniu tych grup uczniów oraz wydatków bieżących poniesionych w związku z ich kształceniem, wychowaniem i opieką stanowiłaby powrót do zasad obowiązujących w poprzednim systemie dotowania, w którym jedną z kluczowych kwestii było ustalanie ww. rodzaju szkoły" - wskazuje resort.

 

Źródło: SS PAP Wskaźnik zwiększający, czyli jak prawidłowo wyliczyć dotację na ucznia - wyjaśnia MEiN, Joanna Balcer

 

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA